Hej,

Jag har en bekant som ägen en stor fastighet utanför planlagt område. Han skulle nu vilja stycka av fler tomter, och enligt kommunen är det inga problem runt de fyra befintliga bostadshusen, men om han vill ha fler fastigheter så måste han ansöka om att det upprättasr en detaljplan.

Vad innebär detta, och hur mycket jobb är det? Vad gör kommunen och vad behöver man göra själv? Kostnad etc?

Bakgrundsinfo:

Fastigheten ligger väldigt ensligt med bara en granne i närheten.

Jag tror att det kan gå på 3 - 5 år, men jag känner till fall där planearbetet pågått i 7 år och förväntas vara färdigt 2018.

Kostnaden ligger på åtskilliga 100 000 och tas ofta ut som en planeavgift på de nya tomter som skapas.

Det var illa!

Vad är det som avgör vid vilka tillfällen det måste till en detaljplan för områden som inte är planlagda? är det om man överstiger ett visst antal nya fastigheter?

Jag vet ju flera relativt tätbebyggda områden som inte innefattas av detaljplan.

Om man styckar av 4 (tror jag det är) eller fler fastigheter krävs det en plan. Den som styckar av kan ju själv gå via en konsult för att få en detaljplan upprättad, då blir kommunens jobb mycket mindre och det går fortare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.