hempularen skrev:
Men de river inte upp beslutet såvida inte byggnadsnämden har gjort fel.
Tog för givet att detta inte behövde nämnas- att det var självklart.:)

har du talat om för grannen att det han tänker göra är otillåtet? Är skillnad på att göra något i okunskap/ignorans och att medvetet bryta mot lagen..

Han har nog all rätt att bygga en stödmur utan grannarnas tillstånd. om man nu menar en L-balk. Sedan har man faktiskt rätt att använda hela tomten som parkering.

Min granne blev ålagd till en kostnad av 90 000 (annars vite9 att bygga en stödmur mellan våra tomter för att det ska vara det i vårt villaområde.

Det finns alltid regler om att du inte får förändra markhöjden på tomten (alltså även på del av tomten) mer än en viss höjd. Oftast är gränsen 50 eller 60 cm. Skall du höja / sänka mer så behövs det bygglov (kallas ofta marklov).

OM man nu har höjt eller sänkt marken mot grannen så är du skyldig att se till att granntomten inte påverkas, dvs det får inte rasa ner på granntomten eller granntomten får inte rasa ner för att du grävt nära gränsen. Då blir du tvungen att anlägga stödmur.

Om man gör en måttlig höjning vid gränsen så tror jag att man har ganska stora möjligheter att få igenom ett bygglov för det, även om grannar är emot.

I det här fallet låter det som en höjning på dryga metern, det borde grannen ha rätt stora problem att få igenom om grannen är emot. Troligen problem även om grannen tillstyrker.

Hemmakatten
Enligt Plan- och Bygglagen, 8 kap, 2 och 9 §§, kräv bygglov för uppförande av mur (oavsett höjd) samt marklov för väsentlig förändring av marknivån.

Kommunen har dock, enligt samma lag, rätt att undanta murar och markförändringar från kravet om bygg- respektive marklov. Man brukar då i områdesbestämmelser eller detaljplan skriva in under vilka förutsättningar (höjd t.ex.) lov inte behövs.

Det enda raka är att ta kontakt med kommunen, fråga tjänastemännen samt begära ut detaljplan och områdesbestämmelser.

Regler kan vara lite olika från kommun till kommun. Där jag bor krävs marklov för att höja marken >50cm. Murar >50 cm kräver också marklov. Även att anlägga "hårdgjord yta" för fler än 2 parkeringsplatser kräver marklov. Hur det hela avlöper vill vi gärna veta! Alltför många trådar slutar utan att man vet hur det hela avslutades i verkligheten.

Hej, tack för alla svar. Ringde den ansvariga i kommunen och han blev helt rasande och ville komma direkt, de hade enligt honom inte sökt bygglov. Jag sa att han inte behövde komma nu och att jag skulle ringa honom om/när bygget började på riktigt. Sen pratade jag lite med grannen, han var helt förvånad över att det krävdes bygglov.

Sen dess har det stått still, jag är lite osäker på vad grannen tänker, om han förstått att det är väldigt dåligt för tre av sina grannar eller om han tänker söka bygglov och fortsätta. Kommer nog bli lite mer prat med honom senare då det var en kort pratstund jag tog samtidigt som jag oljade verandan..

Hemmakatten
Du ser, det lönar sig att prata med kommunen. Tjänstemännen är ju de facto till för att hjälpa invånarna. :)

Det rakaste mot grannen är att ta ett till samtal, lite längre samtal, med honom, precis som du tänkt dig, så att han verkligen förstår att det krävs bygglov samt berätta att ni grannar inte tycker att hans planerade åtgärder känns bra.

Att bara vänta och sedan ringa kommunen när/om bygget påbörjas och grannen redan har grävmaskiner o annat på plats tycker jag inte är bra. Grannen har då redan lagt ut en del pengar, kontrakterat firma mm och är då naturligtvis mer på krigsstigen samt ovillig att avbryta. Slänten är då dessutom säkert redan förstörd.

Det bästa är förstås om ni kan komma överens och kompromissa, det vinner grannsämjan mycket på. Grannen kan t.ex. kanske tänka sig att bygga en terrasserad mur i flera nivåer samt i material som ni tycker är snyggt o passar in. Han kan kanske också tänka sig att bara asfaltera en mindre yta. Vad vet jag? Men det är definitivt värt ett försök.

Lycka till! och som någon annan skrev, berätta gärna här hur det går.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.