Jag skulle vilja bygga ut balkongen med ca 1 m och sedan glasa in den, behövs det bygglov?
Har surfat runt lite men tycker inte att jag hittar ang. just balkonger.
Någon här kanske kan svara på det.....

O
lär nästan garanterat behövas bygglov/bygganmälan för det ingreppet eftersom du förändrar huset.

Att det krävs bygglov i det här fallet är glasklart. Om det är så att du bor i en bostadsrättsförening är det de du ska söka om lov först hos. Om din bostadsrättsförening godkänner åtgärden kan du gå vidare till kommunen och fråga dem om lov.
Att du bör kontakta dem i just den här turordningen beror på att, även om kommunen säger JA till balkongbygget, behöver inte bostadsrättsföreningen göra det, och då betyder det att du fått betala en bygglovsavgift på ca 4000 kr helt i onödan (det beloppet kan variera, men några tusenlappar är vanligt).

Allting som ändrar fasaden kräver väl bygglov (kan vara ute och cykla)

tack för alla svar! Gäller även bygglov när man vill bygga ut balkongen? Planen är att bygga ut den och sedan glasa in den. Men av ekonomiska skäl blir det nog ett etapp jobb. Först bygga ut och sedan glasa in. Ska man då söka bygglov först om utbyggnaden och sedan om inglasningen, eller ska man söka om hela "projektet" på en och samma gång, även om det kommer att dröja mellan själva utbyggnaden och inglasningen?

Hemmakatten
Ett beviljat bygglov gäller i två år, så om det inte går längre tills utbyggnad och inbyggnad är påbörjad så kan du ansöka om bygglov för båda åtgärderna på en gång.

"Påbörjas inom 2 år och färdigställas inom 5 år."

Ah.....tack för svaren!

Är det alltid så att bygget ska påbörjas inom 2 år och färdigställas inom 5 år? Min syster byggde hus för 4½ år sedan (är klart) i samma bygglov fanns garaget med och hon tror att det räcker att garaget är påbörjat inom 5 år. I helgen fälldes träden där och de tänkte göra grunden i sommar. För sent??

lundsbo skrev:
Är det alltid så att bygget ska påbörjas inom 2 år och färdigställas inom 5 år? Min syster byggde hus för 4½ år sedan (är klart) i samma bygglov fanns garaget med och hon tror att det räcker att garaget är påbörjat inom 5 år. I helgen fälldes träden där och de tänkte göra grunden i sommar. För sent??
ja det är alltid så.
Plan ovh bygglagen 8 kap 33 §.

Ricken skrev:
ja det är alltid så.
Plan ovh bygglagen 8 kap 33 §.
Tack för svar! I lagen från 1987 som borde gällt då står det Lag (2007:1303) efter bestämmelsen, är det någon lagändring 2007 som avses? Kan det ha varit annorlunda 2006 då de fick deras bygglov?

De tidsgränserna har gällt länge, och de gällde definitivt 2006.

Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.