3 978 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Sektionsritning FG och Tomt/Markhöjd?
Hej,
Någon vänlig själ som enkelt kan förklara hur man får fram FG ?
Höjd över havet är 8 meter och från mark till ovansidan på golvskivan (som ligger på gjuten platta) är det 32 cm.
Blir då FG 8,32 ?
Ska man ange i meter eller i mm på Sektionsritningar?
Jag ska även ange Marknivå/Tomthöjd, vad är detta, är det höjd över havet eller annat?
Hoppas på ett svar
Någon vänlig själ som enkelt kan förklara hur man får fram FG ?
Höjd över havet är 8 meter och från mark till ovansidan på golvskivan (som ligger på gjuten platta) är det 32 cm.
Blir då FG 8,32 ?
Ska man ange i meter eller i mm på Sektionsritningar?
Jag ska även ange Marknivå/Tomthöjd, vad är detta, är det höjd över havet eller annat?
Hoppas på ett svar
Hej, du är på spåren, beroende på hur du tänker göra med grundläggning och hur mycket marken förändras där byggnaden ska ligga så brukar vi generellt lägga FG ca 10 cm över befintlig nivå. Resterande plattan blir nedgrävd och det innebär, oftast, minst material som måste köras ifrån tomten.
markhöjd är förmodligen marken runt omkring huset. En bit under FG, dock ej vid entré där ska det vara tillgängligt
markhöjd är förmodligen marken runt omkring huset. En bit under FG, dock ej vid entré där ska det vara tillgängligt
Fg= färdigt golv.
Markhöjden anges som en referenspunkt. Alltså att man utgår från en nivå.
Tittar du på din nybyggnationskarta, ser du massa siffror i hörnen (exv +8,32, detta är höjden på marken)
Du måste lite grann bestämma hur tomten ska se ut och därefter bestämma vilken höjd fg ska vara.
Många brukar schakt av hela tomten och göra den plan och sen huset 10cm över det.
Hur ligger huset till gata?
Markhöjden anges som en referenspunkt. Alltså att man utgår från en nivå.
Tittar du på din nybyggnationskarta, ser du massa siffror i hörnen (exv +8,32, detta är höjden på marken)
Du måste lite grann bestämma hur tomten ska se ut och därefter bestämma vilken höjd fg ska vara.
Många brukar schakt av hela tomten och göra den plan och sen huset 10cm över det.
Hur ligger huset till gata?
Förstår inte helt förklaringarna.
Här är lite mer info så det blir tydligare:
Tomten är typ helt plan, fd åker.
Under marknivå: 40 cm djup utgrävning som fylls på med 30 cm singel + 10 cm cellplastisolering med L stöd.
Ovan marknivå: 2 ytterligare lager cellplast totalt 20 cm, utrymme längst kanterna lämnas för gjutning.
Gjutning av betongplatta 10 cm
Golvskiva 2 cm.
Grunden som är ovan mark är alltså 32,2 cm.
Skulle behöva ytterligare förklaring då jag ännu inte förstår.
Här är lite mer info så det blir tydligare:
Tomten är typ helt plan, fd åker.
Under marknivå: 40 cm djup utgrävning som fylls på med 30 cm singel + 10 cm cellplastisolering med L stöd.
Ovan marknivå: 2 ytterligare lager cellplast totalt 20 cm, utrymme längst kanterna lämnas för gjutning.
Gjutning av betongplatta 10 cm
Golvskiva 2 cm.
Grunden som är ovan mark är alltså 32,2 cm.
Skulle behöva ytterligare förklaring då jag ännu inte förstår.
Klicka här för att svara