3 679 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Fuktprojektering
Någon som genomfört fuktprojektering vid nybygge av hus? Vad är det för något?
Jag ska bygga nytt hus med start i augusti (delad entreprenad) och allt är klart förutom att det enligt protokollet från byggsamrådet krävs att en fuktprojektering genomförs.
Förmodligen kan väl husleverantören genomföra detta, men jag skulle vilja veta lite mer vad det är.
Jag ska bygga nytt hus med start i augusti (delad entreprenad) och allt är klart förutom att det enligt protokollet från byggsamrådet krävs att en fuktprojektering genomförs.
Förmodligen kan väl husleverantören genomföra detta, men jag skulle vilja veta lite mer vad det är.
Man skall definiera vilka fuktkänsliga material och vilka fuktrisker som finns i huset samt hur man genomför byggnationen för att undvika fuktskador både under byggtid och brukstid.
Detta är något som konstruktören måste ta hänsyn till under sin projektering.
Detta är något som konstruktören måste ta hänsyn till under sin projektering.
Lyfter denna tråd.
Ska lämna in en fuktprojektering till kommunen enl bygglovet och hur går man rent praktiskt tillväga? Vi kommer att bygga lösvirke och ha entreprenör som gör stomresning, tak, fasad. Resten kommer vi att göra själva och har ännu ej bestämt tex våtrumsmatta eller klinkers i vissa utrymmen... Är det bara till att bestämma sig och definiera material som ska användas eller har man lite "vingelmån" så man kan bestämma sig senare?
Ska lämna in en fuktprojektering till kommunen enl bygglovet och hur går man rent praktiskt tillväga? Vi kommer att bygga lösvirke och ha entreprenör som gör stomresning, tak, fasad. Resten kommer vi att göra själva och har ännu ej bestämt tex våtrumsmatta eller klinkers i vissa utrymmen... Är det bara till att bestämma sig och definiera material som ska användas eller har man lite "vingelmån" så man kan bestämma sig senare?
Kontaktade bygglovshandläggaren i ett annat ärende och tog då upp denna fråga och det är (självklart) precis volvo skriver. Man önskade även vem som skulle göra arbetet.volvo skrev:
Fuktrisk under själva byggnationen redovisas i KA:s kontrollplan.
Klicka här för att svara