N knightpete skrev:
Jag tar tillbaka det jag skrev om va och vägar. Projektering att det är möjligt att genomföra kan ingå i planavgift. Utbyggnaden ska inte ingå. Även om jag varit med om det men jag skulle varit tydligare. Syftet med mitt svar var att förklara varför avgift tas ut ibland och jag inkluderade då svajigt även special fall jag varit med om som inte är normalt.
Okej, men jag blir ändå nyfiken på dessa specialfall. Hur lyckades man få in dem i antagen plan- och bygglovtaxa?

Är du säker på att vi inte pratar avtalsfinansiering? (Och även där låter det otroligt märkligt med sådan reglering i plankostnadsavtal och inte exploaterings- eller genomförandeavtal).
 
Alla kommuner har inte övergripande antagen taxa för planavgift som gäller för alla platser med planavgift utan det kan finnas politiska beslut på kostnader till olika detaljplaner. Vilket kan vara helt rimligt då plankostnader kan skilja mycket mellan olika planområden. Den andra biten avstår jag från att kommentera vidare då inte syftet med mitt inlägg från början hade med det och göra och det inte kan gå till så.
 
Mikael_L
N knightpete skrev:
Projektering att det är möjligt att genomföra kan ingå i planavgift. Utbyggnaden ska inte ingå.
Däremot kan det tillkomma en "gatukostnad" där kostnaden för utbyggnad och/eller upprustning ingår.
Också olika mellan olika kommuner.
 
  • Gilla
nilsson_architecture
  • Laddar…
N knightpete skrev:
Alla kommuner har inte övergripande antagen taxa för planavgift som gäller för alla platser med planavgift utan det kan finnas politiska beslut på kostnader till olika detaljplaner. Vilket kan vara helt rimligt då plankostnader kan skilja mycket mellan olika planområden. Den andra biten avstår jag från att kommentera vidare då inte syftet med mitt inlägg från början hade med det och göra och det inte kan gå till så.
Okej, Det låter som ett otroligt svajigt system om man där tar in exploateringskostnader men svårt att kommentera utan exempel.

Det blir en otroligt märklig diskussion om du avstår att kommentera ifrågasättanden av ditt inlägg eftersom det inte var syftet med det. Vad var inte syftet, att folk skulle ifrågasätta vad du skrev?

Men jag kan omformulera mig. Menar du alltså att det finns kommuner som tar ett särskilt beslut om planavgift i bygglovsskedet inför detaljplaneläggning, och där inkluderar kostnader för utbyggnad av vägar och va när det är enskild huvudman för allmän plats och enskilt VA? Vad har ens kommunen för utbyggnadskostnader när det är enskild huvudman?
 
Jag tycker du tar det lite långt. Jag skrev att jag hade fel i mitt påstående. Jag hade aldrig för avsikt argumentera mot och vidhålla att jag hade rätt om det tolkadws så. Tänker att det är bra om denna tråden är tydlig i vad planavgift är och jag verkar ha gjort det mer otydligt, ber om ursäkt för det.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.