Bygglov
rundvikarn: Jag har väntat i 11 år på tillstånd att muddra båtplatsen till sommarstugan . Länsstyrelsen verkar kunna förhala allt i det oändliga , trots påstötningar . Om jag åtminstone kunde få ett beslut i frågan hade jag ju kunnat överklaga om det gick mig emot men inte då ............
Suhagg: [citat] Försök att ställa in dig på att det tar mycket längre tid än vad du tror att göra allt. Själv är jag rätt ivrig och driven och när något tar stopp i några månader för någon på kommunen ska göra sitt blir man helt tokig men så är det. Sen är det andra moment som också tar tid men du/ni behöver vila ibland också.
Suhagg: [citat] Du menar att de som var KA sedan tidigare bara behöver läsa på det nya så är det ok? För i grunden måste du väl ha gjort provet för KA och klarat det för att få kalla sig KA.
Ricken: [citat] Nej, dom måste inte bevilja bygglov för den olovliga åtgärden. Däremot kan dom inte utkräva någon straffpåföljd. Som att förelägga om rivning eller om vite för åtgärden. Den kan fortfarande vara olovlig o stå där den står i ett par hundra år till utan bygglov. Om inte lagen ändras igen dvs.
Kjell_G: Insett det också, har nog varit olaglig tidigare :( i ett tidigare hus vill säga. Började med altangolv som är OK, fortsatte med staket och tak för att till sist montera in lite gamla fönster = inglasning. I nuvarande fastighet är altanen 25-30 cm över mark, till 90% ingår den i bottenytan (sticker 80cm utanför långvägg) så det borde som du säger underlätta ett ev bygglov. Ska
andersmc: Du får kolla med din kommun. Men jag kan inte tänka mig att någon kommun ens har rätt att kräva bygglovshandlingar digitalt. De bygglov jag har sökt har det varit tvärtom, ritningarna måste vara på papper. I flera kopior, dessutom. Annars kan du rita på papper och sedan fota eller skanna in ritningen.
Emanuel Adolfsson: Hej, Vi har en brygga som togs av isen i vintras, och vi har inte haft tid att bygga upp den på nytt. Är det någon tidsfrist som nu löper, och om det inte står en brygga där inom si och så lång tid räknas det som en ny brygga och vi måste söka strandskyddsdispens och bygglov etc?
Frodda: kan ochså hamna närmare än 4,5 m avstånd till grannen, se till ha hans godkännande först då!
Frodda: Dessutom tror jag att kommunen kan ställa krav på höjden, och då kan vi behöva prata bygglov ändå. Men många bygglov underlättas om man har visat ritning för grannen förklarat, och dessutom fått dom skriva på papper att det är ok för dom. Lättast är fråga en bygglovshanterare i kommunen
fn76: Aha, då kan jag börja planera för friggebod alltså. Tack för svar.
klaskarlsson: Som man frågar får man svar :) Om du hade ställt frågan såhär: "är det ok om jag använder min friggebod på min tomt en helg för att visa lite tavlor och spela lite musik för en 20-50 personer?" Då hade nog tom pappersvändarna bara svarat att du skall kolla med grannarna bara (eller nåja de mest resonabla av dom iaf) :) Sen efter det kunde du gått vidare med huvudbygglovet, utan
klaskarlsson: [citat] Är det utanför detaljplan så finns inte regler om fasadändring osv på samma sätt. Det kan dock finns regler så man bör läsa på sin kommuns regler om bebyggelse utanför detaljplanerat område Som sagt, om man sätter in kamin eller ngt så kan det kräva bygganmälan (eller hur det nu går till efter 2010's lagändringar om bygglov/byganmälan) /K
jaso: [citat] Åfan... jag som trodde att varje byggarbetare fick tjänstgöra en vecka på ett departiment och skriva bra lagar :D.
billy_baver: Trådens grundfråga är egentligen redan besvarad. Efter slutbesiktning ska tomtens höjdkurvor stämma med bygglovsritningen. Ansvar vid skador har inte med bygglovet att göra. Om avrinningen vållar skador på omgivningen grundar man inte sina krav på Plan- & bygglagen, utan på Jordabalken, 3 Kap, 1§ - "Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn
Ricken: Som AndersS säger, det är en generell lag över hela landet. Dock kan kommunen peka ut områden för Landsbygdsutveckling I Strandnära läge, LIS. Där kan man upphäva strandskyddet.
lillePer: Skall man då lämna in ritningar på hur den ser ut, hur den skall stå, märke och modell osv också eller? Eller söker man bygglov för en villavagn i generella termer?
hempularen: Det var ju en märklig dom, att sänka vitet löser ju inget, bygget får inte fortsätta oavsett.
SM4UKE: Jag har använt mitt vindsförråd som hobbyrum av och till. Det är stekhett på sommaren och kallt på vintern och ibland riktigt behagligt. Är också med i Brf styrelse och det har aldrig varit några diskussioner om hobbyrummet (som jag inte gjort så stort väsen av). Kan tänka mig att det kan bli diskussion om elen. Någon kanske ställer upp ett frysskåp, nån annan vill ha en server
cem77: Hur löser man konstruktionen rent praktiskt här utan att behöva göra om hela taket även på baksidan? Limträbalk i nocken som går från gavel till gavel med eventuellt mittstöd? Klarar gavlar och mellanväggar detta? Rent spontant utan att ha räknat känns det som att det skulle bli betydligt billigare att köpa nya takstolar och lyfta upp med en kran som ger dig ett 1½plans hus. Teglet
momin: Vet inte om det är Öresundskraft som e BILLIGA eller vad ? Kommer betala 17375Kr för inkopplingen när vårat bygge kommer igång efter sommaren. http://www.öresundskraft.se/templates/GenericPage.aspx?id=19341 Allt finns framdraget till ena hörnet av tomten. mvh momin
b8q: Man ska ju skilja på avstyckning och bygglov. Att ett blivande hus föreslås läggas dikt an mot en tomtgräns och 2-3 m mot en annan, har inget med avstyckningen av fastigheten att göra, det är en bygglovsfråga. "Den stora knorren" - byggnadsnämnden brukar vara snällare när det gäller befintliga byggnader, än vid uppförande av nya, men det KAN också finnas någon klausul om att
Rådberg: [citat] Om du syftar på det som föregående talare skrev.... så, Ja!
SOCKEPLAST: Jag kommer göra exakt så imorgon. Han var trevlig, inte honom jag lackar på utan krånglet. *andas djupt och räknar till tio* Men det kommer gå bra till slut tror jag.
Emanuel Adolfsson: Tyvärr inte så mycket ge vi kan göra är jag rädd. Då det är 3 st grannar som klagar och vill få till bättre dragningar för dem är det mycket som skall lösas. Och inte ens om vi själva skulle lägga de 2 miljonerna som skulle krävas för omdragning av vägen skulle problemen försvinna, då det inte finns någon dragning som alla tycker är bra. Vad en fastighet föreslår blir
billy_baver: [citat] Ja, jag är säker på exakt detta: Byggnadsnämnden får möjlighet att ingripa först om friggeboden kan anses vara "vanprydande" Själva knäckfrågan blir hur man definierar "vanprydande".
simon_isacsson: i och med nya PBL (från i år) kostar bygglov runt 20-25 tkr, istället för några tusenlappar som innan. Dom räknar antagligen helt enkelt på den nya avgiften, istället för på den som gällde tidigare.
simon_isacsson: läste inte tillräckligt noga, så att det hade löst sig. Skönt att höra eftersom det är ni som har lagen på er sida och bygglovshandläggarna helt enkelt inte alltid kan sina egna regler.