3 167 läst ·
29 svar
3k läst
29 svar
Hur mycket väger en detljplan? Kan dem neka fast detaljplanen säger ok?
Boverket bevakar sådana här rättsfall. Några finns relaterade på hemsidan http://www.boverket.se/Lag-ratt/Rattsfall/ . Den som gör urvalet heter Anna Hedbäck Paulsson, som du når över 0455-35 30 00
byggauut skrev:vist är det så att mitt hus är mindre än deras men min utbyggnad lika stor så det är frågan om man kan bli straffad med ett mindre hus att inte få göra samma utbyggnad som grannen för att han har ett större hus.
Saturn har du erfarenhet av att arbeta på stadsbyggnadsförvaltningen?
Står inget i planen om att huset inte får förvanskas.
nej inte inom byggnads, men har flera år bakom mig i Kommunfullmäktige och nämnder, men inte i byggnads. Har dessutom ett företag inom denna branch, och mitt allmänna intresse i frågor som du tar upp.
rätt billy, man kan aldrig veta vad en Domstol kommer fram till, men finns det rättsfall att hänvisa till, kan man få viss vägledning från dessa, om man har tur.billy_baver skrev:Fallet förefaller vara långt ifrån solklart. Detta handlar inte ens om en formell tvist om "ringa avvikelse" eller "avvikelse som ej är att anse som ringa". Alltså handlar det uppenbart inte om byggnadshöjd, area, avstånd från tomtgränser eller annat mätbart. Det handlar om den subjektiva uppfattningen om vad som är "tillräcklig anpassning". Just denna typ av överklagade bygglovsbeslut har faktiskt ganska goda utsikter att resultera i återförvisande till nytt beslut.
Alltså tycker jag absolut att TS ska överklaga, vilket ändå inte hindrar att man fortsätter resonera med byggnadsnämnden om NYTT bygglovsärende. Förutsättningslöst, för att få igång handläggarens pratsamhet och öppna lite dialog.
Jag tycker inte TS skall överklaga, innan man uttömt alla möjlighter till en kompromiss.
Ett överklagande leder till en Dom, om domen går TS emot, så sitter TS där med skägget i brevlådan, och kommer inte längre. Kammarrätterna fordrar prövningstillstånd för ärenden numera = (en inskränkning av medborgarens rätt)
Jag upprepar: Att överklaga utesluter ínte alls att man kan söka nytt bygglov, både innan, under och efter en överklagandeprocess.
Jovisst, Du har rätt i det, men hur känns det, 2 år senare efter alla turer med överklaganden, att komma tillbaka till byggkansliet, med mössan i hand, och rätta sig efter kommunen förslag.billy_baver skrev:
Jag tror ändå att kommunen drar det längsta strået i detta ärendet, då det är kommunen som har det övergripande ansvaret i bl a byggfrågor. Den planerade tillbyggnaden i detta ärende, är för stor i förhållande till huvudbyggnaden, punkt och slut. Då får man bygga mindre nu, och hitta på något annat senare, bygga till garaget t ex.
Att överlåta till var och en att göra som den vill, brukar sluta med anarki.
Har vunnit mot byggnadsnämnden 2 ggr i ett liknande ärende, alltså jag fick ett nej enbart med den luddiga fomuleringen att det inte var tillräckligt väl inpassat i den befintliga miljön (det vanliga PBL 3 .1 de kör med).
Länsstyrelsen åteförvisade ärendet direkt tillbaka till nämnden pga av för dåligt motiverat beslut.
Efter 2 ggr så verkade nämnden ha slut på kreativa formuleringar och jag fick motvilligt mitt bygglov (tog ett bra tag iförsig men det spelade mig ingen roll då jag visste att det skulle bli så här och hade tagit med det i beräkningen).
Det var absolut inga hard feelings från komunens sida utan de tyckte bara en annan sak än mig och de var en handläggare på komunen som sade åt mig att i första hand driva det jag ville (alltså överklaga).
Jag har efter det sökt flera andra bygglov både med massa överklaganden och utan men tycker absolut inte relationen till de på nämnden har blivit till det värre.
Länsstyrelsen åteförvisade ärendet direkt tillbaka till nämnden pga av för dåligt motiverat beslut.
Efter 2 ggr så verkade nämnden ha slut på kreativa formuleringar och jag fick motvilligt mitt bygglov (tog ett bra tag iförsig men det spelade mig ingen roll då jag visste att det skulle bli så här och hade tagit med det i beräkningen).
Det var absolut inga hard feelings från komunens sida utan de tyckte bara en annan sak än mig och de var en handläggare på komunen som sade åt mig att i första hand driva det jag ville (alltså överklaga).
Jag har efter det sökt flera andra bygglov både med massa överklaganden och utan men tycker absolut inte relationen till de på nämnden har blivit till det värre.
Redigerat:
kul med lite fart i tråden.
Saken är den att kommunen inte har kommit med något förslag till tillbyggnad vare sig ide mässigt eller konkret. Så även om jag vill rätta mig efter kommunen så går det inte känns det som.
Pratat med en jurist på länsstyrelsen idag ang handlägnings tider ca 9mån. Gennerelt så sa han att detaljplanen är ganska tung, dock kan kommunen ha kulturhistoriska intressen osv som dem vill bevara. En annan jurist sa att döma mot detalj planen är väldigt sällsynt.
Skall gå igenom lite rättsfall för att få mer kött på benen.
Saken är den att kommunen inte har kommit med något förslag till tillbyggnad vare sig ide mässigt eller konkret. Så även om jag vill rätta mig efter kommunen så går det inte känns det som.
Pratat med en jurist på länsstyrelsen idag ang handlägnings tider ca 9mån. Gennerelt så sa han att detaljplanen är ganska tung, dock kan kommunen ha kulturhistoriska intressen osv som dem vill bevara. En annan jurist sa att döma mot detalj planen är väldigt sällsynt.
Skall gå igenom lite rättsfall för att få mer kött på benen.
Deras känslor struntar jag i precis om dem struntr i mina.
Wester när länstyrelsen återförvisade ärendet direkt tillbaka hur lång tid tog det? Var det den vanliga handlägnings tiden eller gör dem en granskning ganska snabbt och kan där efter skicka det tillbaka?
Wester när länstyrelsen återförvisade ärendet direkt tillbaka hur lång tid tog det? Var det den vanliga handlägnings tiden eller gör dem en granskning ganska snabbt och kan där efter skicka det tillbaka?
Om jag uppfattat saken rätt har bygglovshandläggaren och nämnden heller inget färdigt förslag, till vilket TS förväntas tacka jag "med mössan i hand". Lika lite aktuellt som "anarki".
Jag har inte läst alla trådarna speciellt noga, men när jag sökte bygglov för utbyggnad på huset i Bromma så fick jag avslag direkt på förslaget som jag lämnat in.
Jag stövlade in på tekniska kontoret i stan och på min fråga varför/hur det blev avslag så fick jag kommentarer. Jag frågade helt enkelt hur det skulle kunna se ut och fick också kommentarer.
Utifrån detta så skissade jag på nytt och den gången blev det ok!!!
Det lönar sig alltså att fråga och ha en dialog är min slutsats. Kan dom inte det så kan jag tänka mig att det duger väldigt bra som argument i en eventuell överklagande. Gör du allt som är i din makt och får inga råd eller anvisningar från myndigheten, ska du klaga! Inte som en rättshaverist men som en god samhällsmedborgare. Ta hjälp av en mentor/kompis om du kör fast.d^_^b
Jag stövlade in på tekniska kontoret i stan och på min fråga varför/hur det blev avslag så fick jag kommentarer. Jag frågade helt enkelt hur det skulle kunna se ut och fick också kommentarer.
Utifrån detta så skissade jag på nytt och den gången blev det ok!!!
Det lönar sig alltså att fråga och ha en dialog är min slutsats. Kan dom inte det så kan jag tänka mig att det duger väldigt bra som argument i en eventuell överklagande. Gör du allt som är i din makt och får inga råd eller anvisningar från myndigheten, ska du klaga! Inte som en rättshaverist men som en god samhällsmedborgare. Ta hjälp av en mentor/kompis om du kör fast.d^_^b
Ja vem klagar man till då? Bygglovschefen är lika involverad som handläggaren, "vad är det här" för att citera honom med ett av våra förslag i handen.
Som jag sagt tidigare vi är flexibla, hade sagt JA!! till vad som helst om uppfyller våra minimum krav.
Som jag sagt tidigare vi är flexibla, hade sagt JA!! till vad som helst om uppfyller våra minimum krav.
Det varierade en del från ca 1 månad ena gången till 3 månader en annan gång men belastningen är ju olika i delar i landet, kan tänka mig att stockholm är värst.byggauut skrev:
Jag hade samma problem med placeringen (och till viss del storleken) de sade bara att de inte gillade förslaget.
- Ja sa att men var är det OK då??
- Det kan vi inte svara på var svaret utan du får komma in med förslag så prövar vi just det förslaget.
- Ok sa jag då, så jag kan teoretiskt flytta runt byggnaden in i absurdum på tomten innan ni säger ok.
- JA så är det var svaret.
Då överklagade jag.
Så fantastiskt hjälpsamma och tillmötesgående var de hos mig.
Länstyrelsen hos mig är dock vana vid dem och man behöver inte direkt skriva något i överklagan utan länsstyrelsen kollar att allt har gått rätt till samt följer lagen vilket det ofta inte gör här. Tror byggnadsnämnden i min kommun förlorar ca 30% av fallen (följer deras diarie varje dag så det är min uppfattning). Dock så nöjer de sig med beslutet i första instansen, vad jag har sett har det inte överklagat detta i något fall.
Men alla kommuner är ju olika.
Precis så känner jag med men dum som man varit har jag kommit med nya förslag fast dem haft samma svar som du fick. Förstår inte varför dem skall ha en sådan attityd.
Av dem ärenden jag tittat på förlorar dem nog mer än 30% när det gäller anpassningskraven, och inte ärenden som strider mot detaljplanen där kan jag tänka mig att det är 30%, skall undersöka saken mer.
Tråkigt att man skall behöva engagera sig så här för att få något man har rätt till.
Av dem ärenden jag tittat på förlorar dem nog mer än 30% när det gäller anpassningskraven, och inte ärenden som strider mot detaljplanen där kan jag tänka mig att det är 30%, skall undersöka saken mer.
Tråkigt att man skall behöva engagera sig så här för att få något man har rätt till.
Min åsikt. Häng ut personerna, byråerna i detta media & andra media som motarbetar och inte kan ge ett vettigt svar på ett objektivt sätt. Inte mer än rätt.Wester skrev:Det varierade en del från ca 1 månad ena gången till 3 månader en annan gång men belastningen är ju olika i delar i landet, kan tänka mig att stockholm är värst.
Jag hade samma problem med placeringen (och till viss del storleken) de sade bara att de inte gillade förslaget.
- Ja sa att men var är det OK då??
- Det kan vi inte svara på var svaret utan du får komma in med förslag så prövar vi just det förslaget.
- Ok sa jag då, så jag kan teoretiskt flytta runt byggnaden in i absurdum på tomten innan ni säger ok.
- JA så är det var svaret.
Då överklagade jag.
Så fantastiskt hjälpsamma och tillmötesgående var de hos mig.
Länstyrelsen hos mig är dock vana vid dem och man behöver inte direkt skriva något i överklagan utan länsstyrelsen kollar att allt har gått rätt till samt följer lagen vilket det ofta inte gör här. Tror byggnadsnämnden i min kommun förlorar ca 30% av fallen (följer deras diarie varje dag så det är min uppfattning). Dock så nöjer de sig med beslutet i första instansen, vad jag har sett har det inte överklagat detta i något fall.
Men alla kommuner är ju olika.
Ett nej är alltid ett nej, men det måste vara motiverat med vettiga skäl. Flummiga antydningar av offentligheterna hör inte hemma i ett högutbildat samhälle.
Egetligen sulle någon vettig journalist följa upp de olika kommunernas handläggningar och ranka dom efter sämsta och bästa.
Klicka här för att svara