Hej,
har några funderingar om vad man egentligen kan kräva av sin kommun gällande handläggningstider o dyl.

Bor i Göteborgs kommun och har planerat att göra en större tillbyggnad av vårt lilla hus. Huset omfattas av detaljplan (relativt generös sådan)

Ansökte 1 mars om bygglov, hade i tidigare kontakt med stadsbyggnad (besökt dom, visat skissförslag för handläggare, diskuterat placering av garage osv) fått beskedet om att de tar ca 2 månader att få bygglov om huset följer detaljplanen. Efter två månader kontaktar jag stadsbyggnad för att se hur det går med vår ansökan. Får svaret att vi kommer få en handläggare om en vecka. Ringer efter en vecka och får då svaret att vi kan få en handlägare om en månad tidigast.

I slutet av juni får vi till slut vår handläggare som relativt snabbt begär in en mindre kompletering som jag skickar in efter någon dag, sedan går ärendet ut till ena grannen eftersom garaget kommer att bli placerat inom 4,5 meter från hans tomtgräns. Att vi bifogar hans godkännande spelade ingen roll, det skulle ändå skickas ut ritningar till honom och han hade tre veckor på sig. Han hade givetvis inga synpunkter och till slut godkändes bygglovet i slutet av aug, närmare 6 månader efter ansökan. Bifogat räkning på 38 000 (det blev billigare eftersom de var tillbyggnad, lucky me...) I brevet står det även att vi skall lämna in bygganmälan senast tre veckor innan byggstart. Vi lämnar genast in bygganmälan och bifogar de uppgifter de vill ha in. Idag, 4 veckor efter inlämnandet av bygganmälan kontaktar jag stadsbyggnad för att få någon info om de tänker kalla till samrådsmöte någon gång. Får till svar att de inte hunnit titta på ärendet än men att de hoppas kunna titta på det inom den beräknade handläggningstiden på 4-6 veckor...

Hur ser det ut i andra kommuner? För mig känns detta som ett enkelt ärende som borde kunna gå väldigt snabbt hantera, det känns som att lämna in ett bygglov i början av mars och sen nästan inte kunna få till byggstart innan årsskiftet är helt parodiskt, särskilt när man som Göteborgs kommun tar ut en hutlös avgift för varje ärende. Att kunna planera in byggstart med entrepenör, alternativt boende under bygga osv osv är ju helt omöjligt.

Vilka krav kan jag ställa på min kommun när det gäller hanteringstid egentligen?

Riktigt uselt! När jag sökte bygglov i Uppsala för en större tillbyggnad så tog handläggningstiden 2-3 mån. När bygglovet var klart och jag ringde och talade med ingenjören om byggsamråd fick jag tid samma vecka.

Här i Stockholm kan man lämna in bygganmälan samtidigt med bygglovet, då bordläggs bygganmälan tills bygglovet är klart. Och ligger så att säga först i kön när det blir dax.

Tack bägge, känns riktigt uselt av dom, särskilt att de hela tiden skjuter allt framför sig och att de tar hutlöst betalt för bygglovsavgiften i jämförelse med grannkommunerna och ändå inte kan leverera i närheten lika bra service.

Tiden för komplettering och väntan på svar är ok, men tiden från mars till maj är för lång. Över 3 veckor för bygganmälan är ju också för mycket.

Nu vet jag tillfälligtvis att de fattas folk i Göteborg. De har inte tid att skicka folk på kurs därför att det ligger bygglov på hög.

Jo jag har ju hört (och märkt...) att det fattas folk men vill man ta ut en marknadsmässig avgift för de arbete de påstår sig lägga ner så får man ju se till att sköta det hela marknadsmässigt oxå.

Senaste updaten efter nytt samtal är att de har nytt datasystem som inte riktigt fungerar så alla bygganmälan inlämnade efter 1 sep har inte lagts in i systemet utan har registrerats manuelt. Nu skall systemet ha kommit igång men då prioriterar de att få in nya anmälningar i systemet och tar dessa först.
Inte lätt att få komma igång att bygga i Gbg...

Mikael_L
Straffa dom genom att flytta till en annan kommun ... :D

Vi ska ju flytta till kommunen vi bygger i. När lovet blev lite sent (men inte helt deras fel, vi lämnade in lite för sent) så sa jag att "tyvärr börjar vi nog bygga först nästa år nu, så din arbetsgivare tappar drygt 200' i influten kommunalskatt nu".

Inte för att det skulle bli någon förändring, utan mest markera för tjänstemännen att vad dom gör påverkar faktiskt hela kommunen också. :)

edit: Jag tycker dock allt det där med vårt bygglov och det omkring har flutit på på ett godtagbart sätt. Någon negativ grej och någon positiv, typ.
Så rent generellt sitter jag alltså nöjd, ska inte byta kommun ...

Redigerat:
Olika kommuner har olika mycket ärenden. Men visst har det tagit lång tid.

Iom det nya datasystemet så ska sökanden kunna se själv över nätet hu hanteringen av ärendet fortlöper. Kanske inte alla kommuner kör det systemet men förhoppningsvis dom flesta.

Mikael: Det kan ju bli så att jag byter kommun oavsiktligt eftersom stadsdelen där jag bor försöker bli egen kommun. Men annars så känns det generellt så att i mindre kommuner kanske man är men intresserade av att få folk att flytta in till kommunen eller att bo kvar medan man i en stor kommun som Gbg inte riktigt har det perspektivet.

Ricken: Man kan ju hoppas att det blir bättre iaf. Efter några samtal fick jag iaf upp vårt ärende ur den bortglömda högen så nu har jag iaf fått till ett samrådsmöte. Men utan dessa samtal hade jag nog fått vänta länge.

Mangan13 skrev:
Mikael: Det kan ju bli så att jag byter kommun oavsiktligt eftersom stadsdelen där jag bor försöker bli egen kommun. Men annars så känns det generellt så att i mindre kommuner kanske man är men intresserade av att få folk att flytta in till kommunen eller att bo kvar medan man i en stor kommun som Gbg inte riktigt har det perspektivet.

Ricken: Man kan ju hoppas att det blir bättre iaf. Efter några samtal fick jag iaf upp vårt ärende ur den bortglömda högen så nu har jag iaf fått till ett samrådsmöte. Men utan dessa samtal hade jag nog fått vänta länge.
Göteborg har alltid varit sämst i landet vad gäller bygglov och handläggningstider. De brukar dock göra ett bra jobb när det väl blir gjort och tjänstemännen är bra pålästa.
Jag tror nog att din metod att "ligga på" är rätt.

Om du hoppas på att Torslanda skall bli egen kommun får du vänta länge. Den kommundelningen har klassats som olaglig av Länsstyrelsen och lär med andra ord aldrig inträffa. Det samma gäller Askims försök, där dessutom majoriteten stadsdelsinnevånare var negativa. Torslandabor är dock inte särskilt intresserade av lagar och regler, så om det ändå inträffar kan du se fram emot att köra med mutkolvsmetoden med tjänstemännen istället.;)

Jo det har väl funkat relativt bra när de väl har gjort något med vårt ärende även om de har varit överdrivet petiga i vissa frågor. Det man har retat sig på mest är väl egentligen att man fått olika svar hela tiden om när man kan förvänta sig att det är klart. Får man svaret att det kommer dröja ett halvår från början så kan man ju iaf planera utifrån det. Men nu börjar man iaf se ljuset i tunneln.

Angående kommundelningen så har jag väl inga större synpunkter oavsett hur det går faktiskt. Men det länsstyrelsen sa var väl egentligen bara att Göteborgs kommun måste stå bakom det hela för att det ska bli en delning och senaste omröstningen slutade väl 40-40 eller något sådant...

Enligt nya pbl som träder i kraft 2 maj nästa år:

9 kap
27 § Byggnadsnämnden ska göra sin prövning skyndsamt.
Nämnden ska meddela sitt beslut om lov eller förhandsbesked inom tio veckor från det att den fullständiga ansökningen kom in till nämnden. Om det är nödvändigt på grund av utredningen i ärendet, får tiden för-längas. En sådan förlängning får inte göras mer än en gång i ärendet. Förlängningen får inte avse mer än 10 veckor utöver de ursprungliga tio veckorna. Sökanden ska informeras om förlängningen och skälen för den innan den ursprungliga tidsfristen gått ut.
Bestämmelser om att ett mottagningsbevis ska skickas till sökanden när en fullständig ansökan har kommit in och om innehållet i ett sådant bevis finns i 8 § lagen (2009:1079) om tjänster på den inre marknaden.

Mangan13 skrev:
Jo det har väl funkat relativt bra när de väl har gjort något med vårt ärende även om de har varit överdrivet petiga i vissa frågor. Det man har retat sig på mest är väl egentligen att man fått olika svar hela tiden om när man kan förvänta sig att det är klart. Får man svaret att det kommer dröja ett halvår från början så kan man ju iaf planera utifrån det. Men nu börjar man iaf se ljuset i tunneln.

Angående kommundelningen så har jag väl inga större synpunkter oavsett hur det går faktiskt. Men det länsstyrelsen sa var väl egentligen bara att Göteborgs kommun måste stå bakom det hela för att det ska bli en delning och senaste omröstningen slutade väl 40-40 eller något sådant...
Tråkigt. Jag har dock bara hört gott om kompetensen hos dem, men negativt om hanteringstiden.

(OT: Länsstyrelsen sa "olagligt". 44-21 blev det till Nej-sidan)

Krukan:
Det där var ju intressant men samtidigt känns det verkningslöst eftersom de bara kan inkräva någon liten kompletering. De står ju inget om tiden från ansökan till de börjar titta på ärendet. Men var intressant info.

OT:
Njae, de sa "inga särskilda skäl förligger" som det måste finns när kommunen motsätter sig en delning. En omröstning som i nov förra året slutade 40-40 efter att en centerpartist (?) ersättare la ner sin röst. (81 ledamöter i kommunfullmäktige)

Mangan13 skrev:
...
OT:
Njae, de sa "inga särskilda skäl förligger" som det måste finns när kommunen motsätter sig en delning. En omröstning som i nov förra året slutade 40-40 efter att en centerpartist (?) ersättare la ner sin röst. (81 ledamöter i kommunfullmäktige)
Mer OT, men så att fakta blir rätt.
1. Nej. LS skrev "strider mot 1 kap 1 § indelningslagen" vilket betyder olagligt.
http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/Pressrum/nyheter/2010/2010-06-11.htm
2. 40-40 var innan Kammarkollegiet fick sätta tänderna i frågan. 44-21 för "Nej" i kommunfullmäktige den 9/9 kl. 18.30. Finns protokoll på goteborg.se

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.