Hej!

Jag är mycket intresserad av att köpa en lägenhet i stockholms innerstad, men är osäker på hur jag ska värdera den beroende på en pågående tvist ang bygglov för balkong. Hoppas någon här kan hjälpa till med att värdera riskerna och försöka sia om vad som kommer att hända.

Lite fakta (inte helt säker på alla detaljer dock)

- Bygglov från stadsbyggnadsnämnden ok
- Bygget påbörjat (dörrar och fundament uppsatt, endast räcken kvarstår)
- Överklagat till länsstyrelsen av privatperson
- Bygget stoppat av föreningen (våren 2010)
- Länsstyrelsen gick emot stadsbyggnadsnämnden och godkände ej balkongbygget
- Föreningen planerar att överklaga till länsrätten, men har ej ännu gjort det

Jag har pratat med en person i Styrelsen som tyvärr inte hade järnkoll. Han trodde Länsstyrelsen och Länsrätten var samma sak, så det kan vara så att ärendet redan varit uppe i Länsrätten och nästa instans är kammarrätten.

Jag tror att det ligger till på följande sätt: Balkongen vätter mot gatan, vilket strider mot gällande detaljplan. Majoriteten av övriga hus i området har dock balkong mot gatan, varför stadsbyggnadsnämnden från början valde att godkänna bygglovet.

Hur stora är möjligheterna att föreningen kommer att få rätt i länsrätten eller kammarrätten och få behålla balkongerna?

Om bygget blir underkänt hela vägen, vad finns det i så fall för möjlighet till ersättning från tex stadsbyggnadsnämnden för återställning av fasaden?

Jag misstänker att det blir en dyr historia om det ska återställas. Huset är byggt på 1880-talet och det blir nog en omfattande fasadfix. Föreningen hade uppskattat återställningskostnaden till 200 kkr per lägenhet.

Om det blir återställning och ingen ersättning via kommunen, kan man avgöra om det blir jag som boende i lägenheten i fråga eller hela föreningen som får stå för kostnaden, eller är det något som föreningens styrelse beslutar?

Hoppas någon med bra koll och intresse orkar hjälpa till :)

Just det, huset är som sagt från 1880-talet och renoverat med ombyggd fasat på 40-talet. Övriga hus i området med balkong är byggda på 30, 40 och 70-tal.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.