Hej!

Jag är spekulant på ett radhus i 2 plan. Min tanke är att göra om plan 2 till en lägenhet och på det viset få ett billigt boende. Den praktiska biten med bygget är inga problem, det klarar jag av fint med hjälp av en god vän. Krävs det bygglov för en sådan här ombyggnad, och om det gör det vad skulle kunna hända om man skiter i det?

Huset är idag typat som 220 småhusenhet för 1-2 familjer.

Tack på förhand.

Låter ju som en lysande ide!

Tänkte själv lite i de banorna när ungarna hade flyttat, och man satt i ett treplanshus som ekade tomt.
Svårt att hitta riktigt små hus för en- eller tvåpersonersfamiljer, allt är ju inriktat mot mamma + pappa + dotter + son.

Men du behöver nog lite bygglov för bad/dusch/tvätt. Och så måste ju entréerna lösas förstås.

Godd luck! tala om hur det går!

//KoW

PS: Och välkommen till forumet!

O
Jag tror att du behöver bygglov. kolla med kommunen...

Badrum med dusch finns redan där, det jag behöver bygga är ett nytt kök. Trappan upp till plan 2 ligger precis innanför entredörren, så min tanke var att bara smälla upp några inneväggar och 2 nya ytterdörrar i den befintliga hallen.

Verkar som jag behöver bygglov för detta, men det kan inte va särskilt svårt att få igenom, eller vad tror ni? Jag vill helst inte köpa huset och sen inte få igenom dessa ändringar.

Någon som gjort nått liknande?

MVH

Du måste brandavskilja lägenheterna oxå.

Finns det någon typ av förening som skulle kunna ha en åsikt? Typ br, samfällighet etc.

Gör det inte till två separata "lägenheter". Kan nog bli fråga om lägenhetskilljande åtgärder så som för ljud och brand med mera. För söka i stället att smacka upp ett köt till på övervåningen och hyr ut det som en del av befinligt boende "inneboende". Kan oxå bli lättare att undvika besittningsrätt m m.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.