D
Funderar på att göra en tillbyggnad på huset men undrar i vilken ordning man brukar göra saker? Tar man in offert på arbetet innan man söker bygglov eller söker man bygglov först?

Om tillbyggnaden visar sig bli alldeles för dyr, så tänkte jag inte göra den och då känns det dumt att ha lagt ner tid och pengar på ett bygglov och dessutom kan ju hantverkaren ha åsikter om hur tillbyggnaden skall utformas som kanske påverkar hur bygglovsansökan skall utformas. Å andra sidan så vet jag inte vad hantverkarna är vana vid och om de kommer bli purkna om de måste vänta på ett bygglov ?

Hur är standardförfarandet och är det någon som vet ungefär handläggningstid i Göteborg för ett bygglov av lite enkare karaktär, om det inte uppstår några problem?

M
Börja du med att ta in offertar, för det kommer att ta mycket längre tid än du räknat med, dom är ju dessutom gratis å på intet sätt bindande.
Sen så finns det nåt som kallas.., hmm har visst glömt det exakta namnet, men det är en form av förhandsbesked om bygglov.
I princip så tillfrågar du din kommun om det finns en möjlighet att få bygga, å beskriver så noga du kan vad du tänkt dig.
Då får du som svar ett preliminärt förshandsbesked, om det ens är lönt att söka bygglov... När det är klart, så kan du gå vidare med den riktiga ansökan om bygglov.

magentis.

Jag tror bara man kan få förhandsbesked på nybygge, inte tillbyggnad. Men de kan ju informellt informera dig om de ser några uppebara hinder mot ett bygglov. T.ex att du överstiger ett procenttal av tomten som blir bebyggd. Normalt sett är de väldigt hjälpsamma på kommunernas byggnadsnämnder.

Jag hade börjat med att prata med kommunen, sedan hade jag tagit in offerter och om ni då bestämmer er för att genomföra så hade jag sökt bygglov.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.