5 847 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Byggnadskontoret tar tillbaka godkännande
Sida 1 av 2
Hej,
Vi planerar byggstart/renovering av ett bostadshus. Vi har fått en bygglovsansökan godkänd. Vi har haft en önskan om att höja huset några decimeter då takhöjden på nedervåningen i det befintliga gamla huset varit i lägsta laget (<2m).
Vi pratade med en bygglovsinspektör/handläggare på byggnadskontoret och beskrev problemet varpå han lovade att det var inte några problem.
Då vi vet att det finns nitiska personer på byggnadskontoret och vardagshjältar som gärna går och mäter och upplyser byggnadskontoret om felaktigheter så bad vi om ett skriftligt godkännande, vilket vi fick.
Nu till saken. I samband med byggsamrådsmötet med byggnadskontoret så har någon börjat rota i pappershögen om vårt ärende och hittat detta nya dokument som godkänner en höjning. Vi har nu fått ett mail från byggnadskontoret där de skriver att vi inte får göra en sådan höjning.
Tyvärr har den person vi fick godkännandet av gått i pension precis.
Kan byggnadskontoret bara riva upp beslut så här utan vidare? Hur tacklar man det här på bästa sätt?
Hälsningar
nochl
Vi planerar byggstart/renovering av ett bostadshus. Vi har fått en bygglovsansökan godkänd. Vi har haft en önskan om att höja huset några decimeter då takhöjden på nedervåningen i det befintliga gamla huset varit i lägsta laget (<2m).
Vi pratade med en bygglovsinspektör/handläggare på byggnadskontoret och beskrev problemet varpå han lovade att det var inte några problem.
Då vi vet att det finns nitiska personer på byggnadskontoret och vardagshjältar som gärna går och mäter och upplyser byggnadskontoret om felaktigheter så bad vi om ett skriftligt godkännande, vilket vi fick.
Nu till saken. I samband med byggsamrådsmötet med byggnadskontoret så har någon börjat rota i pappershögen om vårt ärende och hittat detta nya dokument som godkänner en höjning. Vi har nu fått ett mail från byggnadskontoret där de skriver att vi inte får göra en sådan höjning.
Tyvärr har den person vi fick godkännandet av gått i pension precis.
Kan byggnadskontoret bara riva upp beslut så här utan vidare? Hur tacklar man det här på bästa sätt?
Hälsningar
nochl
Moderator
· Stockholm
· 57 840 inlägg
Att personen gått i pension spelar nog inte så stor roll. Men var denna höjning en del av det beviljade bygglovet, eller var det ett "sidolöfte" om att denna avvikelse var OK? Om det framgick av det beviljade bygglovet att ni skulle höja, då har ni ett giltigt bygglov. Detta kan iofs. överklagas. Och om det strider mot detaljplanen så kan bygglovet ogiltigförklaras även utan ett överklagande.
På vilka grunder häver de er höjning? Vad säger detlajplanen? Av den låga höjden att dömma så antar jag att det finns någon form av K- märkning inblandad?
På vilka grunder häver de er höjning? Vad säger detlajplanen? Av den låga höjden att dömma så antar jag att det finns någon form av K- märkning inblandad?
Det var ett sidolöfte antar jag.hempularen skrev:Att personen gått i pension spelar nog inte så stor roll. Men var denna höjning en del av det beviljade bygglovet, eller var det ett "sidolöfte" om att denna avvikelse var OK? Om det framgick av det beviljade bygglovet att ni skulle höja, då har ni ett giltigt bygglov. Detta kan iofs. överklagas. Och om det strider mot detaljplanen så kan bygglovet ogiltigförklaras även utan ett överklagande.
De anger ingen förklaring till nekandet. Det är ett känsligt område. Men såvitt jag vet så finns det inget i detaljplanen som hindrar en höjning. Tyvärr har jag inte den tillgänglig men jag ska luska fram den så snabbt jag kan.
Jag förstår bara inte hur de resonerar. Vi har alla grannar på vår sida. Vi bygger traditionsenligt med fina gamla fönster, dörrar och fasad. Det enda vi vill ha är en takhöjd som är normal.
/nochl
Ett skriftligt utlåtande från en tjänsteman på byggnadskontoret, framförallt en bygglovsinpektör/bygglovshandläggare skall ses som ett beslut från byggnadsnämnden. Dvs. man tar för givet att denna person har en s.k. ställningsfullmakt att företräda byggnadsnämnden via delegation.
Jag skulle,med fog, anta att detta beslut gäller. Ett givet bygglov ( i detta fall en revidering av bygglov) är ett myndighetsbeslut som inte bara kan rivas upp av annan tjänsteman.
Jag skulle ta kontakt med PBL-kunnig jurist för att utröna hur man går vidare. Helt klart har byggnadsförvaltningen gjort fel.
Jag skulle,med fog, anta att detta beslut gäller. Ett givet bygglov ( i detta fall en revidering av bygglov) är ett myndighetsbeslut som inte bara kan rivas upp av annan tjänsteman.
Jag skulle ta kontakt med PBL-kunnig jurist för att utröna hur man går vidare. Helt klart har byggnadsförvaltningen gjort fel.
Det skiljer mycket på om det bara är ett vanligt brev (= inget beslut) eller om det är en revidering av bygglovet (= beslut). Vet vi vad TS har fått?Hemmakatten skrev:
Jo, vi tog nog för givet att det skulle räcka med ett skriftligt godkännande från byggnadsinspektören.Hemmakatten skrev:Ett skriftligt utlåtande från en tjänsteman på byggnadskontoret, framförallt en bygglovsinpektör/bygglovshandläggare skall ses som ett beslut från byggnadsnämnden. Dvs. man tar för givet att denna person har en s.k. ställningsfullmakt att företräda byggnadsnämnden via delegation.
/nochl
Hur skiljar man på ett brev och en revidering? Då det inte står något om revidering av bygglov antar jag att det är ett vanligt brev. Brevet finns dock i 2 exemplar, ett i vår mapp på byggnadskontoret och ett som vi har. Eftersom han förde in det i "vår" mapp så antog jag att var ett giltigt godkännande/revidering.haavard skrev:
/nochl
Moderator
· Stockholm
· 57 840 inlägg
Ett besked från en myndighetsperson är ju normalt bindande för myndigheten, tom. muntliga besked (om de går att bevisa). Det jag har lite dålig koll på är om det kan bli ett giltigt bygglov, efterssom det finns en del formkrav runt bygglovsprocessen. Men om det visar sig att det finns ex. detaljplansregler som omöjligör det givna löftet så tror jag att kommunen kan bli skadeståndskyldig gentemot er för det felaktiga löftet.
Därför borde det första ni skall göra vara att ta reda på av kommunen på vilka grunder de nu stoppar er från höjningen.
Det kan tänkas att ni borde konsultera en arkitekt som bättre kan tala "rätt språk" med bygglovsmyndigheten och förklara varför er ändring inte kommer att inkräkta på de kvaliteter de vill bevara (vilka det nu är).
Därför borde det första ni skall göra vara att ta reda på av kommunen på vilka grunder de nu stoppar er från höjningen.
Det kan tänkas att ni borde konsultera en arkitekt som bättre kan tala "rätt språk" med bygglovsmyndigheten och förklara varför er ändring inte kommer att inkräkta på de kvaliteter de vill bevara (vilka det nu är).
Be dem förklara i klartext varför de inte kan godkänna höjningen av taket. Förmodligen beror det på att det inte gått rätt till pappersvägen. fråga om du kan göra en ny bygglovsansökan med takhöjning, så går det säkert bra.
lycka till
lycka till
En revidering av bygglovet tycker jag borde innehålla att en ritning som visar ändringen (fasadritningar och sektion i det här fallet) och som stämplas med typ "godkänt ändring".nochl skrev:Hur skiljar man på ett brev och en revidering? Då det inte står något om revidering av bygglov antar jag att det är ett vanligt brev. Brevet finns dock i 2 exemplar, ett i vår mapp på byggnadskontoret och ett som vi har. Eftersom han förde in det i "vår" mapp så antog jag att var ett giltigt godkännande/revidering.
/nochl
Vi fick en ändring godkänd muntligen under byggets gång. Konstruktören :@ hade räknat fel och vi var tvungna att förlänga gaveln med 30 cm för att få plats med badkaret. Ringde handläggaren som sa att det var okej. Inga reviderade ritningar skickades in vid det tillfället. Handläggaren menade att det kunde vi ta senare ifall andra ändringar skulle bli nödvändiga. När vi nästan 4 år senare begärde slutbevis var det lite oroligt eftersom handläggaren gått i pension. Men nej, han var en ordningsam person och hade noterat sitt godkännande i vår mapp på byggnadskontoret.
Jo, jag ska tänka på om det kan behövas någon som kan förklara höjningen i rätt termer som en byggnadsteknisk lösning för att få en normal takhöjd, inte för att få en ovanlig hög takhöjd eller att det kommer att förstöra något för någon annan.hempularen skrev:Ett besked från en myndighetsperson är ju normalt bindande för myndigheten, tom. muntliga besked (om de går att bevisa). Det jag har lite dålig koll på är om det kan bli ett giltigt bygglov, efterssom det finns en del formkrav runt bygglovsprocessen. Men om det visar sig att det finns ex. detaljplansregler som omöjligör det givna löftet så tror jag att kommunen kan bli skadeståndskyldig gentemot er för det felaktiga löftet.
/nochl
Jo, kanske går det så smidigt. Men magkänslan säger mig att det blir svårare än så pga mailets utformning med understrykta ord om nekande.Elffors skrev:
/nochl