1 949 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
vad kan hända med svartbygge?
Jag är lite nyfiken på vad som kan hända med svartbygge.
när vi köpte vårt hus för 1½ år sedan sade förra ägaren att en
av grannarna hade byggt ett "garage" men hon misstänkte att det inte var ett "garage".
nu märker man tydligt att denna byggnad absolut inte används som garage.
den ursprungliga byggnaden har ju säkerligen bygglov.
men vilket garage har en veranda runt hela byggnaden och blommor i fönsterna?
och nytt för i år är takkupor. deras mamma bor i detta "garage"
får man ha ett i princip ett helt hus till på tomten?
vår kommun har uppmanat i tidningen att alla svartbygge ska lämna i bygglov då man ska komma ut och fotografera, alla som söker innan 1 juni slipper vite.
spänd på att se om detta garage klarar sig genom kollen...
detta stör absolut inte oss. men man blir ju lite nyfiken på vad som är tillåtet och inte.
när vi köpte vårt hus för 1½ år sedan sade förra ägaren att en
av grannarna hade byggt ett "garage" men hon misstänkte att det inte var ett "garage".
nu märker man tydligt att denna byggnad absolut inte används som garage.
den ursprungliga byggnaden har ju säkerligen bygglov.
men vilket garage har en veranda runt hela byggnaden och blommor i fönsterna?
och nytt för i år är takkupor. deras mamma bor i detta "garage"
får man ha ett i princip ett helt hus till på tomten?
vår kommun har uppmanat i tidningen att alla svartbygge ska lämna i bygglov då man ska komma ut och fotografera, alla som söker innan 1 juni slipper vite.
spänd på att se om detta garage klarar sig genom kollen...
detta stör absolut inte oss. men man blir ju lite nyfiken på vad som är tillåtet och inte.
Tja, en sådan "ändring av användning" är bygglovspliktig men om nu damen ifråga är nöjd med att bo i denna lilla garagestuga så varför hålla på med en massa byråkrati och papper för den saken? Bara byråkraterna som blir nöjda.
denna "lilla garagestuga" är större än mitt hus som är 9*9m med vad det nu verkar som inredd övervåning också.
jag och dom andra grannarna är bara förundrade över hur man kan göra något sådant utan att någon märker något/bryr sig
jag och dom andra grannarna är bara förundrade över hur man kan göra något sådant utan att någon märker något/bryr sig
Varför egentligen dra igång en utredning? Eftersom ingen klagat så borde ju deras byggnad smälta in i miljön, utan att göra någon förnärm.
Varför egentligen dra igång en utredning? Eftersom ingen klagat så borde ju deras byggnad smälta in i miljön, utan att göra någon förnärm.
som jag skrev i första inlägget så stör vi oss inte, jag undrar bara vad som kan hända och är som sagt förundrad över hur det kan hända.JLAINE skrev:
jag har inte tänkt att dra igång en utredning och har heller inte skrivit det någonstans.
men jag tror ju inte att det finns en chans i världen att jag skulle få bygglov mitt nere i byn på ett nytt bostadshus med bottenplatta på 100kvm som min mamma kan bo i.
Klicka här för att svara