Hej!
Granntomten har fått bygglov. Det är en slutande tomt. För att undgå tillåten byggghöjd kommer de att bygga stödmurar där de höjer marknivån. I detaljplan finns inget angivet mått mot grannes tomtgräns och det är 39 § BS som gäller. De kommer att bygga en stödmur som är ca 2,5 meter hög och denna kommer att hamna ca 1-1,5 meter från vår tomtgräns utanför vårt sovrumsfönster. Ovan denna mur ska de anlägga en altan. De hävdar att det är en altan i marknivå och de därför inte behöver vårt medgivande. Det står i 39 § BS att det är byggnad som ska vara 4,5 meter från tomtgräns och de hävdar att denna stödmur/altan inte är en byggnad. Länsstyrelsen har hävt bygglovet av en annan orsak och inte tagit ställning om Stödmur/Altan frågan. Dock säger de att det troligt kan anses vara en mindre avvikelse. Grannen kommer att göra ändringen som behövs och fråga bygglov igen. Stödmur/Altan kommer att bli kvar. Någon som har en ide om hur jag ska få bort detta?

Jag antar att ni redan i första omgången blev tillfrågade av kommunen genom s.k "grannehörande" ang. stödmursbygget? Hur argumenterades det då?

Om syftet med stödmuren är att förändra markhöjden så att huset skall kunna byggas inom reglerna för bygghöjd, så kanske det målet går att uppnå utan att muren byggs så nära er gräns,. alternativt med lägre mur nära och en etapp till på längre avstånd från gränsen. Dvs. om ni kan föreslå en alternativ lösning av murfrågan som uppfyller det uttalade målet för muren, men inte nödvändigtvis intresset för altanen, som ju ändå inte hade med bygglovet att göra.

Bygglovsmyndigheten är skyldig att hämta in era åsikter om förslaget om det avviker från planen, sedan kan de iofs köra över er. Men har ni inte i förväg fått yttra er i förväg så kan bygglovet ogiltigförklaras.

Det som kan hända är att myndigheten väger era obehag av murens placering mot grannens rätt att bebygga sin tomt, och om det uppfattas att murens placering är nödvändig för att grannen skall kunna bygga på sin tomt så väger det argumentet starkt. Om du då kan lägga fram en alternativ lösning som inte inkräktar på grannens rätt att bygga, men som tar bättre hänsyn till dina intressen så ökar chansen att det skall kunna gå din väg.

Om dom hänvisar till 39 § byggnadsstadgan så kan ni ju berätta för dom att den blev upphävd 1987 när plan och bygglagen trädde i kraft.

Tack för era svar Hempularen och Ricken!

Ricken: Rätta mig om jag har fel men 39 § byggnadsstadgan gäller väl om det inte finns angivet i detaljplan hur nära tomtgräns man får bygga?

Hempularen: De gick inte ut med en grannförfrågan innan då de sa att detta inte behövdes då de följer de detaljplan. Det som känns märkligt är att man kan bygga denna stora utbyggnad och anlägga en altan utanför vårt sovrumsfönster. Hade altanen byggts på pålar hade den nekats men gör man en mur på detta sätt kan man bygga den!? Eftersom de hänvisar till 39 § byggnadsstadgan så kan de bygga en så stor mur intill tomtgräns. Hade de funnits reglerat i detaljplan hur nära man får bygga tomtgräns hade de inte fått bygga muren då!? I 39 § byggnadsstadgan är det byggnad som ska vara minst 4,5 meter från gräns. Finns inget om mur.

Äger du din tomt? Om inte är dom inte skyldiga att ta in din syn på saken.

Nordic74 skrev:
Tack för era svar Hempularen och Ricken!

Ricken: Rätta mig om jag har fel men 39 § byggnadsstadgan gäller väl om det inte finns angivet i detaljplan hur nära tomtgräns man får bygga?

Hempularen: De gick inte ut med en grannförfrågan innan då de sa att detta inte behövdes då de följer de detaljplan. Det som känns märkligt är att man kan bygga denna stora utbyggnad och anlägga en altan utanför vårt sovrumsfönster. Hade altanen byggts på pålar hade den nekats men gör man en mur på detta sätt kan man bygga den!? Eftersom de hänvisar till 39 § byggnadsstadgan så kan de bygga en så stor mur intill tomtgräns. Hade de funnits reglerat i detaljplan hur nära man får bygga tomtgräns hade de inte fått bygga muren då!? I 39 § byggnadsstadgan är det byggnad som ska vara minst 4,5 meter från gräns. Finns inget om mur.
Ok, ja, jag ger mig där, enligt plan ska man bygga enligt BS.

I 17 kap. 4 § tredje stycket PBL anges att om inte annat är
föreskrivet i sådan plan eller bestämmelse som enligt första
stycket skall gälla som detaljplan enligt denna lag, skall 39 §
byggnadsstadgan (1959:612) tillämpas som bestämmelse i planen.
Enligt 39 § byggnadsstadgan gällde bl.a. att friliggande ("som
ej sammanbygges eller kan förvänta komma att sammanbyggas")
byggnader inte fick förläggas närmare gränsen till granntomten
än som motsvarade halva tillåtna byggnadshöjden, dock inte
närmare än 4,5 meter.

Byggnadsstadgan 39 §
Byggnad skall förläggas till sådant ställe å tomten som är
lämpligt med hänsyn till landskapsbilden och så att den på
lämpligt sätt ansluter till övrig bebyggelse å tomten och å
närbelägen mark. Byggnad inom område med stadsplan eller
byggnadsplan skall, såvida annat ej föreskrivits i planen eller
medgives av byggnadsnämnden, läggas i gatulinjen eller, om
förgård finnes, i inre förgårdslinjen.

I övrigt skall, där ej annat är föreskrivet, vid val av plats
för byggnad iakttagas
a) att byggnad, som ej sammanbygges eller kan förväntas komma
att sammanbyggas med byggnad på granntomt, icke må läggas på
mindre avstånd från gränsen mot denna än som motsvarar
hälften av den för byggnaden tillåtna största höjden och ej
närmare gränsen an 4,5 meter; samt
b) att avståndet mellan byggnader å samma tomt ej må vara
mindre än den för någondera byggnaden tillåtna största
höjden.

Byggnadsnämnden äger medgiva undantag från bestämmelserna i
andra stycket, om det finnes påkallat av särskilda skäl samt
kan ske utan men för granne eller fara för sundhet,

brandsäkerhet eller trafiksäkerhet och utan att ett lämpligt
bebyggande av området försvåras. Kan åtgärden inverka på
förhållandena å angränsande tomt, skall dess ägare höras i
saken. [SFS 1971:1089]

Men om man läser texten i 39 § så får han inte bygga en ur ändå utan ditt medgivande.
Sen kan man diskutera huruvida kommunen bör godkänna bygglov enligt BS eller PBL?
Jag gissar att om du överklagar o motiverar med referenser till PBL så har du goda möjligheter att få överklagan beviljad.

Nu hittade ja mer, så jag fyller bara på här.

I författningskommentaren till införandet av 8 kap 2 § plan-
och bygglagen (1987:10) uttalades följande (prop 1985/86:1 s
690) angående bygglov för murar och plank.

"Punkt 7

Punkt 7 handlar om murar och plank. Enligt 54 § 1 mom. 5
byggnadsstadgan krävs i dag byggnadslov när någon skall uppföra
eller väsentligt ändra en mur, ett plank eller någon därmed
jämförlig anordning. Av 2 mom. 4 i samma paragraf framgår att
man utan lov får uppföra en mur eller ett plank för att
avgränsa en skyddad uteplats i anslutning till en
bostadsbyggnad med högst två bostadslägenheter.
Förutsättningarna för befrielse från bygglovsplikt är vidare
att anordningen placeras minst 4,5 m från tomtgränsen, att den
inte är högre än 1,8 m och att den inte sträcker sig mer än 3 m
ut från byggnaden.
Undantaget för en- och tvåfamiljshusen har
sin grund i ett förslag i prop. 1978/79:111, bil. 12.

En altan är ingen byggnad, den är bygglovsbefriad och får placeras varsomhelst på tomten.
(Höjningen av marknivån regleras av marklov och inte av bygglov.)
/TB

TB skrev:
En altan är ingen byggnad, den är bygglovsbefriad och får placeras varsomhelst på tomten.
(Höjningen av marknivån regleras av marklov och inte av bygglov.)
/TB
Inte alltid, blir det ett utrymme under altanen som skulle kunna användas till något så är det bygglovspliktigt.

Helt riktigt.
Finns det inget som anger maxhöjd för en altan i detaljplanen får utrymmet under vara max 1,2m högt, enligt praxis ifrån rättsfall.

TS säger dock: Ovan denna mur ska de anlägga en altan. De hävdar att det är en altan i marknivå och de därför inte behöver vårt medgivande.

Jag tolkar det som att altanen i detta fallet inte skulle behöva bygglov.
/TB

TB skrev:
Helt riktigt.
Finns det inget som anger maxhöjd för en altan i detaljplanen får utrymmet under vara max 1,2m högt, enligt praxis ifrån rättsfall.

TS säger dock: Ovan denna mur ska de anlägga en altan. De hävdar att det är en altan i marknivå och de därför inte behöver vårt medgivande.

Jag tolkar det som att altanen i detta fallet inte skulle behöva bygglov.
/TB
Iofs, men om dom höjer marknivån med stödmuren så är det marklov, o där skulle jag gissa att ett grannehörande kommer krävas. Beroende på vad planen säger.

Hej

En stödmur kräver bygglov i vissa kommuner. I min kommun krävs det för alla murar över 20 cm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.