Byggahus.se

bygglov carport -> garage

1. F
    Medlem · 2 inlägg

fotbollsdomaren

Medlem
    (ja, jag har letat i forumet men inte hittat något passande)

såsom varande total novis på allt vad bygglov heter hoppas jag på lite hjälp här.

Vi har idag ett helt fristående garage med carport. Dessa sitter ihop och står på samma betongsockel (eller vad det heter). De står dessutom hyggligt långt in från vägen, det går bra att parkera framför garaget o öppna portar etc. Jag har en liten dröm här: dubbelgarage. Tänkte helt enkelt flytta ut mellanväggen och slå ihop hela klabbet. Detaljer kring ev stolpar i mittvägg etc löser jag, låt oss inte fastna där. Det jag undrar är:

1) måste jag söka bygglov för att få genomföra konverteringen (jag gissar det?)
    2) hur går det till? vart vänder jag mig? måste jag ha ritningar?
    3) vad kostar ett typiskt bygglov, hur länge gäller det?

Många frågor, hoppas på bra svar 8)

tack på förhand

//Anders

2. L
    Medlem · 376 inlägg

ledighetskommiten

Medlem

Re: bygglov carport -> garage

1. Ja - bygglov och bygganmälan (om du inte är utanför planlagt område eller planen eller kommunens praxis säger annat)
    2. Vänd dig till din kommun. Bygglovsavdelningen ligger ofta under Stadsbyggnadskontoret, Samhällsbyggnadskontoret eller tekniska kontoret (beroende på hur din kommun velat kalla det hela). Ringer du till din kommuns växel brukar de kuna säga var du ska vända dig.
    3. Bygglovskostnaden varierar mellan olika kommunder. Om jag förstått dig rätt handlar det i ditt fall om att sätta upp väggar kring en carport och däregenom göra om den till garage (?). Det hamnar troligen på 500-2000:- för bygglov respektive bygganmälan. Ett bygglov gäller i 5 år, men du måste ha börjat bygga inom 2 år.

3. F
    Medlem · 823 inlägg

Vill bara upplysningsvis tillägga:

Det är inte säkert att du behöver bygglov även inom detaljplan.

1) Det kommer an på vilken handläggare eller kommun det gäller.

2) Det beror på hur carporten är konstruerad. Bygglov är ytterst relaterat till omgivningspåverkan och det är inte säkert att omgivningen påverkas av att du sätter dit en garageport.

Som så ofta; kolla med din kommun.

Lycka till!  :)

4. L
    Medlem · 376 inlägg

ledighetskommiten

Medlem

som sagt - beroende på vad plan och praxis säger.

Håller inte med regeln enligt PBL kap 8 är hyfsat tydlig. Bygglov krävs om inte annat anges i planen, kommunen har annan praxis för området (eller handläggaren allmänt vill se mellan fingrarna för att minska sin arbetsbörda).

Håller därför helt med om att man ska kolla med sin kommun.

5. F
    Medlem · 823 inlägg

Har egentligen ingen lust att argumentera med messerschmidts men rätt skall vara rätt....

Håller med om att 8 kap och då främst 1 § och 3 §, PBL, är hyfsat tydlig.

Bygglov krävs enligt 1 § för att uppföra byggnader, göra tillbyggnader och ändra användning.
    Carport är en byggnad och för sådan krävs bygglov, och det krävdes även före 1987 enligt BL. Under förutsättning att carporten är lagligt uppförd så uppför du ingen ny byggnad, gör ingen tillbyggnad eller förändrar användningen (om du parkerar bilen).

Bygglov krävs enligt 3 § för att göra omgivningspåverkande åtgärder inom detaljplan.

Men som redan skrivits; hör med kommunen.

Lycka till :)

6. F
    Medlem · 2 inlägg

fotbollsdomaren

Medlem

tack för alla bra svar! ;D kände mig manad att checka med expertisen innan jag går vidare - i vilket fall är det inte aktuellt med bygget innan våren kommer. Har med andra ord gott om tid att fundera på ritningar med mera.

Jag återkommer när ärendet har vaknat till liv! 8)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.