4 950 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Bygga lgh på vind, krävs hiss?
Hej!
Funderar på att köpa en mindre hyresfastighet med källare och två våningar. I huset finns 2 lgh, en på respektive våning.
På våning 2 finns uppgång till vind med rejäl ståhöjd och gjuten trappa. Här har jag planer på att bygga en liten lgh,kanske effektiv boyta om cirka 50 kvm.
Min fråga är: Krävs hiss i denna lilla fastighet? Hiss är en dyrbar operation och det finns ingen plats.
Funderar på att köpa en mindre hyresfastighet med källare och två våningar. I huset finns 2 lgh, en på respektive våning.
På våning 2 finns uppgång till vind med rejäl ståhöjd och gjuten trappa. Här har jag planer på att bygga en liten lgh,kanske effektiv boyta om cirka 50 kvm.
Min fråga är: Krävs hiss i denna lilla fastighet? Hiss är en dyrbar operation och det finns ingen plats.
Kanske göra etagelägenhet? Då klarar du dig från hisskrav. Har för mig att det finns lite specialregler kring våning nr 3, du kan klara dig om du gör vind/kungsvåning etc. Ring kommunen och kolla, har iallafall tidigare vart olika regler i olika kommuner.
Etagelgh är inte aktuellt, lgh "under/bredvid" är redan stor, samt att vid etage så blir inte hyrsnivån den högsta möjliga.
Ska försöka mejla kommunen imorgon, men viss vore det dumt att ifall de skulle kräva hiss? Jag menar att man genom att bygga på vindar skulle kunna lyfta fram många kompakta exempelvis lägenheter för yngre!
Ska försöka mejla kommunen imorgon, men viss vore det dumt att ifall de skulle kräva hiss? Jag menar att man genom att bygga på vindar skulle kunna lyfta fram många kompakta exempelvis lägenheter för yngre!
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Läste något rättsfall för några år sedan där man kom fram till att om det bara var en lägenhet på vinden så behövdes ingen hiss.
Klicka här för att svara