B
Behöver lite råd angående ett avslag på förhandsbesked som jag fått.
Ansökan gäller avstyckning av vår fastighet och nybyggnation av ett enbostadshus på styckningslotten. Tomten ligger utanför i ett område utanför stockholm som inte har detaljplan eller områdesbeskrivning, men i sammanhållen bebyggelse.

Efter några revideringar til bygglovshandläggaren fick vi ett förslag till avslag, men valde ändå att ta upp ärendet i nämnden som följde bygglovsenhetens förslag och gav oss avslag.

Jag är inne på att göra ett överklagande till länsstyrelsen då jag anser att argumenten och motivationen till avslag är fel.

Jag funderar på att ta kontakt med någon som är kunnig inom ämnet och ta lite konsulthjälp för att skriva ett överklagande. Någon som har tips där?

Motiveringen till avslag handlar om att våningsantalet avviker mot övrig bebyggelse med 3 vån istället för 1 och 2 i övrigt. Jag hävdar här att det är 2 vån + källare enligt dess definition. Hon anmärker även på husets placering i förhållande till andra hus, utformning av tak, samt storlek på de avstyckade tomterna som blir mindre än andra i området.
Avslaget motiveras vidare med att byggnaden inte är lämplig med hänsyn till stads- eller landskapsbilden eller till natur- och kulturvärdena, att det dominerar i stadsbilden och inte skapar harmoni.

Området är kuperat och varierar stort. Tomterna blir mindre än andra, men avstånd mellan det nya huset och grannar blir inte mindre utan jämförbart med andra hus. Stads- eller landskapsbildens utformning är kanske svår att argumentera mot?, men vad jag förstår av PBL när jag läst på lite så förstår jag att husets utformning eller placering egentligen inte ska tas upp i ett förhandsbesked, utan är någonting som bestäms i bygglovsskedet, med eventuella krav från förhandsbeskedet.

Hur argumenterar jag mot dessa subjektiva bedömningar på bästa sätt, några bra förslag?
 
Alltid svårt att arbeta med överklagan när det gäller PBL. Mycket är bedömning. Vi lämnar i princip in så lite information som möjligt för att inte binda oss till något inför bygglovet.

Mitt tips är att titta på tidigare rättsfall, frågan är om det är värt för er med överklagan eftersom det kommer försena byggnationen?
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
B
LaszloToth LaszloToth skrev:
Alltid svårt att arbeta med överklagan när det gäller PBL. Mycket är bedömning. Vi lämnar i princip in så lite information som möjligt för att inte binda oss till något inför bygglovet.

Mitt tips är att titta på tidigare rättsfall, frågan är om det är värt för er med överklagan eftersom det kommer försena byggnationen?
Tror du har helt rätt i det. Vi borde ha gjort en mindre detaljerad ansökan. Trodde att det skulle vara positivt att visa lite mer hur man tänker. Min uppfattning nu är att handläggaren inte gillade huset vi ritade och därför valde av ge avslag.

Vad jag förstår så kan man inte hävda att man ska få lov för att någon annan fått det? Att varje ärende är specifikt.
 
Är det verkligen ett förhandsbesked du har sökt? I ett förhandsbesked är det främst tomtens lämplighet som ska prövas. Byggnadens utformning tas upp först vid ett eventuellt bygglov.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
B
Ja det är förhandsbesked för byggnation av enbostadshus. De handlingar som jag skickat in visar en situationsplan med placering samt en sektion på huset som visar våningar, anslutning till befintlig mark samt takutformning. Det handläggaren skriver i beslutet är att huset inte kommer att passa in i områdets karaktär, men jag tänker precis som du att det är platsen som ska bedömmas och att jag borde få ett förhandsbesked med vilkor som säger att jag får bygga i två våningar för att det ska passa in i området i så fall. Jag har inte lagt så mycket krut på att fundera på takets utformning tex då jag inte trodde att det skulle bedömmas i förhandsbeskedet.
 
H
B Baskavoda skrev:
Ja det är förhandsbesked för byggnation av enbostadshus. De handlingar som jag skickat in visar en situationsplan med placering samt en sektion på huset som visar våningar, anslutning till befintlig mark samt takutformning. Det handläggaren skriver i beslutet är att huset inte kommer att passa in i områdets karaktär, men jag tänker precis som du att det är platsen som ska bedömmas och att jag borde få ett förhandsbesked med vilkor som säger att jag får bygga i två våningar för att det ska passa in i området i så fall. Jag har inte lagt så mycket krut på att fundera på takets utformning tex då jag inte trodde att det skulle bedömmas i förhandsbeskedet.
Vänd istället på frågan vad de tycker är lämpligt, är man i händerna på någon som bara tycker är det jobbigt, har de däremot bra argument och bra på fötterna så kanske det är lättare köpa detta och ändra efter det.
 
B
H HEM2121 skrev:
Vänd istället på frågan vad de tycker är lämpligt, är man i händerna på någon som bara tycker är det jobbigt, har de däremot bra argument och bra på fötterna så kanske det är lättare köpa detta och ändra efter det.
Jag tycker egentligen ingenting om husets utformning. Om det står och faller på utformning av tak så skulle jag givetvis göra en annan lösning. Men i det här skedet när Nämnden har beslutat om avslag är det ju sent och det jag kan göra är att överklaga beslutet.

Frågan är mest hur jag ska formulera en överklagan, och hur man argumenterar mot att en byggnad skulle dominera på platsen?
 
H
B Baskavoda skrev:
Jag tycker egentligen ingenting om husets utformning. Om det står och faller på utformning av tak så skulle jag givetvis göra en annan lösning. Men i det här skedet när Nämnden har beslutat om avslag är det ju sent och det jag kan göra är att överklaga beslutet.

Frågan är mest hur jag ska formulera en överklagan, och hur man argumenterar mot att en byggnad skulle dominera på platsen?
Baseras det bara på tyckande är det svårt, kan du prata med bygglov, plankontoret och nämnden personligen.
Fråga vad de tycker, speciellt om beslutet är baserat på tyckande, det gäller att få med sig dem och stryka dem medhårs, så vad tycker de passar in? Gå upp till bygglov med dina ritningar till att börja med, ställ frågor vad de tycker, om de tycker något helt annorlunda än dig, fråga varför och ni skulle komma överens, tänk som om ni skulle göra ett gemensamt projekt.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
B
Ja det är kanske så jag skulle gjort från början. Nu är ju beslut fattat och det jag kan göra är ju att överklaga. Eller menar du att jag ska påbörja ett nytt ärende istället för att överklaga?
 
Jag tycker också att du ska börja om från början med ett trevligt möte med bygglovshandläggare. Lägg gärna ut första ritningarna här så får du kanske lite smarta råd och tips.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Heij83
Även om du fått ett negativt besked på ditt förhandsbesked så kan du väl ändå gå vidare med bygglovsansökan.
Sen är det väl ganska dumt att gå vidare med exakt samma förutsättningar då du fått avslag på förhandsbeskedet.
Jag hade försökt få tag i ordförande i byggnadsnämnden och så vad denna har att komma med, kanske kan ni rita om och få nämnden på er sida. Där efter skicka in fullständigt bygglov.
I nämnden sitter politiker som ofta vill väl och inte är lika fyrkantiga som vissa handläggare.
 
  • Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
B
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tycker också att du ska börja om från början med ett trevligt möte med bygglovshandläggare. Lägg gärna ut första ritningarna här så får du kanske lite smarta råd och tips.
Det är kanske rätt väg att gå. Jag kan ju rita om huset så att det tydligt framgår att det är två våningar och källare samt ändra utformning av tak, sedan behöver jag ju förstå vad det är med placeringen som gör att huset dominerar.

Det jag fortfarande inte blir klok på är om handläggaren kan motivera ett avslag genom att det är fel form på taket och fel våningsantal, så länge totalhöjden inte avviker från övrig bebyggelse? I förklaring till ansökan av förhandsbesked på Boverkets hemsida står det att endast lokalisering ska bedömma och inte utformning av själva huset. Varför var handläggaren I så fall tydlig med att jag skulle ge våningsantal och inte byggnads höjd I ansökan om det ändå inte ska beaktas?
 
Kräver Lantmäteriet ett beviljat förhandsbesked för att genomföra avstyckningen?

Du skriver att ni fått kommentarer kring utformning, men hur är det med de andra aspekterna som behandlas i ett förhandsbesked? Ordnande av VA, tillfartsvägar, naturvärden mm? Är det något där som säger stopp?
 
B
M MetteKson skrev:
Kräver Lantmäteriet ett beviljat förhandsbesked för att genomföra avstyckningen?

Du skriver att ni fått kommentarer kring utformning, men hur är det med de andra aspekterna som behandlas i ett förhandsbesked? Ordnande av VA, tillfartsvägar, naturvärden mm? Är det något där som säger stopp?
Lantmäteriet gör väl ingenting utan godkännande från bygglovenheten, och även om det skulle gå att stycka av så betyder det ju inte att det får byggas ett hus på tomten om det inte finns förhandsbesked.

Invändningarna handlar om att huset inte passar in i omgivningen samt att man menar på att det krävs omfattande sprängningsarbete vilket inte följer utnyttjande av mark mht nsturförutsättningar. I övrigt finns anslutning till gata, el, va osv väldigt lättillgängligt.

Har även hänvisat till andra hus i området som är lika stora eller större och där hus ligger väldigt varierat i terrängen samt där omfattande markarbeten utförts.

Men handläggaren har överhuvudtaget inte kommenterat mina synpunkter.
 
Hur stor är tomten och hur stort är huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.