På tomten finns det nu ett fritidshus som antagligen är större än vad som bygglovet anger. Det finns ett garage på >15m2 som jag inte tror att det finns något bygglov på. Det finns två mindre byggnader/skjul på mindre än totalt 15m2. Samtliga byggnader är byggda för mer än 10 år. Tomten ligger utanför detaljplanområde men ett detaljplanarbete beräknas påbörjas inom en snar framtid.

I forumets artikel om friggebod står det:

"2. Du får bygga hur många komplementhus du vill på tomten, men den sammanlagda byggytan får inte överskrida 15 kvm. Finns det redan extra byggnader på tomten ska ytan på dessa dras av från den nya byggnaden."

Min fråga är hur detta är tillämpbart på min tomt. Kan jag riva en av de befintliga friggebodarna och bygga en ny utan bygglov eller kommer garaget göra att det inte är tillåtet?

Redigerat:
Garaget är ingen friggebod och får därför ingen påverkan på dina friggebodsplaner.

haavard skrev:
Garaget är ingen friggebod och får därför ingen påverkan på dina friggebodsplaner.
Det låter bra!

Jag har lite svårt att dra gränsen mellan friggebod och annan byggnad. Hur kan man bedöma att garaget inte är en friggebod om inget bygglov finns för den? Är det pga storleken? I sådant fall skulle man teoretiskt kunna bygga en friggebod som är säg 17m2 och om ingen uppmärksammar storleken så blir det preskriberat efter 10 år. Har man då efter 10 år rätt att bygga en till friggebod eftersom den första inte klassas som friggebod?

Som ni förstår är jag väldigt oinsatt i sådana här frågor men om man inte frågar så lär man sig inget :)

Redigerat:
I princip har du rätt. Ditt svartbygge preskriberas efter 10 år. Då är det inte, och har heller aldrig varit en "friggebod". Friggebod som term finns inte i PBL. Det man talar om är komplementsbyggnader på max 15kvm.

Men om jag skulle få det ärendet så skulle jag hävda att din 17kvm byggnad är en friggebod och sen hävda att även din nya byggnad är olovligt uppförd. Sen skulle jag se hur långt du vill driva det.

Ricken skrev:
I princip har du rätt. Ditt svartbygge preskriberas efter 10 år. Då är det inte, och har heller aldrig varit en "friggebod". Friggebod som term finns inte i PBL. Det man talar om är komplementsbyggnader på max 15kvm.

Men om jag skulle få det ärendet så skulle jag hävda att din 17kvm byggnad är en friggebod och sen hävda att även din nya byggnad är olovligt uppförd. Sen skulle jag se hur långt du vill driva det.
Tack för svaret. Då tror jag att jag börjar förstå bättre hur reglerna fungerar och då bör jag alltså kunna riva en befintlig friggebod på min tomt för att bygga en ny utan att få några problem från stadsbyggnadskontoret precis som haavard skrev.

Göran.W
Är det som står där mer än 10 år kan du ju söka bygglov för dom vilket dom inte kan neka dig om du kan styrka att dom är äldre än 10 år om jag nu fattat allt rätt om inte lär det snart stå här i tråden.
När bygglov finns kan du lugnt sätta upp en frigga på 15kvm utan bygglov.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.