Byggahus.se

Detaljplan och bygglov?

1. M
    Medlem · 9 inlägg

Mackan112

Medlem
    Intressant sida, dags för mitt första inlägg!

I mitt område där jag är uppväxt finns det nu en fin tomt till salu.
    Det är sjöutsikt å ligger på ett "berg" ovanför en dal.

1984 fick dåvarande ägare ett bygglov för småhusenhet/fritidshus på tomten, men detta nyttjades inte. Bygglovet har gått ut för ca 17 år sedan.

Idag var jag i kontakt med kommunen för att fråga huruvida det är troligt att få ett nytt bygglov på tomten. Svaret jag fick var att tomten inte är med i detaljplanen idag.
    Utan att jag först måste processa för att få med det i den planen å sedan söka bygglov.

Första frågan är då om tomten försvinner ut ur detaljplanen för att bygglovet inte är giltigt längre?

Är det krångligt för mig som tomt ägare att driva denna process att få in tomten i detaljplanen, och hur lång tid bör det ta normalt? Kostnad?
    (Det finns inget kommunalt avlopp eller vatten i området, grannarna har eget reningsverk å brunn)

Har ni andra här inne gjort samma process eller har ni köpt ”färdiga” tomter?
    Vad förespråkar ni?

// Marcus

2. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Re: Detaljplan och bygglov?

Skitsnack!!

Att få bygglov har inget att göra med om en tomt ligger detaljplanerad mark. Många bygger just utanför detaljplanerat område eftersom man vill ha naturen nära, tomterna är billigare eller av andra anledningar.
    Det finns inget som förhindrar din kommun att ta ställning till ett bygglov utan att det finns en gällande detaljplan för området.

De är skyldiga att behandla ditt bygglovsärende som alla andra.

För att undvika för stora kostnader i onödan kan du begära att få ett förhandsbesked som är lite billigare. Då kostar det dig inte så mycket om du får avslag.

3. A
    Medlem · Blekinge · 9 005 inlägg

andersmc

Medlem

Sa de verkligen så? Att du måste processa för att få in tomten i detaljplanen? Det är i så fall ytterst märkligt. (Tjänstefel?) Precis som Volvo påpekar så byggs det massor av hus utanför detaljplanen. Det är inget konstigt med det.

4. M
    Medlem · 9 inlägg

Mackan112

Medlem

Japp, va så han på kommunen sa...

I kommunen så får man endast betala en avgift på 6.000:- då man får ett positivt besked, får man ett negativt besked så är det kostnadsfritt. Så det är ju en fördel!
    Dock vill jag inte skaffa detta innan köpet av tomten e klart, då det i så fall kommer påverka tomtpriset! (förhandsbesked)

Tomten ligger inte speciellt "avsides" utan den ligger mellan några hus, på en egen "kulle/berg". Antagligen därför den inte är inplanerad.

Så egentligen är det endast ett vanligt bygglov som krävs då för att jag skall få börja bygga? Inget annat utöver detta?

Den enda processen för detta skulle alltså vara om någon granne höjer rösten?

5. volvo

volvo

Medlem

1. Citerar PBL kap 8§12
    "Ansökningar om bygglov för åtgärder inom områden som inte omfattas av detaljplan skall bifallas om åtgärden......."
    Sedan radas ett antal förutsättningar upp. Dock ej förutsättningen att området måste vara detaljplanerat.
    Sådana näsvisa kommunaltjänstemän som uttalar sig om saker de inte begriper har jag god lust att tvåla till.
    Dyvärr brukar det endast ha som resultat att bygglovshanteringen tar längre tid.
    Stryk gärna medhårs utan att bli överkörd.

2. Tja, det beros lite på. Du behöver kanske ett VA-lov, rivningslov eller liknande. Sedan skall du även göra bygganmälan m.m.

3. Nä, det kan ju finnas andra aspekter som gör att kommunen inte beviljar bygglov. Bygglovsärenden kan blir politiska principbeslut emellanåt. Kommunen kan ha andra planer för området, det kan finnas miljöaspekter på att placera hus där m.m. Däremot är det ju inte fel om du har grannarna med dig. Det brukar ju aldrig skada.

6. M
    Medlem · 9 inlägg

Mackan112

Medlem

Tackar så mycket för de snabba svaren!

Egentligen står väl allt i den blå/röda tegelstenen på cirkus 3000 sidor. Men det e ju lite dåligt om de på kommunen som handhar detta inte har rätt i det de säger! Det gör ju det hela lite svårare för oss "vanliga dödliga" som försöker sig på något!

Jaja, då börjar väl "äventyret" nu då! ;)

7. viltfjall
    Medlem · Västra Götaland · 387 inlägg

viltfjall

Medlem

Mackan112: Det är inte så att "tomten" ligger INOM DETALJPLANERAT område men inte är inritad på plankartan idag? Då kan det ju vara så som "kommunsnubben" säger att för att få till en "tomt med byggrätt" där som måste planen ändras. Bara en undring? Begreppen kan vara förvirrande i början.

8. P
    Medlem · 37 inlägg

perobe

Medlem

Förmodligen har viltfjall rätt i att tomten är detaljplanerad, men inte för bostadsbyggande.

9. M
    Medlem · 9 inlägg

Mackan112

Medlem

Hmm... nu blev jag själv lite förvirrad faktiskt!

Det fanns tidigare ett bygglov på tomten för småhusenhet, men det har gått ur tiden!

Jag memorerade inte exakt i vilken ordning han sa detaljplan, men det e ju inte svårare än att jag kan ringa igen å kolla. I vilket fall så ska jag ändå skicka in opm förhandsbesked. Men kanske e det nån mer process innan man kan få bygglov. För mig spelar det inte så stor roll just idag, har mycket att göra innan jag ens skall fundera på att börja bygga. ...att få köpt tomten e ju 1:a steget, vilket jag håller på med just nu. ;)

10. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

intressant fråga, så håll oss underrättade ;). Kan ligga en del i viltfjalls förklaring, men det kan spöka till det, om kommunen sätter sig på tvären. Det finns kanske andra som är intresserade av tomten, och om kommunen då säger sig inte vara klara med framtida planering av området, så blir handlingarna i ärendet deras arbetsmaterial, och svårt att få ta del av. Att hänvisa till ett tidigare bygglov, håller inte. Vill råda Dig att ta det försiktigt med dina frågor direkt till kommunens byggavd. Börja hellre i andra änden med att fråga grannar till tomten, kolla runt vad som byggts i området o s v.
    Om du är angelägen av tomten, så köp den, om köpet går igenom, för kommunen har förköpsrätt på tomten, och skall tillfrågas.

11. M
    Medlem · 9 inlägg

Mackan112

Medlem

Kommunen är inte intresserade av just den tomten. Men kommunen planerar ett nytt bostadsområde i närheten och därav kan det ta lite mer tid för mitt bygglov sa de. (har varit i kontakt med kommunen angående mycket med denna tomten)
    Jag är ganska tacksam för planerandet av nya bostäder där jag vill köpa tomten, dels för att då blir det kommunalt avlopp å vatten å dels för att det blir lite mer folk i rörelse. Samt kanske det satsas lite mer pengar i just det området från kommunens sida, så som riktiga vägar osv. (nu låter det som om tomten ligger ute i urskogen, men det gör den inte.)

Det e ganska få som kollat på tomten och det är jag naturligtvis tacksam över, mindre konkurrens å ett lägre pris. Anledningen till detta är tror jag två saker: 1) kommunen sålde precis 34 tomter på ett nytt planerat område, å där e det fortfarande 1-2 tomter kvar om jag inte har fel. Relativt nära där jag försöker köpa tomt. 2) att det inte finns något bygglov på tomten, jag tror att folk e bekväma/oroade över att de inte skall få bygga om de köper tomten. ...kanske med all rätt, vem vet.

Jag har planerat att prata med de 5 grannar som tomten har då det blir aktuellt att bygga, så att de får se ritningar över huset innan jag söker bygglov, allt för att det skall gå snabbare då jag verkligen vill börja bygga. Det bör inte vara några problem då jag inte skymmer något för någon, tomten är ett eget berg å jag vill bygga närmare toppen på det. Det som skulle kunna strula är väl i så fall mitt planerade garage som kommer vara nedanför berget å bredvid min granne till vänster om mig. Men det märker jag väl när det blir dags.

En fråga till: Har storleken på huset någon betydelse när jag söker bygglov? Eller e det endast mina grannar som kanske reagerar om man bygger stort?
    (Jag har inte planerat något jätte hus, men mest nyfiken. Mitt hus blir runt 160 kvm)

12. volvo

volvo

Medlem

Vad man brukar titta på är att ditt hus inte är så stort att det skymmer eller skuggar grannar. Man tittar även på att inte huset är för stort i förhållande till tomtens storlek.

13. M
    Medlem · 9 inlägg

Mackan112

Medlem

Eftersom tomten ligger mestadels på ett berg, på toppen. Så spelar det ingen roll om jag slår upp ett tält eller bygger ett slot, oavsett så skymmer jag sikten och solen för min granne norr över.

Tomten är lite mer än 2100 kvm. Ligger ca 200-300 meter från en mindre sjö. sol hela dygnet. Idag är det skog på tomten, kapar jag skogen och slår upp ett hus på ca 8 meter i höjd så får grannen minst lika mycket sol då som idag.

Huset jag planerar att bygga kommer landa på 150-165 kvm. Ett grundplan på ca 110-120 kvm plus en "föräldravåning" med 1 sovrum, 1 badrum å 1 mindre kontor, samt en altan/balkong. Inget stort bygge alltså.

Husen som ligger nedanför berget är i storleken runt 100-150 kvm, 1½ plans.

Känns inte som "mitt hus" skulle vara så annorlunda eller så mycket större. Är mer oroad över att grannen kommer klaga över min placering på garaget.

14. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem

Wow, midnattssol året runt? Är det en rymdstation du ska bygga? ;)

Jag var bara tvungen, förlåt :)

15. H
    Medlem · 4 inlägg

habokihu

Medlem

Kul att läsa om ditt bygglov på berget. Om det är så att kommunen håller på med en ny detaljplan för området där din tomt senare ska ingå behöver du föra en diskussion med planarkitekten (som upprättar detaljplanen) Detaljplanen kommer troligen att ange en maximal yta som man får bebygga. Tänk om det begränsar det till mindre storlek ller på annat sätt så att ditt drömhus inte får plats? Ring till planenheten på din kommun och fråga om du kan få prata lite om vad som händer och berätta om dina egna önskemål. Det blir oftast läyttast om man pratar med varandra så att du inte står där med "fel tomt".
    Tänk på att bygglovet kan "läggas på is" i upp till två år om man håller på att planlägga området.
    Det du definitivt kan göra är att begära en kopia av detaljplanen för området där din fastighet ligger så du får veta mer. Begär även att få ut handlingar från lantmäteriet om din tomt och från bygglovarkivet. Allt är offentligt, ibland tar man ut en kopieringspeng men det kan det vara värt.
    Hör av dig om du har någon fråga. Jag jobbar med dessa frågor dagligen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.