Jag har precis skickat in ansökan om nybyggnadskarta till vårt kommunkontor.
Då jag ringt dem och lagt fram att jag gärna ville påskynda processen sade vår kontaktman att vi kunde skicka med den första skissen på huset(inritat på tomten med hjälp av husleverantören). Huset hade ritats in ungefär som det skulle ligga men en viss justering skulle göras mer detaljerat på nybyggnadskartan. Jag skickade in ansökan och skissen.

Efter ngr dagar ringer vår kontaktman från kommunen och frågar hur de ska registrera våra inkommande dokument. Registreras som ansökan om nybyggnadskarta eller som bygglovsansökan? Ehhh....jag blev lite förvånad och tänkte:
Är det inte så att man först ansöker om nybyggnadskarta och sen när man fått den ritar in huset exakt som det ska ligga och sen skickar in denna ihopa med bygglovsansökan??

Förstod inte alls varför detta skulle påskynda processen på ngt vis. De kan ju inte behandla ärendet ändån förrän de fått tillbaka nybyggnadskartan från mig. Eller?
Ngn som varit i samma sits eller har kunskap om detta?

Hemmakaklaren skrev:
Då jag ringt dem och lagt fram att jag gärna ville påskynda processen sade vår kontaktman att vi kunde skicka med den första skissen på huset(inritat på tomten med hjälp av husleverantören). Huset hade ritats in ungefär som det skulle ligga men en viss justering skulle göras mer detaljerat på nybyggnadskartan. Jag skickade in ansökan och skissen.
Precis detta har jag gjort och undrar nu om det överhuvudtaget är möjligt att bygglovskontoret tar upp min ansökan?

Det ska inte vara något problem att söka bygglov på annan planritning än nybyggnadskartan. Så jag kan inte se nogot som talar mot att bygglovet kommer hanteras som vanligt även utan nybyggnadskartan.

Tjacko skrev:
Det ska inte vara något problem att söka bygglov på annan planritning än nybyggnadskartan. Så jag kan inte se nogot som talar mot att bygglovet kommer hanteras som vanligt även utan nybyggnadskartan.
Ja det låter ju positivt! Någonmer som vet hur det ligger till?

Vi fick bygglov igår utan att nybyggnadskartan var med. Dock finns krav att den lämnas senast vid samrådsmötet.

toysoldier skrev:
Vi fick bygglov igår utan att nybyggnadskartan var med. Dock finns krav att den lämnas senast vid samrådsmötet.
OK, det är något sådant som vi skulle vilja få till med vår kommun......

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.