Nu har det hänt som inte fick hända ! Vi fick ett possitivt förhandsbesked av kommunen samt godkännande från länsstyrelse då det ligger fornminnen nära vår tomt. När sedan avstyckningen utföres av vår tomt börjar vår handläggare reagera på att vår tomt inte är stor nog. Ärendet tas upp igen i byggnadsnämnden som ger oss ett negativt besked och stoppar allt ihop. Vi har inte gjort några ändringar mot de ritningar vi lämnade in för ansökan av förhandsbesked vid första tillfället där man lätt ser hur tomten skulle bli och vi lämnade dessutom in fasad och planlösningen i ansökan. Vi håller 4.5 m till gränser men vår handläggare påstår att det är för lite på landsbygden. efter det possitiva förhandsbeskedet fortsatte vår arkitekt med ritningar för det slutgiltliga bygglovet och detta har kostat ganska mycket pengar för ritningar som nu kan vara helt värdelösa ! Har läst att ett förhandsbesked är bindande för kommunen i 2 år. Någon läsare här som vet om det kan vara så att kommunen måste stå för det första beskedet eller har dom rätt att ta tillbaka beslutet ? Är det även någon som vet om det måste vara längre än 4.5 m till gräns på landsbygden utanför planlagt område ?
Tack på förhand !

så vitt jag vet så gäller ju förhandsbeskedet bara OM man får bygga alls på tomten och även vilken typ av byggnad. Förhandsbeskedet gäller då alltså bara att ni får bygga en villa på er tomt men inte hur stor eller av vilket utseende osv. Det är vad jag har läst mig till iaf, men jag kan ha fel.

Nåt som däremot är generellt är att handläggare på kommunen ofta är ett gäng tomtenissar som får för sig väldigt mycket saker och ofta har ganska dålig koll på faktiska omständigheter.
Om jag var du skulle jag se till att få tag på stadsarkitektn/planchefen och helt enkelt reda ut situationen med den som verkligen bestämmer istället för nån mupp till underhuggare.

//simon

Mikael_L
lbn skrev:
Vi håller 4.5 m till gränser men vår handläggare påstår att det är för lite på landsbygden.
Det låter i mina öron som kvalificerat skitsnack.
Just 4,5 meter från tomtgräns är det magiska avstånd som alltid tillämpas i ej detaljplanelagt område. Detta avstånd kan t.o.m krympas ifall rågrannen ger medgivande och inga speciella skäl finns, typ brandskydd osv.

Du måste försöka komma förbi denna handläggare, antingen någon bättre kunnig handläggare eller ta upp det i nämnden (men dom är också ibland pellejönsar ..., typ)

Om ni hade plan och fasadritningar så fanns det ingen anledning för er att söka förhandsbesked, ni skulle ha sökt bygglov direkt.

Förhandsbesked finns för att få ett besked om ifall man får bygga utan att börja processen med att ta fram ritningar.
För ett förhandsbesked räcker det med ett kryss på en karta.

Vad står det i beslutet?

Kungsbacka?

Hej ! Har kontaktat stadsbyggnadschefen som för övrigt är min gamla chef och har fått ett möte inbokat på tisdag 8/11. Vi har även kopplat in en jurist som tittat på fallet och skall bistå oss på mötet. Fick en fråga om det gäller Kungsbacka men det är i Varberg dock inte så långt därifrån !

Ah, ni har inte betalat rätt person ?
:-)

Varberg, då förstår jag att ni har problem.

Då var mötet med chefen avslutat ! Äntligen någon man kan resonera någorlunda med. Hon tyckte inte vi skulle överklaga till länsstyrelsen utan göra smärre ändringar och lämna in ny ansökan som skall tas upp i nämnden. Vet inte hur vi skall tolka detta ?

Tja, det kan du väl svara bäst på själv skulle jag tro, som har hela diskussionen med chefen att gå på.

Men utifrån den knappa information som finns ser jag några alternativ.

Dom vill förhala.
Dom vill slippa nesan att bli knäppta på näsan av länsstyrelsen.
Valfri kombination av dessa.

Är de smärre ändringarna godtagbara för er del låter det som ett bra alternativ.

b2b2 skrev:
Varberg, då förstår jag att ni har problem.
Problem? Med tanke på vilka hus som byggs i Varberg så finns det inga begränsningar för vad man får bygga i den här stan....Själv tjatade jag till mig mitt bygglov på 5 veckor....

Kom nämnden med förslag på vad ni skulle ändra eller vad det godtyckilga åsikter som gör det lite mindre, nättare osv eller sa dem rakt ut vad du skulle ändra? Sa dem att det skulle bli godkänt om ni gjorde dessa ändringar?
Varför vill dem inte att ni skulle överklaga för er skull eller deras skull?
Vad tyckte er jurist om nämndens beslut?
Mycket frågor men väldigt intressant att höra andras åsikter om hur nämnderna jobbar, själv börjar jag snart tro på tomten med alla signaler som ja har fått från bygglovhanläggare, chefer mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.