8 208 läst ·
19 svar
8k läst
19 svar
Varför bara ett delegationsbeslut?
När jag har pratat med kommunen nu i efterhand så kan jag tydligen begära en omprövning av beslutet om jag vill få upp det i byggnadsnämnden, detta är dock ingen garanti att det kommer gå upp där. Skall jag överklaga så hamnar jag i länsrätten. Vad det egentligen är för skillnad på en överklagan eller en omprövning kan man ju fråga sig. Kommunen trodde iallafall att jag förmodligen inte skulle få någon större framgång i byggnadsnämnden...injonil skrev:Som jag har uppfattat det så är första steget att handläggaren bifaller eller avslår ansökan beroende på om det finns några hinder eller ej. I detta fall fanns det hinder och handläggaren måste avslå. Nästa steg för dig blir att föra ärendet vidare till politikerna i byggnadsnämnden som har rätt att bevilja ett bygglov trots att det finns hinder, vilket inte en handläggare har.
Skillnaden är att en omprövning kan du få i nämnden som sagt. Dom bör ha sammanträde en gång i månaden.Pudu skrev:När jag har pratat med kommunen nu i efterhand så kan jag tydligen begära en omprövning av beslutet om jag vill få upp det i byggnadsnämnden, detta är dock ingen garanti att det kommer gå upp där. Skall jag överklaga så hamnar jag i länsrätten. Vad det egentligen är för skillnad på en överklagan eller en omprövning kan man ju fråga sig. Kommunen trodde iallafall att jag förmodligen inte skulle få någon större framgång i byggnadsnämnden...
Det finns inget som säger att du inte kan begära omprövning och sen efter det överklaga o ta det i länsrätten om det är så. Men du har nog väldigt lite att hämta hos dom med tanke på det läge du beskriver.
Ja, jag har nog gett upp tanken på att få detta igenom. Alternativen är att bråka om planändring eller göra det enkelt för sig och bygga enligt plan.Ricken skrev:Skillnaden är att en omprövning kan du få i nämnden som sagt. Dom bör ha sammanträde en gång i månaden.
Det finns inget som säger att du inte kan begära omprövning och sen efter det överklaga o ta det i länsrätten om det är så. Men du har nog väldigt lite att hämta hos dom med tanke på det läge du beskriver.
Klicka här för att svara