Hej Alla glada och duktiga människor ! Behöver hjälp/råd angående ett nekat bygglov Fick samtal från handläggaren idag och dom tycker inte att min nybyggnadskarta och placeringen av vårt hus stämmer överens med det förhandsbesked som finns på tomten ! Det förhandsbeskedet söktes av förra ägaren till tomten och är väldigt knapphändigt en situationsplan med ett hus inga höjder och inga avstånd till grannarna .
Jag kan hålla med om att vi flyttat lite på placeringen av huset med uppskattningsvis 4- 5 meter .
Till saken hör att tomten är egentligen en bergknalle och ett surhål med en höjdskillnad på ca 4 meter det hålet har jag tänkt att lägga igen och knallen ska plansprängas ner ca 1 meter på förhandsbeskedet är huset ritat halva på bergknallen och halva i hålet om man säger ! mitt hus ligger hela uppe på bergnallen Jag ombads att göra en nybyggnadskarta och då utan att besöka tomten tycker dom att min placering avviker från förhandsbeskedet och det blir för högt i förhållande till omgivande bebyggelse tomten är utanför detaljplan och på 6000 M2 det är med mitt förslag 14 meter till närmaste grannes tomtgräns
Jag är nu livrädd för att kommunen ska tvinga mig att bygga nere i surhålet på bef markhöjd varpå jag kommer ha en bergvägg lika hög som huset precis utanför köksfönstret

Har försökt lösa in mig på PBL
har någon varit med om ngt liknande

Mvh

Tyresö
Hur kommer du förbi reglerna om du bygger ett souteränghus där halva huset står på berget och andra halvan går utöver bergkanten, ner i surhålet? Då är ju huset byggt i surhålet, och då borde kommunen vara nöjd.

Hemmakatten
Ta kontakt med en arkitekt som kan hjälpa dig att placera huset på ett sätt så att det passar med både tomten och omgivningen. Låt sedan arkitekten diskutera/göra en presentation för kommunen/tjänstemännen. Det blir en större "tyngd" i din argumentation om du låter en arkitekt hålla i det hela. Dessutom pratar arkitekten och kommunens stadsarkitekt "samma språk".

Nja, arkitekter pratar nog sitt eget "språk" och brer på med visioner och känsla och... och... sedan ger den stackars kommuntjänstemannen upp och sätter en stämpel "godkänt" bara för att bli av med pratmakarn, typ

Protte

Jaha nu e det klart jag får inte bygga uppe på höjden utan måste flytta huset typ 50 meter till en plats på tomten som är ca 1 meter lägre samtidigt kommer jag mkt närmare grannarna Detta trots att handläggaren på kommunen sagt till mig att det inga problem är samtliga grannar har skrivit under situationsplanen osv

Finns nån som har fått kommunen på andra tankar i liknande ärende Kan man hävda att man vill ta bort en bergnalle med hänvisning till PBL 3 kap 15 paragrafen barnsäkerhet i yttre miljö !

är det förknippat med god tillgänglighet att tvingas ha 200 meter mellan garage och hus ?
Måste försöka hitta en väg runt detta idiotbeslut.

Har du bråttom o komma igång med bygget?
Annars får du väl överklaga beslutet.

I det första inlägget så angav du att du flyttat huset ca 5 meter från förhandsbeskedet, men nu kräver kommunen att du bygger det 50 meter bort från där du vill? Och om det nu är 200 m till garaget så borde det vara 150 med det förslag du själv vill. Och då känns det ju inte längre lika långt med 200 m. Eller har jag missuppfattat det? Du kanske kan bifoga en karta.

Jag har också svårt att se att man bara kan spränga bort en bergknalle. Tror att det klassas som "onödig inverkan på naturen" som jag vet att en kommun vi funderade på att bygga i tyckte var viktigt att man inte gjorde.

Jag vet ju inte hur det ser ut, men bergknallar kan ju vara rena guldgruvan för barn. I vår sommarstuga hade vi en del bergknallar där jag brukade ligga på mage och åla mig uppför och leka att jag var bergsbestigare när jag var barn.

Kika runt på kommunens hemsida och se om du kan hitta något arkitekturprogram för kommunen...verkar finnas i de flesta kommuner...där finns oftast extremt ambitiösa beskrivningar av byggtraditioner i området....och jag kan garantera att det finns ett kapitel som heter något i stil med "Husets placering i terrängen"...där kan man i nio fall av tio se exempel på hur man förr byggde hus på höjderna för att inte "missbruka" odlingsbar jord.
Beväpna dig med sagda broschyr, boka möte med en annan handläggare på kommunen, och beskriv hur ni har tittat på arkitekturprogrammet och försökt anpassa er efter den...och börja om processen.

Vi gjorde så...presenterade det för surgubben på kommunen....och fick bygglovet på 2 veckor...man såg riktigt hur positivt överraskad han blev att någon hade tittat i deras fina broschyr...

Forbo skrev:
där kan man i nio fall av tio se exempel på hur man förr byggde hus på höjderna för att inte "missbruka" odlingsbar jord.
Håller inte med. Gamla hus ligger i regel lågt för att skyddas mot stormvindarna. Dock inte här jag bor för här skulle alla se havet för att stå klar när far och bror kom hem från fiske.

D09
Om det är utanför detaljplanerat område har jag för mig att du behöver inget marklov för att höja / sänka marken, kan behövas miljöfarligt tillstånd etc om man ska fylla / höja med schaktmassor men om man inte behöver marklov så borde man ju kunna reglera höjden på knallen innan?

Om det är inom detaljplanerat område så ligger väl gränsen på 50 cm innan marklov krävs, kanske klarar du dig med en 50 cm kompromiss? =)

haavard skrev:
Håller inte med. Gamla hus ligger i regel lågt för att skyddas mot stormvindarna. Dock inte här jag bor för här skulle alla se havet för att stå klar när far och bror kom hem från fiske.
Du behöver ju inte hålla med....de flesta arkitekturprogram jag sett har beskrivning av äldre bebyggelse som ligger på bergsplättar och annan ej odlingsbar mark...men givetvis i lägen som också ger vindskydd. Sen lär det ju skilja sig vid kusten och en bit in i landet...

Med det sagt är det ju ganska intressant att det förr i tiden bara var fattiga människor som bodde precis vid havet...de rika ville ju inte bo där i snålblåsten..tiderna förändras:-)

Hursom, kan man visa upp att ens placering av huset stämmer överens med dyligt arktitekturprogram för kommunen kan de inte med god min neka...om man skulle råka ut för godtyckligt hanterande.

Nu håller jag med dig! De byggde på ej-odlingsbar mark, men tidigare skrev du om att bygga på höjderna.

"För att inte missbruka odlingsbar jord" skrev jag först...men jag var kanske lite otydlig:-)

Nja jag köpte tomten efter att jag pratat med chefshandläggaren på kommunen Han sa att det finns ett förhandsbesked på tomten och tidigare ägaren har ett pågående bygglovsärende som är precis som ditt bygge 1 plan ca 150 m2 Du kör bara vidare på det lämna in dina ritningar så kör vi på dina ritningar istället Dom ritningarna hade jag redan fått när jag tidigare kontaktat kommunen och efterlyst förhandsbeskedet (alltså fel ritning ) sen går han i pension avskriver tidigare ägarinnans bygglov utan att underätta mig månader går och den nya handläggare kommer ut påtomten med ett förhandsbesked där byggrätten är begränsad till ett område 2000 m2 på tomten ca 50 m ifrån där jag och tidigare ägarn ritat sitt förslag och när jag sa att jag aldrig sett den ritningen så blev det lite liv så dom första 5 meterna var alltså skillnaden i placering på mitt och tidigare ägrns ritning Hon hade dessutom hållit på i 2 år med sitt bygglov Aldrig hade ngn på kommunen sagt att där kan du ju inte rita in huset när byggrätten är 50 meter bort

Och nu har presidiemöte varit och dom säger att jag ska flytta huset ??

funkar argumentet miljö dvs jag ska ha solpaneler och där finns en massa trän ivägen ??så därför måste jag bygga på min placering fritt från trän som skuggar ??

Tack förresten för alla inlägg allt är av intresse i detta läget

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.