Funderar på att köpa en äng invid mitt fritidshus för att få mer mark och mer yta och för att eventuellt i framtiden bygga en gäststuga på. Indirekt vill jag även förhindra att i framtiden riskera att få en villa inpå husknuten, i händelse av att ängen kan komma att säljas som tomtmark. Det kluriga är att det rinner en bäck vid ängens tomtgräns (ca 40 m från motsatta sidan) och då gäller strandskydd och bygglovsförbud. Jag undrar därför om någon där ute vet om man kan få dispens från strandskyddet:
1) om jag vill bygga en liten gäststuga på den mark som då införlivas i redan bebyggd mark.
2) nyuppförande av bostadshus av ängsmark som är helt obebyggd (alltså, kan en annan köpare få bygglov för nyuppförande av hus. Kan ängen förvandlas till en byggbar tomtmark, trots strandskyddet?)

Det beror lite på hur det ser ut så det är svårt o svara på utan en karta. Rent teoretiskt är det ja på båda.

Du har absolut bättre chanser att få bygga en Friggebod än någon annan har att få bygga ett helt nytt hus.

Som Ricken skriver så beror det på hur det ser ut. Friggan måste ligga nära ditt existerande hus, du kommer aldrig att få tillstånd att sätta den långt från huset, och du kan även bli förbjuden att stängsla ängen om det hindrar friluftslivet eller avskräcker allmänheten från att vistas i området. Å andra sidan kan det mycket väl vara möjligt att få dispens om det inte är stora naturvärden som står på spel.

Jag skulle nog försöka köpa ängen som en ren försäkring mot grannar, den kan ju inte vara så dyr om det inte går att bygga på den. :)

Ängen får bara tillföras din fastighet om den enligt lantmäteriets bedömning kan bli tomtmark för bebyggelse. Begränsningen ligger i fastighetsbildningslagen. Den kommer inte heller att kunna avstyckas från den lantbruksfastighet den nu förmodligen ingår i om den inte bedöms kunna utgöra tomtmark. Länsstyrelsen avgör om lantmäteriet tvekar.
Det kan trots allt vara lättare att få tillföra angränsande mark genom fastighetsreglering än genom avstyckning och köp av någon utomstående så jag skulle ändå försöka. En hygglig och juridiskt kunnig lantmätare kan ge mer info, försök få tips på lämplig kontaktperson på lantmäteriet.

Ytterligare en begränsning ligger i arealen. Rekommenderad storlek för en fritidshstomt i strandskyddsområde är 1500-2000 kvm. Dvs myndigheterna tillåter dig ogärna att ha en fastighet som har en större areal än den tomtpats du enligt naturvårdsverkets anvisningar får räkna som hemfridszon.

Eftersom du är en privatperson och inte lantbrukare får du inte röra mark utnför den medgivna tomtplatsen och det är möjligt att utökning av fastigheten utlöser en tomtplatsbestämning utan att dispens sökts.

Det är tveksamt om du får hävda en äng på traditionellt vis för att ängskaraktären ska bestå. Det är osäkert vad det till standskyddet knutna biotopskyddet egentligen innebär i detta avseende. Villkoren för djur och växter får inte förändras. Innebär det att jag får hävda ängsark jag råkar ha inom min fastighet eller ska naturen ha sin gång och ängen växa igen eftersom jag inte får röja sly och buskar? Ur den synpunkten kan det vara bättre att ängen fortsätter att tillhöra ett jordbruk. Du kan kanske arrendera den för att få hävda den. Det nu sagda är enligt de formella reglerna som de kan uppfattas. I praktiken kan man försöka hävda att bibehållande av ängskaraktären inte innebär en förändring. Det finns få rättsfall på området så det är svårt att säga vad som egentligen gäller. Lagstiftaren hade inte tänk till och strävan hos naturvårdsverket är enbart att förbjuda innehavare av bostadsfastighet att påverka naturen utanför tomtplatsen.

Slutligen kan nämnas att ett vattendrag enligt rättspraxis ger upphov till strandskydd om det finns med på topografiska kartan. Detta gäller även om fåran är uttorkad delar av året,

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.