Jag tror att man bara behöver bygglov om det ska vara tak på altanen och det är större än 16 kvm. Sen kan man slippa det om man river något gammalt det gjorde vi på vårt förra hus. Vi ringde kommunen och de tyckte det var OK utan bygglov då.
 
P
8) I vår kommun behöver man inte bygglov för altan som inte är högre än 50 cm från marken. Jämställs med plattor på mark. ;D
 
Det är olika mellan komunerna, reglerna står nog på kommunens hemsida.
 
FlitigaLisa skrev:
Jag tror att man bara behöver bygglov om det ska vara tak på altanen och det är större än 16 kvm. Sen kan man slippa det om man river något gammalt det gjorde vi på vårt förra hus. Vi ringde kommunen och de tyckte det var OK utan bygglov då.
Byggde altan nyligen... Max 12 kvm tak annars bygglov
(plank max 1,80 högt och 3m långt) Blev lite för stort men va fan.......
altan- inget bygglov så länge man håller sig mer än 4,5 m från grannarna!
 
Klassas även kommunal mark (gatan utanför) som "grannen", när man bygger altan?

p.s. skall även kolla med kommunen
 
Jesca_j skrev:
Det är olika mellan komunerna, reglerna står nog på kommunens hemsida.
Just precis
 
Lite osäker på måtten men i mölndals komun gäller
att man måste ha bygglov om:
Den är över 50 cm över mark.
Har en yta större än x ( kommer inte ihåg men tror det var runt 20 m2..)
Ytan under tak är större än 9 m2.
Nån sa att det det skulle vara minst 4,5 meter till tomtgräns.

Rätta mig gärna.


Anders
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.