Hej

Har läst en del här på forumet om flytt av hus.

Jag har ett fritidshus som ligger i ett utanför planlagt område.
Tomten är på 1200 m2 och är lite kuperad.

Huset ligger i ett ganska lågt läge på tomten och tänkte därför flytta huset 5 meter bakåt för att komma upp lite mer.

Det jag har läst här på forumet är att om jag flyttar huset ska det räknas som nybygge men det verkar ju lite konstigt!
Då måste mitt fritidshus byggas om totalt efter alla dagens regler som gäller vid nybyggnation.

Alltså flyttar jag huset några meter på samma tomt ska det väl inte räknas som nybygge??

Hör med ditt stadsbyggnadskontor.

En del kan ju hända när man flyttar ett hus, och du måste ju göra ny grundläggning hur som helst. Då måste denna följa dagens byggregler. Tänk på att byggreglerna för fritidshus inte är lika stränga som de för hus för permanentboende.

I sak har är det rätt stt du behöver bygglov för det.

Men jag tror inte att du hittar nån handläggare som ids lägga tid på det. Ta med en bra o tydlig karta o visa dom hur du vill göra. Se till så att du inte kommer nära nån fastighetsgräns, håll er 4,5m från dom. Då har jag svårt o se att dom kommer kräva bygglov för det.

Om det inte finns andra förutsättningar på tomten/området dvs.

Fick tag på kommunen till slut igår em.

Jag har rätt att flytta huset ett par meter på tomten utan att det ska klassas som nybygge.
Bygglov måste jag dock söka och grannar måste säga sitt som vanligt osv.

Det viktiga för mig är att det inte klassas som nybygge då kommunen inte tillåter nybygge i området.

Ser ut som att det löser sig alltså!

Men hur mycket kan huset läge höjas genom en femmetersflytt?

Om avsikten är att höja huset, varför inte göra det på plats i stället?
Det borde bli mycket enklare, grunden finns redan, bara lyfta med domkrafter och mura ett eller ett par varv med lecasten.
Mycket enklare manöver, då huset bara behöver lyftas i stället för att lyftas och flyttas.

Men det är väl som vanligt något jag inte förstår :confused:

Fallhöjden är 4 meter på tomten och tomten har en form som en rektangel.
Idag är huset placerat på den lägsta punkten med områdets gata precis framför ytterdörren.
Flyttar vi huset en bit, det blir kanske 5-7 meter så kommer det bli en avsevärd skillnad

Planen var att höja huset om vi inte fick flytta det bakåt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.