Vi har ansökt om bygglov för ett fritidshus, på en avstyckad, ej strandskyddad sjötomt. Avstyckningen trädde i laga kraft för 2 år sedan, som "tomt för fritidshusändamål" i enlighet med områdets (äldre) detaljplan. Vår handläggare på Kommunen svarade även tidigt att vår bygglovsansökan bedömdes ligga inom ovan befintliga detaljplan samt PBL.

Trots att ansökan ligger inom befintlig detaljplan, så säger nu handläggaren, några veckor senare, att kommunen inte kan godkänna bygglovet utan ytterligare bedömningar utöver detaljplan. Exempel (bl.a) på vad som ska bedömas är:

- Hur byggnaden passar in i landskap & vegetationen
- Hur byggnaden uppfattas från sjön
- Hur byggnaden skymmer grannen

Jag är nu ombedd att skicka in en komplettering, en markplaneringskarta som ska visa husets förhållande till övrig bebyggelse, landskap och befintlig vegetation (träd etc)

Jag har i bygglovsansökan tidigare skickat in situationskartan som redan beskriver husets avstånd till närliggande hus och avstånd tomtgränser etc. Andra uppgifter som storlek/höjd på hus ligger även dessa inom detaljplan. Huset ska stå på plintgrund. Jag ska inte utföra några marklovspliktiga åtgärder (utfyllnader, slänter, murar etc)

Med vilken lagstifting kan kommunen åberopa andra/ytterligare bedömningskriterier än de som anges i detaljplanen?
Detaljplanen anger inga restriktioner gällande husets position i förhållande till "vegetationen", eller andra direktiv gällande utsikt från sjön.

jokomoko

Jo jag har sett regler om detta med strandnära, men kan tyvärr inte finna detta nu, Du kan söka på Länsstyrelsens hemsida, om den tillsyn de har, eller kanske det finns något i Miljölagen. Men kommunen borde kunna hänvisa till vilka regler eller lagar som gäller. Kommunen bör också kunna visa vad för byggnadstyp de kan tänkas godkänna, men å andra sidan är kommunens beslut inte lagen, utan det går att överklaga. Men du bör ha regält på fötterna, = vara kunnigare än kommunen. Sök på nätet, -strandnära-
o s v så kommer du att finna vad du söker.

En detaljplan styr inte över plan- och bygglagen, den styr storlek, placering och ibland även utformning.

Men är det ett område där 9 av 10 tomter är byggda så styr den övriga bebyggelsen utformningen på ditt hus. I viss mån.

Är det 9st röda småhus med vita knutar så är sannolikheten att du får bygga en herrgård väldigt liten, t.ex.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.