2 400 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Snabbt bygglov
Vi skickade in handlingarna i fredags kommunen fick dem i måndags och idag (torsdag) skulle vi ha fått bygglov!!! MEN...MEN...det finns alltid en liten hake.... :-/
Bygger vi som vi tänkt så finns det inget utrymme för garage enligt bygglovsmänniskan.Det blir för nära en gångväg.
Så vi har fått ett problem.
Måste nu rita om och försöka hitta nya lösningar.
Men håll med om att det kunde ha gått väldigt smidigt det här....om det inte vore för denna lilla detalj.
Bygger vi som vi tänkt så finns det inget utrymme för garage enligt bygglovsmänniskan.Det blir för nära en gångväg.
Så vi har fått ett problem.
Måste nu rita om och försöka hitta nya lösningar.
Men håll med om att det kunde ha gått väldigt smidigt det här....om det inte vore för denna lilla detalj.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Måste vara rekord....du kanske skall vara tacksam?! Vem har ni som arkitekt som missat denna lilla detalj med garage för nära gångstigen?
Vi har husföretagets arkitekt. Vår säljare har sagt till oss att det inte är något problem att ha garage där.Så fel han hade! Hmmmm slutsats...man måste alltid undersöka allt själv. Vi känner oss lite lurade!
Ja , vi ska nog vara glada för att det gick så snabbt ändå.
Ja , vi ska nog vara glada för att det gick så snabbt ändå.
Kolla med kommunen om ni inte kan ha garaget där ändå... Det är ju troligen de som är ägare till gångvägen annars är det bara att få ett godkännande från grannen.
Vi har placerat vårt hus mindre än 1 meter från gång/cykelväg och garaget 1 meter från grannens tomt. Vi fick ha grannarnas godkännande men sen var det inga problem.
Ta upp frågan med kommunens byggnadsinspektör och deras byggnadsarkitekt (kommunens egna arkitekt kan även komma med andra bra råd och tips)
//Sanne
Vi har placerat vårt hus mindre än 1 meter från gång/cykelväg och garaget 1 meter från grannens tomt. Vi fick ha grannarnas godkännande men sen var det inga problem.
Ta upp frågan med kommunens byggnadsinspektör och deras byggnadsarkitekt (kommunens egna arkitekt kan även komma med andra bra råd och tips)
//Sanne
En liten rättning till varför vårt bygglov kunde ha gått så fort att få beviljat.
Vi hade visst redan ett ärendenummer och kompletterade bara ansökan....
Det förklarar ju saken...så misströsta inte ni som har fått vänta lite längre.
Vi ska prata med kommunen idag och se vad de säger.
Håller tummarna!!
Vi hade visst redan ett ärendenummer och kompletterade bara ansökan....
Det förklarar ju saken...så misströsta inte ni som har fått vänta lite längre.
Vi ska prata med kommunen idag och se vad de säger.
Håller tummarna!!
Vi har nu lämnat in två förslag till kommunen ang. placering utav vårt garage. På det ena förslaget står garaget helt på prickad mark ... ;D och på det andra förslaget så har vi satt ihop garaget med huset.
De ska diskutera detta på kommunen idag så kanske kanske vi får ett besked i eftermiddag!!
Håller tummarna!
De ska diskutera detta på kommunen idag så kanske kanske vi får ett besked i eftermiddag!!
Håller tummarna!
Nu är jag kanske lite sent in i diskussionen...
Kom ansökan till kommunen i måndags och ni fick bygglov klart på fredagen!? Det var ju ruskigt snabbt! Men du skrev också att ni redan hade ett ärendenummer, hade ni lämnat in en ofullständig ansökan först eller hur fick ni ett ärendenummer?
Anledningen till att jag undrar är att vi kommer få vänta i 8 veckor... på att nybyggnadskartan ska bli klar!! Sen är det säkerligen ytterligare 8 veckors handläggningstid för att få bygglovet. Vad jag tänkte är därför om man kan lägga in en ofullständig ansökan som man kan komplettera och därigenom få ett ärendenummer och få igång processen. Verkar det möjligt??
Kom ansökan till kommunen i måndags och ni fick bygglov klart på fredagen!? Det var ju ruskigt snabbt! Men du skrev också att ni redan hade ett ärendenummer, hade ni lämnat in en ofullständig ansökan först eller hur fick ni ett ärendenummer?
Anledningen till att jag undrar är att vi kommer få vänta i 8 veckor... på att nybyggnadskartan ska bli klar!! Sen är det säkerligen ytterligare 8 veckors handläggningstid för att få bygglovet. Vad jag tänkte är därför om man kan lägga in en ofullständig ansökan som man kan komplettera och därigenom få ett ärendenummer och få igång processen. Verkar det möjligt??
Jag förstår att det kan verka otroligt.Men det var så här när vi köpte huset så hade husföretaget redan lagt in en ansökan om att få bygga ett liknande hus på tomten-därför hade vi redan ett ärendenr. Husföretaget sålde sedan tomten till oss och vi gjorde vissa ändringar som lämnades in till kommunen.
Så det är nog inte vanligt att det går så här snabbt!
Så det är nog inte vanligt att det går så här snabbt!
Hm, kom precis tillbaka från en kortsemester i Skåne och tyckte att bebyggelsen vi såg var mycket mera harmonisk än vad man ser på västkusten, "universums skrotupplag för gamla rymdskepp, design Gert W et al". http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=651&a=174438Inger-Pinger skrev:
Fast det går kanske inte att säga efter bara fyra dagars bilresa efter kusten. Enda ögonsorgen vi såg var ett nyfunkishus öster om Ystad, inklämt bland gammal bebyggelse. Kan man byta väderkvarnar mot nyfunkisväderkvarnar så kan man väl byta ut traditionella skånelängor mot nyfunkishus också...
Åter till ämnet - vårt bygglov tog evigheter. Det låter smart att slänga in en preliminär ansökan om man vet någorlunda vad man ska bygga. Kompletteringar tog även i vårt fall högst en vecka.
Berit
Hej.
På tal om snabba bygglov så lämnade jag in mitt bygglov på en Onsdag och hade fått det beviljat på Måndag.
Till saken hör den att ca en månad efter färdigt bygglov så hade husföretaget (Borohus) gjort iordning mina ansökningar. Jag sökte bygglovet på standard fasad ritningar som jag fick och ritade in huset på en karta som jag plockade ut från AutoKavy.
Smidigt eller hur..................
På tal om snabba bygglov så lämnade jag in mitt bygglov på en Onsdag och hade fått det beviljat på Måndag.
Till saken hör den att ca en månad efter färdigt bygglov så hade husföretaget (Borohus) gjort iordning mina ansökningar. Jag sökte bygglovet på standard fasad ritningar som jag fick och ritade in huset på en karta som jag plockade ut från AutoKavy.
Smidigt eller hur..................
I min kommun är enad sättet att få ett snabbt bygglov att gå upp på statsbyggnadskontoret på deras besökstid och säga att det är bråttom. Om du bara skickar in handlingarna händer ingenting - handläggarna svarar inte ens i telefonen på sin telefontid!
Klicka här för att svara