S
SJB: Vi låter den sova..
11 svar · 2,3k läst
R
Rune p: Fallhöjden är 4 meter på tomten och tomten har en form som en rektangel. Idag är huset placerat på den lägsta punkten med områdets gata precis framför ytterdörren. Flyttar vi huset en bit, det blir kanske 5-7 meter så kommer det bli en avsevärd skillnad Planen var att höja huset om vi inte fick flytta det bakåt.
5 svar · 3,4k läst
G
gråsten: Ängen får bara tillföras din fastighet om den enligt lantmäteriets bedömning kan bli tomtmark för bebyggelse. Begränsningen ligger i fastighetsbildningslagen. Den kommer inte heller att kunna avstyckas från den lantbruksfastighet den nu förmodligen ingår i om den inte bedöms kunna utgöra tomtmark. Länsstyrelsen avgör om lantmäteriet tvekar. Det kan trots allt vara lättare att få
3 svar · 2,2k läst
R
Ricken: Om det är planenligt kan inte grannen överklaga.
16 svar · 8,0k läst
P
PCLarsson: Blir inget stor uthus om ni ska ha 45 graders lutning och maxhöjd på 3 m... http://www.lidingo.se/download/18.9154341232863cb1f800012771/Msk_byggnadsh%C3%B6jd_och_ber%C3%A4kning_av_markens_medelniv%C3%A5.pdf
1 svar · 6,5k läst
mhg_3
mhg_3: Vi använde oss av http://www.kvalitetsansvarig.se/index.htm och har varit nöjda under byggprocessen, något dyrare än andra har jag förstått dock. /helena
2 svar · 2,8k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Kanon! Roligt att höra att det gått bra. :)
6 svar · 3,2k läst
W
Wilfa: [citat] Det är endast ekonomibyggnader som är undantagna bygglovsplikten, dvs ej arbetarbostäder. Sedan var det någon mer här som skrivit om stallplatsuthyrning. Det kan vara undantaget bygglovsplikt beroende på om det räknas som ett komplement till jordbruket eller ej. Dvs om du bara hyr ut stallplatser och du eller dina inackorderingar köper in allt strö och foder är stallet
26 svar · 12,4k läst
saturnus
saturnus: [citat] :rolleyes: OK, jag ger mig.........ville bara kolla så ni hängde medd^_^b
16 svar · 4,4k läst
N
nochl: Det gick inte så bra. Beslut om vårt första byggnadslov togs i byggnadsnämnden, då det fanns några undantag från detaljplanen vi ville få godkända. När sedan chefen på byggnadskontoret upptäckte att vi fått en ändring godkänd av en enskild byggnadsinspektör så satte han stopp för det. Chansen att driva igenom denna ändring verkar vara ytterst liten. Bygget ligger på is
20 svar · 5,8k läst
H
hempularen: Frågan är väl lite vad samfälligheten har uttryckt? vad är målet med att kalla in lantmäteriet (som kan bli dyrt)?
6 svar · 2,9k läst
D
Danne12345: [citat] Ok det visste jag inte. När jag pratade med kommunen sa de bygganmälan men de kanske säger det av gammal vana. Jag gör som du säger och startar en ny tråd istället för att inte blanda ihop begreppen.
17 svar · 10,5k läst
M
-MH-: [citat] Servitutet skall väl vara tilltaget så att marginalerna ligger inom servitutsområdet?
10 svar · 4,4k läst
·
S
spjakob: Ok. Då är det klart att det krävs bygglov. Men vet någon ifall detta kan göra att ett garage kan räknas in i ytan på bostadshuset, eftersom man isf kan komma gå mellan husen utan att gå ut?
10 svar · 7,4k läst
P
Pimme: Hej, KA skall skrivas in redan vid bygglovsansökan. KA skall sedan skriva in entreprenörerna i kontrollplanen och den inte behöver lämnas in i bygglovsskedet utan den skall inlämnas innan det tekniska samrådet, om entreprenörer då ej är inskrivna kanske ni inte får startbesked.
4 svar · 2,9k läst
R
Ricken: Avgifterna står sällan på kommunens hemsida. Förr var det 4ggr bygglovavgiften. Men det har gjorts om. Så räkna med att det kostar minst 15k, plus att du ändå måste söka bygglov för det om det upptäcks inom 10 år. Men om du ringer en handläggare o pratar med dom. Säg precis som det är. Jag tror faktiskt inte att du kommer behöva söka för det. Då ska det vara en petig
5 svar · 7,8k läst
F
Fred vom Jupiter: Läste något rättsfall för några år sedan där man kom fram till att om det bara var en lägenhet på vinden så behövdes ingen hiss.
7 svar · 5,0k läst
R
Ricken: En detaljplan styr inte över plan- och bygglagen, den styr storlek, placering och ibland även utformning. Men är det ett område där 9 av 10 tomter är byggda så styr den övriga bebyggelsen utformningen på ditt hus. I viss mån. Är det 9st röda småhus med vita knutar så är sannolikheten att du får bygga en herrgård väldigt liten, t.ex.
2 svar · 1,7k läst
O
Odjuret: Annars får man kalla det för nånting annat en garage....
11 svar · 10,9k läst
nino
nino: det är renovering det gäller, säkte bygglov då det tidigare varit fabrikslokaler, så utsidan är klar förutom att det är lite fönster som ska tas bort.
5 svar · 9,1k läst
P
pjeta: De flesta saknar garage men några har det. Kan tänkas att de som har det har hus som är mindre än 100kvm och lagt de resterande kvadraten på garaget. Kan även tänkas att något garage är ett svartbygge. 1500kvm är minsta storleken tomterna får vara enligt detaljplanen finns ett par med tomter på uppemot 3000kvm. Området var tidigare ett sommarstugeområde så troligen därför
2 svar · 1,8k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag är ganska säker på att ett nerbrunnet hus kräver helt nytt bygglov för att byggas upp igen. Undrar man om svartbygget får byggas på nytt och denna gången med lov så är det bara att fråga hos stadsbyggnadskontoret om det går för sig. Som saturnus har uppmärksammat så ställer TS en fråga i oktober 2011 och säger att huset brann ner för en tid sedan. Nu skriver TS att huset
47 svar · 13,1k läst
·
C
cecar33: Varför ber du om råd för något som du uppenbarligen inte vet hur det såg ut med tanke på vad du skriver i den andra tråden i samma ämne.
3 svar · 3,2k läst
volvo
volvo: Min tolkning är också att det är bygglovspliktigt eftersom det är en ändring av fasaden och byggnadsytan.
7 svar · 2,9k läst
Robert 75
Robert 75: [citat] Kontaktade bygglovshandläggaren i ett annat ärende och tog då upp denna fråga och det är (självklart) precis volvo skriver. Man önskade även vem som skulle göra arbetet. Fuktrisk under själva byggnationen redovisas i KA:s kontrollplan.
4 svar · 3,7k läst
B
b8q: [citat] Om nu den sökande har kompletterat sin ansökan med allting som fattades, ja.
6 svar · 3,1k läst
A
AndersS: Om det är inom detaljplanerat område krävs det ett godkänt bygglov. Utanför kan du i många fall slippa söka bygglov för denna typ av förändring. När det sedan gäller bygganmälan respektive bygglov så ändrades en del av reglerna för det i maj 2011, så var försiktig med vad som sägs "hur man gjort" då man kanske utgår från de gamla reglerna.
4 svar · 6,2k läst
A
AndersS: [citat] Det stämmer, det var därför jag gjorde noteringen "finns undantag". Men den finns även undantag åt andra hållet att man accepterar buller eller andra störningar utifrån att verksamheten/näringen bedöms så viktig att enskilda boende kan bli drabbade. I normalfallet så är olika beslutsfattande instanser restriktiva om det finns befintlig verksamhet eller detaljplanerat för det
6 svar · 4,5k läst
B
byggankan: Jag läste igenom detaljplanen och såg nu att det stod att "Bebyggelsen inom planområdet bör anpassas till terrängen, så att markingreppen blir så små som möjligt", har helt missat det förut men det var ju bra. Då känner jag mig lite lugnare. Såg också att det är planerat för en bollplan bredvid lekplatsen vilket gjorde mig glad. Har varit lite bekymrad över att det finns så få
13 svar · 8,4k läst
K
Kiro: Tack för svar, Bra idé, jag ska boka in ett möte. Tur att det är lite helger nu så jag hinner lugna ner mig först ;) Jag hoppas jag kan övertyga dem om förträffligheten i mina planer.
2 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.