Byggahus.se

Byggnaslovsklausul

1. A
    Medlem · 23 inlägg

atteso

Medlem
    Kan man köpa ett hus med en klausul som innebär att man bara köper huset om man får tillstånd att bygga ut det?

2. G
    Medlem · 174 inlägg

grodis

Medlem

Re: Byggnaslovsklausul

Naturligtvis kan du ha villkor i köpebrevet under förutsättning att både köpare och säljare är med på noterna.

3. H
    Moderator · Stockholm · 43 523 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Byggnaslovsklausul

Det som jag tror kan vara lite besvärligt med edn sådan klausul är att det kan ju ta ganska lång tid för er att dels ta fram underlag för en bygglovsansökan, och dels att få den beviljad. Om man ser till handläggningstiden så är den ofta ca 3 månader, med lite strul (detaljer som skall ändras) blir den lät det dubbla. Dessförinnan har ni kanske haft en arkitekt att jobba med ritningar i ett par månader osv.

Under tiden har ni ett villkorat köpekontrakt, affären är alltås inte helt klar. Som säljare skulle jag troligen aldrig gå med på ett sådant villkor. Om man istället skriver något i sitl med att den avslutade affären skall gå tillbaka ifall bygglov ej beviljas, så tror jag inte att det är giltigt. man kan inte ha bindande återköpsklausuler (tror jag).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.