1 817 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Garage utanför tomten
Bor inom detaljplanelagt område med väldigt begränsad byggrätt max 100kvm trots att tomterna är på min 1500kvm. Byggrätten är max utnyttjad i nuläget så går ej bygga till något mer på tomten. Skulle gärna bygga ett garage och undersöker därför möjligheterna att bygga det på andra sidan vägen då det området inte är detaljplanelagt. Ligger under bullermattan så något boende kan ej byggas på den nya tomten annars hade man ju kunnat bygga en liten stuga där.
Frågan är hur vi ska lösa det på bästa sätt? Garage räknas väl som komplements byggnad så måste ju finnas en huvudbyggnad för att bygga det? Garaget hamnar 5m från vår tomtgräns och 10m från vårt hus kan man räkna det som komplementsbyggnad då fast det är på en annan tomt? Lösa det genom att slå ihop objekten eller liknande? Lättare om man bygger innan avstyckning då ägaren av marken har lantbruk 10m därifrån. Lättare med bygglov då om han behöver garaget till någon traktor? Eller finns det andra kreativa lösningar om man nu behöver några kreativa lösningar?
Frågan är hur vi ska lösa det på bästa sätt? Garage räknas väl som komplements byggnad så måste ju finnas en huvudbyggnad för att bygga det? Garaget hamnar 5m från vår tomtgräns och 10m från vårt hus kan man räkna det som komplementsbyggnad då fast det är på en annan tomt? Lösa det genom att slå ihop objekten eller liknande? Lättare om man bygger innan avstyckning då ägaren av marken har lantbruk 10m därifrån. Lättare med bygglov då om han behöver garaget till någon traktor? Eller finns det andra kreativa lösningar om man nu behöver några kreativa lösningar?
Bäst är nog om Du tar dig till kommunens byggavdelning, och lägger fram dina frågor där. Har svårt att se ett sådant område du talar om, = 1500 m2 tomter alla husen 100 kvm och inga garage. Ta dig runt i området och fota hur andra har löst sin garagefråga eller annan utbyggnad. Ett garage får anses ingå i ett normalt boende idag, och borde inte vålla några problem för området. Men å andra sidan finns flera områden som får en stämpel på sig i en bevarandeplan, t ex hus som tillhört en större känd industri på orten, som tjänstebostäder, eller något sådant. Tomterna i ditt område är stora, enligt dagen mått, och kanske därför vanligt att de avstyckas, skulle det dår finnas garage där på kanske 50kvm, kan det se konstigt ut. Skall du gå över vägen och bygga garaget där, då blir det att avstycka och en ny fastighet. Du nämner också att senare kan lantbrukaren där ta över garaget för någon traktor, då får man tro att du siktar på ett stort garage, och det passar kanske inte in i ditt villaområde.
De flesta saknar garage men några har det. Kan tänkas att de som har det har hus som är mindre än 100kvm och lagt de resterande kvadraten på garaget. Kan även tänkas att något garage är ett svartbygge. 1500kvm är minsta storleken tomterna får vara enligt detaljplanen finns ett par med tomter på uppemot 3000kvm. Området var tidigare ett sommarstugeområde så troligen därför begränsningarna är som de är. Numera är det dock i princip bara permanentboenden.
Det jag menade med traktorgarage var att jag kunde be lantbrukaren göra en bygganmälan om garage på sin mark. Sedan när det är byggt tar vi och styckar av marken så att vi får köpa marken inklusive garaget av lantbrukaren. Tänkte att det kunde vara lättare för honom att få bygglov än om jag skulle söka det.
Det jag menade med traktorgarage var att jag kunde be lantbrukaren göra en bygganmälan om garage på sin mark. Sedan när det är byggt tar vi och styckar av marken så att vi får köpa marken inklusive garaget av lantbrukaren. Tänkte att det kunde vara lättare för honom att få bygglov än om jag skulle söka det.
Klicka här för att svara