Mitt råd är absolut att anlita någon som hjälper dig. OM något skulle krångla så är ombudets/advokatens kostnad en skitsumma i jämförelse med årslånga rättstvister.

Det är svårt att lita på vad kommunen och myndigheter säger då de är partiska i frågan. De vill göra vad de finner bäst även om det är overkill för dig och dina behov.

Kommunen kommer även ta dig mer på allvar om de vet att det finns någon med riktig kunskap bakom

Hur har det gått för TS öht?

Det är väl inte så himla märkligt att det finns detaljplaner som dels strider mot gällande regler, dels reglerar för lite så att PBL med praxis måste tolkas in och dels har otydlig reglering (exemplevis att ett hus ska vara "prydligt" som någon skrev tidigare i tråden). Att då veta vilka spelreglerna är kan vara svårt för en enskild människa.

Det känns som att vissa i denna tråd antingen är för ignoranta för att se att hjälp kan behövas, eller själva väldigt kunniga men helt utan förmåga att se att andra kanske inte är lika kunniga.

Jag hade utan tvekan anlitat sakkunnig jurist om jag tänkte bygga inom strandskyddat område så att jag var säker på att träffa dispensreglerna eller om jag hade starka önskemål om att få bygga ett hus som jag inte var säker på skulle anses vara "prydligt" av de kommunala nickedockorna på stadsbyggnadskontoret/ansvarig nämnd.

• Gilla
Husdrömmen3
  • Laddar…
Hemmakatten
Håller helt med jaso. Jag har i tidigare trådar beskrivit hur vi gått tillväga för att få 1. strandskyddsdispens ocvh 2. utökad byggarea jmft med detaljplan 3. vårt mycket moderna hus godkänt. I korthet kan sägas att plan A fungerade utmärkt, dvs. vi gav ett uppdrag till "våra" arkitekter för att göra en förstudie och en presentation för samhällsbyggnadskontorets berörda tjänstemän.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.