Lång historia men...
Skickade i ett tidigt skede in bygglov för hus, garage och en stuga på en helt ny tomt.
Stugan är redan på plats hus och garage ej påbörjat.

Huset kommer nog bli ganska exakt som de ritningar jag skickade in men garaget har ändrats en del i mitt huvud. Kommer nu snart vilja börja bygga garaget och ska då ordna
exakt planlösning samt konstruktionsritningar på hur det ska bli.

Det är ute på landet och inga direkta grannar eller så på väldigt många hundra meter
så det bör inte vara några problem.

Blir ju liksom en byggstart nu för garaget och sen om något år blir det en ny byggstart för huset.

Några problem med liten ändring i bygglovet? Någon meter extra här och där samt lite annan modell på tak.

Du får skicka in en ansökan om ändringslov. Om du fortfarande följer gällande detaljplan (om det finns någon) så borde det inte vara några problem att få igenom det.

harry73
Man behöver inget bygglov för ett garage utanför detaljplanområde, så det borde inte vara ett problem att ändra garaget lite.

harry73 skrev:
Man behöver inget bygglov för ett garage utanför detaljplanområde, så det borde inte vara ett problem att ändra garaget lite.
Vill ju inte betala för konstruktionsritningar och smälla upp garaget och sedan stöta på någon nitisk kommunbyråkrat som vill att jag ska göra det 1m mindre.

Får väl ringa och kolla för att vara säker.

harry73 skrev:
Hur tänkte du nu?

harry73
När jag frågade min kommun om jag behövde bygglov för att bygga ett garage, frågade de om jag bodde i detaljplanerad område. Och eftersom jag bor utanför detaljplanerad område behövde jag inget bygglov.
Som Suhag säger är det bra att kolla med kommunen först. Men istället för att bara fråga om man får ändra bygglovet kan man också fråga om man behöver bygglov över huvud taget.

Ja, nu är det ju så att olika kommuner har olika policys angående bygglov utanför SAMLAD bebyggelse. Det finns detaljplanerat omrpde, samlad bebyggelse ochutanför samlad bebyggelse.

Utanför samlad bebyggelse får du bygga komplmentbyggnader bygglovfritt så länge dom inte dominerar över huvudbyggnaden.
Den möjligheten finns inte inom samlad bebyggelse.

Möjligt att några kommuner inte kräver bygglov om komplementbyggnaden inte dominerar över huvudbyggnaden, men det finns också kommuner som har satt en gräns på 40-50 kvm.

Mitt garage i bygglovet var ca 120kvm nu är det ca 140kvm.
Fortfarande mindre än huset.

Garage på 140 kvm...? Ska du bo där?

petersson79 skrev:
Garage på 140 kvm...? Ska du bo där?
Har du varit i något för stort garage? :D
Varmgaragedelen är bara ca 8x8 sen är det förråd och carport i resten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.