1 459 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Vilka grannar?
Jag tänkte smälla upp en friggebod men tomten är liten, så 4,5 m från tomtgräns blir svårt att hålla. Frågan är vilka grannar jag behöver tillstånd från? Bara den vars tomt jag kommer nära? Alla runt omkring?
Till saken hör att min tomt längs ena sidan har en gång/cykelväg. Det är väl kommunens mark. Berörs grannen på andra sidan cykelvägen?
Utanför bortre sidan av tomten finns en dunge, också kommunens mark antar jag. Närmaste granne är minst 100 m bort, utom synhåll, berörs de också?
Hur gör jag med kommunen, ska de betraktas som grannar?
??? ??? ???
Till saken hör att min tomt längs ena sidan har en gång/cykelväg. Det är väl kommunens mark. Berörs grannen på andra sidan cykelvägen?
Utanför bortre sidan av tomten finns en dunge, också kommunens mark antar jag. Närmaste granne är minst 100 m bort, utom synhåll, berörs de också?
Hur gör jag med kommunen, ska de betraktas som grannar?
??? ??? ???
Hur gick det med din friggebod ? Jag har liknande problem som du beskriver. Fick du bygga för kommunen ??NickeNybygg skrev:Jag tänkte smälla upp en friggebod men tomten är liten, så 4,5 m från tomtgräns blir svårt att hålla. Frågan är vilka grannar jag behöver tillstånd från? Bara den vars tomt jag kommer nära? Alla runt omkring?
Till saken hör att min tomt längs ena sidan har en gång/cykelväg. Det är väl kommunens mark. Berörs grannen på andra sidan cykelvägen?
Utanför bortre sidan av tomten finns en dunge, också kommunens mark antar jag. Närmaste granne är minst 100 m bort, utom synhåll, berörs de också?
Hur gör jag med kommunen, ska de betraktas som grannar?
??? ??? ???
Vill kanske inte tipsa men nån sa att man kunde bygga den löst på betongplintar o om nån klagar så flýtta den.
Efeter 10 år är det preskiberad så...
Var dock rädd om ev grannsämjan !!!!
Anders
Efeter 10 år är det preskiberad så...
Var dock rädd om ev grannsämjan !!!!
Anders
I min kommun behöver man inte själv inhämta grannarnas ev godkännande. Det gör kommunen. Skicka således in handlingarna och låt kommunen fundera på vilka grannar du har eller inte har. Måsta man ha bygglov för en friggebod förresten? Jag trodde att finessen med den var att man inte behövde bygglov?
Japp.
Klicka här för att svara