Byggahus.se

Vilka grannar?

1. N
    Medlem · 5 inlägg

NickeNybygg

Medlem
    Jag tänkte smälla upp en friggebod men tomten är liten, så 4,5 m från tomtgräns blir svårt att hålla. Frågan är vilka grannar jag behöver tillstånd från? Bara den vars tomt jag kommer nära? Alla runt omkring?
    Till saken hör att min tomt längs ena sidan har en gång/cykelväg. Det är väl kommunens mark. Berörs grannen på andra sidan cykelvägen?
    Utanför bortre sidan av tomten finns en dunge, också kommunens mark antar jag. Närmaste granne är minst 100 m bort, utom synhåll, berörs de också?
    Hur gör jag med kommunen, ska de betraktas som grannar?
    ??? ??? ???

2. N
    Medlem · 542 inlägg

Nybyggare

Medlem

Re: Vilka grannar?

Du behöver ju bara tillstånd från den granne som har sin tomtgräns närmare än 4,5 m från boden.

3. J
    Medlem · 161 inlägg

johawk3

Medlem

Hur gick det med din friggebod ? Jag har liknande problem som du beskriver. Fick du bygga för kommunen ??

4. B
    Medlem · 110 inlägg

bygganders

Medlem

Vill kanske inte tipsa men nån sa att man kunde bygga den löst på betongplintar o om nån klagar så flýtta den.
    Efeter 10 år är det preskiberad så...
    Var dock rädd om ev grannsämjan !!!!

Anders

5. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

I min kommun behöver man inte själv inhämta grannarnas ev godkännande. Det gör kommunen. Skicka således in handlingarna och låt kommunen fundera på vilka grannar du har eller inte har. Måsta man ha bygglov för en friggebod förresten? Jag trodde att finessen med den var att man inte behövde bygglov?

6. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Om man bygger mer än 4,5 meter från tomtgräns (och storleken är ok) behövs inget bygglov, men för de flesta stadsbor är det ju svårt att hålla sig så långt från gränsen pga tomternas storlek.

7. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

Aha då har våra grannar byggt svart ;DVi har smällt upp en lekstuga precis på tomtgränsen är det också ett svartbygge?

8. L
    Medlem · 376 inlägg

ledighetskommiten

Medlem

Japp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.