Bygglov
Villa vista: @ peter.holm, be hempularen flytta Utasja:s tråd om du vill ha din tråd själv @Utasja mycket surt det som har hänt, dock ansvarar du för uppgifter bet bygglov, kommunen har inget ansvar för att kontrollmäta inför bygglov. Din bästa chans är att be om en sittning med berörda parter, tex med handläggaren, dess chef samt den som utfäste förhandsbeskedet. där står 115m till öppet
volvo: Om ni ändrar bärande konstruktioner i huset är det anmälanspliktigt. Grunden är i högsta grad bärande. Om ni ändrar på exteriören är det i vissa fall bygglovspliktig.
Utasja: Tjejen från miljökontoret kom åtminstone ut och tittade, hennes företrädare vägrade. Hon godkände tomten och jag har ett mejl där hon säger att det vore bra om vi avslutade dispensansökan så hon kunde avsluta ärendet. När jag bad om kartor för att kunna rita in husets placering, kunde kommunen inte lämna ut några på grund av rättsskydd eller något liknande. Fick köpa kartor
mickearos: Eller menar du en U-ramp? Platta sektionen i mitten är görbar i betong. Men hur får man till transitionen uppåt?
Fruppe: Generations boende... Jag bor i Sigtuna kommun och där finns en buller zon från Arlanda som sträcker sig långt ut på landsbygden , LFV säger i stort sett Nej till allt inom bullerzonen men då söker man på generationsboende och då går det vägen.
TLovskog: Inte alla ärenden kommer upp i nämnden, de flesta tar handläggarna på delegation. Du skall få beslut inom 10 veckor (bifall eller avslag) på ditt bygglov. Det räknas från när kommunen anser att alla handlingar är på plats (vilket de då skall meddela dig). Kommunen får förlänga en gång med upp till 10 veckor (och skall meddela detta innan de första 10 veckorna gått ut) Ring
vesa1981: Bor du utanför tätbebyggt område får du bygga carport, bor utanför sthlm/uppsala och enl bygghandledaren i vår kommun är det inte fel att ansöka om bygglov men va inte tvunget... lite diffust svar men vi söker inte för våran, 5, 5*9m.
Anna100: Stort tack. Det gick till Länsstyrelsen och där gick överklagan igenom!
billy_baver: [citat] Givetvis är det tillståndsmyndigheten som bedömer. Det hoppades jag skulle framgå av själva rimligheten.
billy_baver: [citat] Alldeles riktigt. Kan man uppföra ett hus på den tilltänkta tomten i enlighet med gällande detaljplan behövs ingen strandskyddsdispens.
Ricken: Det är väl 2 år sen lagen ändrades. KA borde väl ha varit på några samråd under den tiden så denne kan ge råd om vilka handlingar som ska vara inlämnade. Om inte handläggaren har begärt in handlingar, vilket oxå borde vara gjort.
haavard: Varför inte testa att sätta ihop dem med en sytråd?
Globetrot: Kolla om du kan få någon typ av förhandsbesked, skriftlig. Vi ansökte om två kupor, först fick vi frhandsbesked att det skulle vara ok, en av grannarna klagade och kommunden tittade noggrannare på ärendet och insåg att "den virtuella bygghöjden blev för hög" vilket borde lett till att neka oss båda. Då de hade klantat så fick vi bygga en kupa som inte vätte mot gatan "den
Enk Projektet: http://www.byggahus.se/forum/ovrigt-husrelaterat/160807-snyft-mitt-nyrenoverade-hus-no-more.html
Demmpa: [citat] Hur långt har du från tomtgräns till vägen/vändplan som din garageinfart ansluter mot? Jag misstänker att det är mindre än en meter. Där vi bor ligger områdenas bilvägar kant i kant med tomtgränsen.
b8q: [citat] Ja, och bara för att någon mätingenjör gjort utsättningen så finns det en och annan byggherre som flyttar markeringarna lite efteråt, eller bygger lite större. Det är de som man vill stoppa genom att kräva en lägeskontroll innan man får slutbevis/-besked. Och då duger förstås inte egenkontroll, vilket lätt inses.
hempularen: Frågan är väl också om man kan behöva göra bygganmälan (eller vad det kallas i nya PBL).
nattugglan11: [citat] Ja, det handlar om att kommunen vill ändra detaljplanen. Riva sönder alla detaljplaner i kommunen för att maximalt utnyttja byggandet av bostäder. Byt politiker eller flytta :)
Lane: [citat] det har du inte, det är redan beviljade avvikelser från den aktuella detaljplanen som man tar hänsyn till vid bedömningen om "din" avvikelse kan godkännas. Dessutom, är det bra om avvikelsen/erna du hänvisar till är beviljade efter 1987 när äldre pbl kom.
Villa vista: utan vindsbjälklag är tornet 2 våningar men byggnadshöjden i d.p kan begränsa tornets höjd. Ev kan tornet med vindsbjälklag ses som en mindre utbyggnad på taket, tex burspråk, kupa, då är byggnaden 2 1/2 plan
Villa vista: Om du misstänker att en ändrad d.p kommer påverka dig negativt, tex skuggad tomt, ev försämrat värde då bör du mobilisera alla grannar för att gemensamt göra yttranden, ju fler sakägare desto starkare intressent blir ni. Läs på så mycket som möjligt på nätet ang hur ni bäst tillvaratar era intressen i en d.p-process, tex kommer det bli svårt att stoppa d.p-förändringen men
Joojje: Ja, hur gick det? Många Trådar når aldrig riktigt ända fram.
howlin: Hej, Lite återkoppling i detta ämnet. Jag hade bestämt mig att för att bygga detta utan bygglov och skulle ta den sista kontakten med mina hantverkare. Just precis då gjorde min kommun en "razzia" i mitt bostadsområde. Man hade jämfört nya och gamla satellitbilder och helt sonika knackat på de hus där de såg något nytt. Man var även ute och kontrollmäte altaner för att se att man
D09: [citat] Ha ha har förstått det som att man kan få skaka galler om det går att bevisa uppsåttligt ingrepp ;) Läraren berättade det i skolan att det var vanligt på stora byggen att om man stötte på fornlämningar så schaktades detta över / undan fort som satan, för att inte riskera att ett vägbyggande blev uppskjutet en längre tid.
Gabriella07: Hej! Jag är på jakt efter en kolonilott i Malmö för min mor. Helst i Jägershill. På faktasidorna på föreningarna står det: - Högst 40m² boyta - Högst 10m² uthus (friggebod) fristående - Högst 12m² inglasad veranda - Högst 6 m² växthus Men när jag ser stugor som dessa 2 nedan blir jag alldeles förvirrad: Gladiolusgången 101 som har en Boarea på 50kvm och en Biarea på 15
Jidderberg: Priset jag fick från lantmäteriet på två tomter där gränsen bara behöver suddas var 15 000kr.
laidback: Jag bor i gavelradhus och har en friggebod precis vid tomtgränsen. (För liten tomt för att få den 4,5 meter från) Tyvärr är det förrförra ägaren som smällt upp den så jag vet inget om reglerna. Det är områdets samfällighet som äger angränsande område. (Gångbana)