G
goldfish1977: Grannen har sin carport som går hela vägen mot tomtgränsen, dvs hans carport-vägg delar av staketet som i övrigt finns mellan tomterna. Jag har nu börjat fundera över vårt garage (som är sammanbyggt med huvudbyggnaden) som jag tycker är lite väl litet. Har därför lite funderingar om jag i framtiden skulle bygga ut garaget. I detaljplanen står det följande: "Uthus får placeras mot
0 svar · 1,6k läst
G
goldfish1977: Vore intressant att höra hur det slutade. Vad hände?
9 svar · 7,6k läst
Stew
Stew: Har flyttat inlägget till "bygglov". Mvh Stefan, Moderator
3 svar · 7,0k läst
·
G
Gallianoman: Rent legalt räcker det med ett muntligt "ok" men det känns alltid skönt med ett skriftligt bevis... När vi byggde vår frigga skrev vi ett enkelt papper med skiss, mått och ett " jag tillåter..." och fick grannarna att skriva under... ... det klart i ditt fall blir det kanske besvärligare med kommunen som markägare...
1 svar · 4,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: Som hempularen skrev så är det fritt att utan bygglov/bygganmälan utföra vissa markarbeten. Men om marknivåerna ändras mycket så är det inte fritt längre. Jag har för mig att detta är en tolkningsfråga av lagen och därmed har olika kommuner lite olika höjder som dom satt som egen praxis. Men du kan alltid ringa och kolla hur mycket du får fylla eller sänka marknivån utan lov.
7 svar · 14,8k läst
H
hempularen: Nu vet jag inte vad du har för typ av tomt. Men i de flesta detaljplaner för villaområden så tillåts bara en bostadsbyggnad per tomt. Dvs. om du skulle söka för en ny bostadsbyggnad så blir det avslag, oavsett hur väl din byggnad uppfyller alla regler. Så gäststuga låter som rätt väg att gå.
2 svar · 2,8k läst
B
bonnen: Tänk bara på att alla ledningsägare inte är med i ledningskollen
6 svar · 1,9k läst
Anna_H
Anna_H: Det är lite viktigt att ta reda på samfällighetens egentliga syfte: en vägsamfällighet kan kostar flera tusen om året, medan tex vår parksamfällighet kostar 200 per år.
13 svar · 3,2k läst
N
norrbottenstorpet: Preskribtionen innebär ju bara att kommunen inte kan kräva rättelse för de felaktigheter som gjordes för mer än 10 år sedan. Detta innebär ju naturligtvis inte att du kan göra nya ändringar utan lov, då blir det med garanti lovpliktigt. Samtidigt måste det ju komma visas när en förändring gjordes för att hävda rättelse, dvs föreläggande om åtgärd. Även om jag inte skulle
1 svar · 2,8k läst
haavard
haavard: [citat] Mäklare undersöker ibland vad man får bygga på en fastighet. De undersöker aldrig, jag repeterar: aldrig, om det finns bygglov på befintliga byggnader. (Min erfarenhet gäller alla fastigheter till salu under 3 år i en kommun med 25000 invånare.)
15 svar · 16,9k läst
R
Ricken: Nu är jag inte helt hundra på hur det är skrivet. Men det är förmodligen så att den lagstiftning som gällde när dem olovliga åtgärden utfördes ska gälla. Om då den nya träder i kraft efter att beslut är taget så ser jag inte varför du ska få betala enligt den nya.
2 svar · 2,1k läst
K
kwattro: 1, 4 var de svar ja fick. Nu har ja iofs 1, 1.
13 svar · 9,7k läst
P
Plutus: Jag tror inte de försöker "lura" folk på pengar, de tar de avgifter som täcker deras kostnader. Men jag är inte helt övertygad om att förvaltningen är så effektiv som den skulle kunna vara. Att man i nya PBL lagstiftar om en maxtid för hur lång tid ett bygglov får ta känns som det är fler som tycker det går för långsamt ibland:-)
18 svar · 8,4k läst
B
bergenudd: Det borde stå i beslutet från länsstyrelsen. Det vanliga är att man skriver x månader från att beslutet vunnit laga kraft. Kontakta länsstyrelsen skulle jag råda dig till. Om kommunen har skrivit ett fast datum så vet jag inte hur det hanteras...
1 svar · 3,0k läst
H
hempularen: Jag tror iofs. att reglerna på dne här punkten är ganska tydliga. Du har råkat ut för ett stolpskott som handläggare. Nu är jag amatör. Men som jag förstår det så tar man fram vilken fasad som skall vara beräkningsgrundande för att avgöra vilken den högsta punkten är. Bedömmningen om vilken fasad som skall vara beräkningsgrundande bygger på lite tolkningar, och verkar kunna
5 svar · 13,4k läst
eddie_bergh
eddie_bergh: Sålänge su har de skriftligt gäller de bara att stå på sig eller?
7 svar · 3,4k läst
Totem
Totem: Ok då skall jag meddela han hur han skall gå vidare. Tomten det gäller är i ett stugområde i fjällen. Där får man bara bygga 120 och en komplementbyggnad. (+ 25 kvadrat altantak) Komplementhuset vill han ha för Bastu och relax och inte använda det till ett garage. Men tanken är att när han går i pension om 8 år så skall han och frun flytta in permanent. Och de anser att 80 kvadrat
6 svar · 1,7k läst
S
Savanna: Vi har bestämt oss för att ta bort ramverket och ersätta det med vanliga takstolar i 22 eller 27grader. Vi sätter upp en 15kvm gäststuga senare istället om behovet av mer boyta än 97kvm behövs. Passar bättre utseendemässigt i området. Vi har idag en takhöjd på 2,1m i garaget hemma byggt -63 och det fungerar då vi bara har 4-hjuling och skoter där inne. Men skulle såklart föredra
18 svar · 12,9k läst
·
TLovskog
TLovskog: Handläggarna Kommer nog genomskåda dina idéer. En platta på marken och stödmurar på en meter kunde kanske gå att lura till sig, men stödmurar som kan bli en källare tror jag inte. Att fylla upp runt om kommer också kräva marklov. Jag hade hört med kommunen med öppna kort. Bara för att detaljplanen förbjöd källare en gång i tiden innebär inte att det är omöjligt att få
7 svar · 5,3k läst
J
jokomoko: [citat] Jag fick bygglovet godkänt redan början av 2012 (med vanligt takutsprång) men bygglovet blev överklagat 3ggr upp till Svea Hovrätt. Nu har bygglovet vunnit laga kraft och vi ska nu ha vårt tekniska samrådsmöte med kommunen för att få startbesked. Idén med 15kvm extra tak har jag precis nu kommit på. Jag ska naturligtvis ta upp det med kommunen under samrådsmötet, men jag är
2 svar · 4,6k läst
T
thomasx: [citat] Takytans projektion mot marken då, undantaget 0,5 meter språng åt alla håll?
11 svar · 7,2k läst
·
H
huggan: Ventilationen är inget som hindrar. Brandskyddet uppfylls om lägenhetens väggar består av 13 mm gips, 70 mm regel med stenull och sen en 13 mm gipskiva till. Tillgänglighet ska vara anpassat för handikappade men eftersom det var på bottenplanet så är det inga konstigheter.
3 svar · 1,7k läst
L
LaT: Jag har fått ett svar ifrån Boverket idag. "Byggnaden betraktas som riven när samtliga byggnadsdelar tagits bort. Om byggnaden stått övergiven och är förfallen men har väggar och tak så är den ändå inte riven och kan teoretiskt renoveras utan att bygglov krävs. Dock får inga bygglovpliktiga förändringar göras." Det stämmer väl med vad som sagts tidigare här.
8 svar · 4,5k läst
T
thomasx: [citat] Eftersom en sådan person är ute efter att undvika en eventuell framtida förlust är denne näppeligen beredd att ur egen kassa punga ut motsvarande pengar rakt av, särskilt inte eftersom det inte ens är garanterad vinst. Ingen har sagt att alla överklaganden kommer undanröjas och det är inte heller meningen. Men är det inte ens värt 1000:- att överklaga, ja då borde man inte
41 svar · 9,6k läst
M
mgb62: pbengtsson, Jo jag sökte Strandskyddsdispens i samband med att lämnade in min bygglovsansökan, men den handläggare jag haft kontakt med på byggnadsnämden såg inga speciella skäl till att jag skulle få bygga inom starndskyddsområdet :-(
10 svar · 3,1k läst
R
Ranger: Hej, tack för informationen. Jag har kollat med kommunen och det är de som kommit med uppgiften om att 40% regeln fortfarande gäller hos dem och detta endast gäller EN gång per fastighet. Närmaste hus jag har ligger ca 300m bort.
2 svar · 2,1k läst
G
Gabbe1: Efter att just ha byggt i egen regi och fått slutbevis så är min samlade erfarenhet att man inte ska bli förvånad om man möts av okunskap hos kommunens byggnadsinspektörer såväl som hos certifierade kontrollansvariga. Det är bra att vara medveten om detta, dock kan det ändå bli problem att som lekman (egenbyggare) påpeka och övertyga dessa om att de faktiskt har fel. Dels vill man
26 svar · 19,3k läst
K
klenodder: Hej törbjörn 1, Du har nu fått ett PM med detaljer kring mitt bygglov och överklagande. Länsstyrelsen tog ca 6 månader på sig att besluta och det var ungefär samma för Mark och Miljödomstolen.
31 svar · 18,1k läst
A
AndersS: Jag beskriver vad som gäller generellt för fastighet i den storlek du har och som har byggnad/bostad. Om det sedan finns något specifikt som avviker utifrån natur, biotop, social miljö, etc, just i ditt fall eller din grannens som kräver återplantering får ni då kontrollera med kommunen. På din andra fråga om man som köpare övertar skyldighet gällande t.ex. återplantering av skog
8 svar · 2,9k läst
O
orparn: [citat] Mnja, räknade på 35 i lön faktiskt och inklusive alla "Overheadkostnader" Overheaden är ju alla kringkostnader, resor, hyror, ersättningar mm. 35 000 i månadslön och 1750h/år => 240:-/h i grundlön/effektiv timme (146h/mån) Overhead 55% => 132:-/h Lönekostnadspåslag på grundlön räknat på 40% => 203*40% = 96:- Timkostnad blir då 240+132+96 => 468 :-
14 svar · 5,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.