Byggahus.se

Fråga om bygglov...

1. Marelb
    Medlem · Stockholm · 293 inlägg

Marelb

Medlem
    Idag ringde vi till Kommunen och frågade lite frågor ang. bygglov mm. Tänkte att det är säkrast att ringa och inte lita blint på mäklaren. Kommunen sa att huset får vara högst 4,5 m. Vi har tänkt bygga ett 1 1/2 plans hus och antagligen är det lite högre än så men vi vet inte de exakta måtten. Vi får väl ringa säljaren och fråga om det i morgon. Men är kommunen väldigt strikta med regler kring detta? Tyckte jag läste i någon tråd att de hade ett för stort hus men att kommunen hade överseende med det. Vi fick en karta av kommunen via mail och detaljplanen är ju från 1963. Tomten är dock avstyckad för ett par år sedan.

2. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Re: Fråga om bygglov...

För det första så kan den höjden ni fick av kommunen antingen vara en nockhöjd (högsta punkten på taket) eller en takfotshöjd.

Dock är det så att en kommun måste följa direktiven i en antagen detaljplan. Om avsteg skall göras måste detaljplanen ändas, vilket kan ta tid.
    Det enklaste är alltid att välja att bygga ett hus som följer detaljplanen. På så sätt tar det minst tid och är störst chans att bygglovet går igenom.

3. M
    Medlem · 74 inlägg

Maline

Medlem

jag pratade med kommunen idag och fick samma svar som du att huset ej fick överstiga 4,5m men då förklarade han att det är från marken upp till hängrännorna som ej får vara mer än4,5m. Sen ska det stå i detalj planen om man får inreda vinden eller ej.

4. N
    Medlem · 129 inlägg

NilssonC

Medlem

Att beräkna byggnadshöjd är inte så enkelt och självklart som det först verkar utan beror på en hel del olika faktorer som t.ex. taklutning och takkupor. Jag misstänker också att exakt hur byggnadshöjden beräknas kan variera något mellan olika kommuner (och handläggare?) eftersom det i vissa fall är bedömningar som ligger till grund för hur den beräknas (t.ex. vilken är markhöjden, vad räknas som en större takkupa?).

Jag kan rekommendera följande ”bok” (Boken om lov, tillsyn och kontroll från Boverket):
    http://www.boverket.se/upload/publi...f#search="boken om lov, tillsyn och kontroll"

Kolla på sidan 191 och framåt.

5. C
    Medlem · 83 inlägg

christi

Medlem

Läs detaljplanen noga och kolla. I vårt fall fick vi bygglov för vårt 1½-plan hus som sedan i länsstyrelsen räknas som 2-plans hus beroende på en vinkel - vilket gjorde att vi helt plötsligt fick avvikelser. Säg till tjänstemannen att du vill bygga ett 1-plans hus och inreda vindsvåningen och fråga om det går. Små förändringar kan påverka hela huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.