Bygglov
Kiro: Tack för svar, Bra idé, jag ska boka in ett möte. Tur att det är lite helger nu så jag hinner lugna ner mig först ;) Jag hoppas jag kan övertyga dem om förträffligheten i mina planer.
andersmc: Det räcker väl inte med att ange ett avstånd? I bygglovet måste det finnas en tomtkarta där byggnadens läge är markerat. Den kartan måste du få tillgång till.
volvo: Det är klart att man får bygga bara ett garage om det inte strider mot detaljplanen.
Odjuret: Det är väldigt troligt att det är 4,5m från gräns som gäller. Hade något annat mått varit giltigt så borde det stått på detaljplanen. Tyvärr
hempularen: Jo men bara för att du har grannehörande så ger det inte grannar vetorätt. Det är ju bara att se till att grannarna får framföra sina ev. protester, stadsbyggnadskontoret kör över dem om ditt bygglov är rimltigt (och du har tur med handläggaren).
Emanuel Adolfsson: [citat] Dess avdelningar är kända för att vara okonsekventa i vad de säger beroende på vem man talar med. Ställ en fråga till tre olika personer och du får tre olika svar. Jag blir dock lite förvånad över att någon på kommunen vågar ge så konkreta svar, som att det är omöjligt att säga upp. Ingenting är så klart, och det mesta beror på vem som handlägger frågan. Tyvärr!!
hempularen: [citat] Snarare får du betala 1000kr för varje kvm du inte byggt... Ah jag vet inte hur de hanterar en sådan sak.
bergenudd: [citat] Det är nog bara för att du inte har sett en detaljplan där man reglerar kupor. Det är ganska vanligt i villaplaner att kupor upp till en tredjedel av taklängden inte påverkar byggnadshöjden...
fresve: Inte om det gäller taket på en friggebod va, då är det alltid från takfot?
saturnus: [citat] jo så kan det vara. Ett tips till andra som kan råka ut för samma strul som TS, kan vara at gjuta fast ett par krokar i plattan, så man kan dra iväg denna, om någon har invändning mot placeringen.
thomas33: Tror grannen skall hålla tyst om ditt garage om h*n inte vill få väldigt ont i ryggen, efter att ha flyttat den stödmuren till rätt sida av tomtgränsen. :D
mape17: Handläggaren sa att det var helt OK att han var kontrollansvarig för bygget OM det var klart innan 12-12-31. Men Handläggaren visste inte vad som gällde om bygget skulle avslutas efter det datumet. Det var det betydligt mer tveksamt runt, tex om han formellt sett kunde underteckna kontrollplanen, om han överhuvudtaget fick genomföra de kontroller som ska genomföras etc. Handläggarens
saturnus: finns även regler om detta, som brukar användas, men jag kommer inte ihåg.......det blir ingen nybyggnation, om man lämnar 1 vägg i sitt ursprungliga läge, eller något sådant. Kanske inte lämpligt att tala för mycket med din kommun i detta ärende, utan ring till grannkommunen och ställ frågor, om vilka regler som gäller
saturnus: Nu har Du både kommunen åt ena hållet, och grannen åt andra, så det kanske är bättre att du lägger upp taktiken lite innan, för att verkligen få respons. Vänd dig (pesonligen) till kommunens anvarige i bygg o planfrågar, och förklara att du är lite orolig, då du redan köpt 30 kubikmeter fin harpad jord, som du vill fylla upp tomten med, för att bli av med allt regnvatten som
Danne_83: Tack för svaren! Det låter ju då som en bra idé att söka nu.
Tobias Jansson: [citat] Nej, med motiveringen att TS inte fått möjlighet att inkomma med synpunkter i samrådsskedet, har inget alls med hans utbyggnad att göra. Bara menar att det är viktigt att sakägare får en chans att yttra sig i processen och således borde TS ha yttrat sig i samrådsskedet eller granskningsskedet och därför varit berättigad att överklaga antagande handlingen innan den gick i laga
hempularen: Blir lite osäker på vad som menas med "tillstånd" i tråden. men det förekommer formlueringar i detaljplaner att man får bygga ex. garage nära tomtgränsen, men att grannen då skall godkänna. OM det finns en sådan formulering eller om lovet strider mot detaljplanen, men beviljas ändå som mindre avvikelse. Då skall grannen höras, har så inte skett så är bygglovet ogiltigt, det är
FredrikR: [citat] Ja, så fick jag det förklarat, när jag pratade med handläggare på byggnadsnämnden ang. en om/bortbyggnad av balkong - det var inget som krävde besök, inte heller inglasning av den redan befintliga altanen (med något för stort tak).
jokomoko: Tack haavard, det MÅSTE vara rätt det du skriver. Det verkar ju helt sjukt om man måste producera klara papper på ventilations och vvs ritningar, energiberäkning, kontrollplan etc, - innan man ens vet om man får bygglov eller inte. Någon måtta får det väl ändå vara...:| Tack igen för ditt klargörande inlägg :) jokomoko
pinebar: Såna där tomma remsor kan vara av brandskyddsskäl också. Då är det inte poppis att bygga nära dem.
Ogredani: [citat] Jag kan kanske inte hävda att den var så från första början. De kan ju alltid kontakta tidigare ägaren, mäklaren eller snoka fram de bilder som funnits på objektsbeskrivningen hos mäklaren. Enda chansen är isf att sätta dit dörrar och hoppas på att grannen inte tänker på det och sen i sin tur hoppas på att inte någon upptäcker det på 10 år. Men det blir svårsålt för
b8q: Som redan nämnts, du behöver marklov för att förändra markhöjderna såpass mycket, och bygglov för en så hög mur/stödmur. I ett sånt bygglov ingår då också marklovet. Du måste anlägga slänt/mur helt inom din egen tomt, och du måste se till att ta hand om den vattenavrinning som dina förändringar ger upphov till om de riskerar att påverka tomter "nedanför".
Byggagarage: [citat] Du kan åka på en sanktionsavgift på 0,25 prisbasbelopp om du har otur...
Byggagarage: Nya PBL är såpass färsk att kommunerna inte kommit in i det riktigt heller än, det är lite av en övergångsperiod. En hel del ärenden går fortfarande enligt gamla PBL. Så gamla rutiner och vanor lever kvar. Men som jag ser det är det värst ni kan åka på en sanktionsavgift, jag har inte nya PBL och uppgifterna på hur stora avgifterna är här men hittade texten från en kommunal
Byggagarage: En av tankarna med nya PBL är att det skall bli svårare att överklaga om det var sådana tankar du hade. Från Boverket: "Kort om nya plan- och bygglagen I den nya plan- och bygglagen finns det nyheter som gör det enklare och tydligare för dig som medborgare. När du söker t.ex. bygglov hos din kommun, ska du enligt den nya lagen få besked på din ansökan inom tio veckor. Ansökan ska
lindejo: Kan det vara så att tillämpningen kan skilja i olika kommuner? När jag byggde mitt garage sa den ansvarige tjänstemannen i kommunen (numera pensionerad) att inga krav kan ställas om rivning när 10 år gått och man byggt utan byggnadslov. Däremot kan det ha betydelse om man inkommer med en ny ansökan om något annat. Då kan man tvingas ändra på det om gjorts utan lov tidigare för att
Eld: Självklart kan man byta även bärande konstruktioner utan bygganmälan. Man måste dock ersätta med likadan konstruktion. Det skulle ju vara orimligt om man inte fick byta t.ex. en rutten bjälke. Även vatten/avlopp kan man byta utan bygglov eller bygganmälan om man håller sig inom samma utrymme som förut. dvs man få inte flytta tex badrum eller kök. Man kan dock knappast byta allt på
hempularen: Det du kallar för underhadsbesked för 7000 kr är troligen det som iallafall tidigare kallades förhandsbesked. Det som är avgiftsfritt (inget beslut i bygglovsfrågor är avgiftsfritt) handlar om att kommuner ofta låter en handläggare titta lite översiktligt på inkommna ansökningar och om de direkt ser att en ansökan är "omöjlig" så kontaktar de den sökande och säger att detta