Jag har bygglov klart och kommer snart börja med garaget.
Hur är processen, kommer jag behöva KA och byggstartsmöte och annat även för detta?
Börjar inte med huset förrän nästa år.

Har inte haft ut någon från kommunen för att sätta ut hus och garage ännu utan jag sätter själv ut garaget.

Vilka steg behöver jag göra nu när jag börjar med grunden och snart smäller upp stommen?

Du måste ju göra en bygganmälan även för garagebygget, och då skulle jag tro att de kräver en KA, du bör inte sätta ut själv såvida inte kommunen i samband med bygganmälan anger hur utsättning skall/får ske.

hempularen skrev:
Du måste ju göra en bygganmälan även för garagebygget, och då skulle jag tro att de kräver en KA, du bör inte sätta ut själv såvida inte kommunen i samband med bygganmälan anger hur utsättning skall/får ske.
Så en KA á 10.000kr för garaget och sen en KA á 10.000kr för huset sedan? :(

Vad är kryphålen för att slippa KA på garagebygget då? :cool:
Vet en snickare som jag känner lite som lyckades slippa.
Har absolut inget behov för det från min sida.

Nu har ju just reglerna för KA osv ändrats, vet inte om det påverkar ditt bygge. Men för garaget kan du enl. de gamla reglerna troligen få dispans och sköta det själv. Men troligen måste du ha samma KA för allt som finns i bygglovet, du skall ju får ut ETT slutbevis när allt är klart.

Fullt tänkbart att det finns vägar runt som jag inte vet. Men du får inte bygga något utan bygganmälan.

Du skriver att DU har inget behov av en KA. En KA finns primärt inte för byggherrens skull, KA är samhällets representant i bygget, rollen går ut på att hålla koll på att bygget följer de olika lagar som gäller för ett bygge, samt det utfärdade bygglovet. En del av dessa punkter är bra för byggherren också, andra kanske byggherren är mer likgiltig inför, men där har samhället ett intresse.

Tack.
Jag har ju bygglovet sedan månader tillbaka så det bör väl vara gamla reglerna.
Men jag får ringa och fråga.

Jag bygger själv och tar reda på det som behövs själv men visst kan jag ha samma KA för allt vore det bra men inte ett öre mer än 10papp som verkar vara minimum är det värt :)

Mikael_L
VA! , var får du tag i en KA för 10' ??? :O

KA slipper du aldrig, men du kan godkännas att vara det själv, om du har tur !

Jag har lyckats få bli det själv för både huset och garaget. :cool:
PM'a mig om du vill ta del av mina kontrollplaner.

Fråga om du får dela bygganmälan i två delar. Då kan du få en enkel bygganmälan för garaget nu och byggsamråd för huset nästa år. KA kan vara samma för båda två.

haavard skrev:
Fråga om du får dela bygganmälan i två delar. Då kan du få en enkel bygganmälan för garaget nu och byggsamråd för huset nästa år. KA kan vara samma för båda två.
Bra tips.
Hoppas de har lite körigt nu och går med på lite enkla lösningar för att snabba upp.

hempularen skrev:
Nu har ju just reglerna för KA osv ändrats, vet inte om det påverkar ditt bygge. Men för garaget kan du enl. de gamla reglerna troligen få dispans och sköta det själv. Men troligen måste du ha samma KA för allt som finns i bygglovet, du skall ju får ut ETT slutbevis när allt är klart.

Fullt tänkbart att det finns vägar runt som jag inte vet. Men du får inte bygga något utan bygganmälan.
Nej, reglerna har inte ändrats ännu, det finns inte med i nya PBL.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.