4 442 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Problem med granne/kommunen
JO anmäl byggnadsinspektören och nämnden som har skött fallet. Överväg polisanmälan för tjänstefel, men det bästa av allt gå till tidningarna!
Det låter som om ni råkat illa ut och har korrupta politiker i er kommun!
Det låter som om ni råkat illa ut och har korrupta politiker i er kommun!
Kommunen har blivit fällda hos JO i andra ärenden. Men vad har det för betydelse egentligen? Man skriver något om att man håller på och ändrar rutinerna eller att det var ett misstag och så går livet vidare sen. Det verkar inte ha någon betydelse. Lokaltidningen har inte skrivit alls om dessa, så jag antar att intressenivån är låg även hos dom.
Frågan är väl ifall det går att komma vidare med ett överklagande hos Länsstyrelsen eller inte? Även där dömer man väl oftast till byggsökandes fördel. I det här fallet skulle det skapa stora kostnader för den olovligt byggande att återställa fastigheten enligt bygglov och då finns det väl någon lag som går in och skyddar honom.
På kommunen hänvisar man oss i all telefoni, mail och besök till denna bygginspektör. Så vi kommer liksom ingen vart.
Frågan är väl ifall det går att komma vidare med ett överklagande hos Länsstyrelsen eller inte? Även där dömer man väl oftast till byggsökandes fördel. I det här fallet skulle det skapa stora kostnader för den olovligt byggande att återställa fastigheten enligt bygglov och då finns det väl någon lag som går in och skyddar honom.
På kommunen hänvisar man oss i all telefoni, mail och besök till denna bygginspektör. Så vi kommer liksom ingen vart.
Det du måste nu göra först är att skriva en skriftlig pappersanmäla till byggnadsnämnden att byggnaden inte överensstämmer med bygglovet (papper är mycket svårare att trolla bort än ett telefonsamtal!). Byggnadsnämnden måste då granska om dina uppgifter stämmer. Då ser de att det är ett svartbygge och skall begära rättning av byggaren eller i efterhand bevilja nytt bygglov och i så fall skall grannhörande tas in igen. Grannhörandet väger lite mer eftersom ni bor i icke planlagt område. Om byggnadsnämnden struntar i att du säger nej. Då kan du överklaga till byggnadsnämnden som skall skicka det vidare till länsstyrelsen. Antingen håller de med kommunen eller inte. Även länsstyrelsens beslut går att överklaga.
Anser du att det ändå har gått fel till skall du JO-anmäla byggnadsnämnden. Du säger ju tex att de smusslat med ritningar fel skala etc. och då är det ju något skumt - det skulle jag ha JO anmält! Det finns sannolikt en annan väg att gå om kommunen har gjort ett formalia fel. Ta kontakt med en advokat! Tidningarna brukar vara på hugget när de vittrar skandaler ffa på tjänstemanna och politiker nivå! Sedan återstår också polisanmälan.
Anser du att det ändå har gått fel till skall du JO-anmäla byggnadsnämnden. Du säger ju tex att de smusslat med ritningar fel skala etc. och då är det ju något skumt - det skulle jag ha JO anmält! Det finns sannolikt en annan väg att gå om kommunen har gjort ett formalia fel. Ta kontakt med en advokat! Tidningarna brukar vara på hugget när de vittrar skandaler ffa på tjänstemanna och politiker nivå! Sedan återstår också polisanmälan.
Vilken Stockholmskommun är det här? Det luktar Ekerö lång väg nämligen...
Vi har gjort anmälningar först muntligt och sedan skriftligt via mail och med bilder. Men det har aldrig blivit någon återkoppling eftersom de bara lovat och lovat detta. Så klart att man först tror på kommunen och vem vill bråka i onödan. På det sättet kunde man få tiden att passera de 2 år som gäller för att JO skall titta på de felaktiga beslutsunderlaget. Svartbyggets anmälning resulterade i ett godkänt bygglov i efterhand, nästan 2 år efter första anmälan. Vi sa nej i grannyttrandet.
Skaffa en advokat som får titta på fallet!
Vad jag förstår avviker fortfarande byggnaden från bygglovet och då är det ju ett svartbygge. Står dessutom byggnaden delvis på din tomt verkar det ju väldigt märkligt hela historien. Jag säger bara advokat - skaffa en advokat!
"De gamla ca 10år och mindre. Nya hösten 2008 och efterföljande tid löpande. Kommunen beviljade den nya takvinkeln som en ringa förändring. Andra tillbyggnader hänvisar man till att de är utanför planlagt område trots att han nu byggt in på vår tomt och att han har sin vattenavrinning mot vår tomt."
Vad jag förstår avviker fortfarande byggnaden från bygglovet och då är det ju ett svartbygge. Står dessutom byggnaden delvis på din tomt verkar det ju väldigt märkligt hela historien. Jag säger bara advokat - skaffa en advokat!
"De gamla ca 10år och mindre. Nya hösten 2008 och efterföljande tid löpande. Kommunen beviljade den nya takvinkeln som en ringa förändring. Andra tillbyggnader hänvisar man till att de är utanför planlagt område trots att han nu byggt in på vår tomt och att han har sin vattenavrinning mot vår tomt."
Klicka här för att svara