Bygglov
L. Mäkinen: Idag kom vårt bygglov från Enköpings kommun. 18 veckor får jag det till från inlämning till utstämpling.
Markus Linda: http://hn.se/nyheter/omkretsen/1.1375888-tradkojan-som-blev-bygglovspliktig
hempularen: Vet inte om jag tolkar rätt, men OM berget ligger på din tomt, dvs gränsen går uppe på bergkanten eller någonstans på själva sluttningen, då går su göra vad du vill med "ditt" berg. Vissa åtgärder kräver bygglov, och efterssom det troligen sker närmare grannen än vad detaljplanen tillåter (kolla vad som står i planen för just ditt kvarter, ibland gäller andra avstånd än
andersmc: Nu vet jag inte hur det är med den nya funktionen kontrollansvarig, men kvalitetsansvarig kunde man vara själv, både för fritidshus och villa. Jag kunde det i alla fall. Men det tog inte ett par minuter, snarare ett par månader, men all skriftväxling fram och tillbaka.
jokomoko: Tack för svaret b8q, (jo, det är en gammal detaljplan det är fråga om)
Kattmatte2: Tack för era svar. Det visade sig att det är samma kille som har hand om både bygglovet och strandskyddet. Så i morgon ska han få ansökan och han beviljar den direkt. Vi blev lite oroliga för handläggaren sa tidigare att bygglovet gått igenom men att vi nu även måste söka om strandskyddet. Såg framför oss ytterligare väntan på några månader. Vad vi däremot inte begriper är
DIY_freak: Kan du inte begära bygglov för (och bygga) ett fristående garage och sedan begära att få bygga ihop det som en liten avvikelse? Kanske för riskabelt (om du nu är beroende av att det är vidbyggt) eller dyrt.
daugaard: Skärmtak över altan/uteplats får byggas utan bygglov max 12 kvm. Kanske räcker för att parkera under?
Blackbird: I vårt fall tillkommer yta som bebyggs. Den ligger bakom prickad yta men inom byggrätten. I överklagagandet till länstyrelsen har vi pekat på avsaknaden av värdering av den enskildes intrsse vs det allmänna,dvs proportionalitetsprincipen. De har själva föreslagit att vi ska ansöka om få sätta upp väggar och port istället för att bygga nytt, vilket innebär att de hellre ser att den
garet: ...och hur kommer "lokalt godkännande" in i bilden här menar du?
jokomoko: [citat] Som sagt, mina frågor är hypotetiska. Själv vill jag sova gott om nätterna och undviker därför svartbyggen...:cool: Tackar för bra svar ! mvh jokomoko
jaso: Bergenudd, Tack för hänvisningen. Som du skriver var det 2 kap. 3 § gamla PBL (2 kap. 5 § PBL i nu gällande). Skönt att frågan om buller visade sig vara lagfäst.
Göran.W: Gamal tråd men vill påpeka vikten av att inte bygga för när fjärvärme prylarna så det blir svårt \ omöjligt att byta eller laga den. Annars är det fritt fram att bygga hur nära som helst.
aedwall: Marklov behövs för att permanent höja eller sänka marken över 50 cm. Med andra ord ta fram en nybyggnadskarta på befintliga höjder och rita in de nya höjderna. Skicka sen in det till kommunen på en bygglovsblankett om de inte har en speciell för marklov.
Öm-tumme: Ok, det låter som en vettig check innan jag gör någonting annat... Jag tror inte jag kommer ha så "snälla grannar" i detta projektet, men det är sannolikt en prisfråga om man skulle hamna i ett sådant läge. Tack så länge. Jag kopplar tillbaka när jag får fram något nytt. Mvh Anders
Crebel: När jag har sökt bygglov så har det varit medelhöjden som räknas, räknat upp till takfoten på långsidorna och till vindbrädan på gavlarna (där olika handläggare haft olika åsikt om det är till över- eller underkant av vindbrädan). Dvs att trixa med att göra gaveln bredast skulle det inte vara någon vits med. Har något ändrats?
BigGitt: Själv tycker jag att val av KA bör vara frivillig. Jag klarar av själv att se till att mitt bygge blir ok. Men de som känner sig osäkra bör ha möjlighet att köpa tjänsten. Som det ser ut just nu, hittar jag inte en enda KA i Sjöbo som vill agera KA för under 40 000:- !!! Eller löpande för 1200:- /h. Vansinne! (Kollade med 3 man). Det blir att avvakta och kolla hur många som ska
bjomape: Mycket trist situation. Som sagt, kommunen är nog de enda som kan hjälpa. Kolla med bygglovsenheten om de börjat jobba med er ansökan. Om inte kan ni säkert dra tillbaka ansökan utan att behöva betala något, men då gäller det så klart att kontakta kommunen så snart som möjligt.
Globetrot: Allt vvs var förberett på övre plan av de som levererade huset, dvs ina förädringar har gjorts...inga bärande balkar flyttats eller så heller. väggar har satts upp, standard 1,5 plansutseende...
hempularen: Om det inte finns ngt. slutbevis så kan det vara problem. Bygglovet gäller inte längre, du får söka nytt bygglov som då skall uppfylla dagens regler. I praktiken tror jag att många bygglovsmyndigheter då är lite pragmatiska, men det kan man inte lita på.
billy_baver: [citat] Jag har aldrig sagt att det är okey. Jag säger att det är LM:s sak att avgöra om det är okey.
sandra_: Haha ja vi får änna hoppas på det :D Känns som om man har lite övertag iallafall :P
bonnen: Du kan börja med att skriftligen skriva till dom (rek brev) och begära ett skriftligt svar på deras nekande samt vilket lagrum dom stödjer sig på för sitt beslut. Detta är dom skyldiga att svara på. Utifrån detta så kan du lättare gå vidare.
BigGitt: Får man inte heller lägga marksten eller trädäck på plintar på sträckat område? Bara dessa inte sticker ut flr högt?
Nillinsim: JA du behöver bygglov, se det som ett flytt av hus. Då behövs även rivningslov, även om du inte river sönder huset.
volvo: [citat] Kvalitetsansvarig har man på bygglov som registrerats före 2 Maj 2011. Kontrollansvarig har man på bygglov som registrerats efter 2 Maj 2011. Kraven på att få vara Kontrollansvarig är högre än de kraven som ställdes på Kvalitetsansvariga.
Kjell_G: Ja, det är nog så att den är prickad. Får kolla lite närmare om och när jag hittar kartan :( När vi började för fyra-fem år sedan frågade jag mig för om friggebod. Det skulle inte vara nåt problem att placera den 1m från norrgränsen- "Men du kan ju skicka en liten skiss och tala om för oss" lät det då. Farstu på gaveln är nog mer estetiskt tilltalande dessutom. Kjell G
sarahbauer: Ja, eftersom den skulle vara flyttbar så är det ju också ett alternativ...:-)
injonil: Om det blir billigare eller ej beror helt på hur det ska se ut. Om det ska vara stort och ha öppna ytor så kan golvbjälklaget mot husets bottenplan bli mycket dyrt, kan t o m behöva gjutas. Ska du ha lite högre i tak än 2,5m kan det säkert dra iväg lite där med. Är det en vanlig källare ni menar men kanske mer öppna ytor går det säkert att ordna relativt billigt. På en normal kåk