Bygglov
mycke_nu: Se även upp med Fastighetsbildningslagen där det finns särskilda regler för jordbruksfastigheter. Avstyckningen får inte inverka menligt på möjligheterna att driva ett rationellt jordbruk. Edit: En minst lika viktig fråga som avlopp är tillgång på vatten. Båda dessa frågor måste lösas annars är det tvärstopp.
jimata: Du måste anlita någon som har rätt kompetens för att göra en utstakning. Denna person kan ge dig ett sakkunnighetsintyg som du sedan ger kommunen. Idag är det fler än kommunen som tillhandahåller denna tjänst. Det som ska intygas är det som är fastställt i bygglovet, det vanliga är både läge i höjd och sidled. Det enklaste är väl att anlita kommunen.
Ralph Höglund: Jo, haavard, det stämmer. Jag mailade bild och förfrågan till kommunen och fick följande svar: Hej Har du inget annat skärmtak kan du utan bygglov bygga ett på totalt 15 kvm, eller flera men den totala ytan får ej överstiga 15 kvm. Den åtgärd som du frågar om blir ca 13,5 kvm och kräver alltså inget bygglov om du inte har andra skärmtak // Jag har ett skärmtak tidigare, är på 1,5
Talbo: Har ungefär samma problem som rodkulla. Mitt fritidshus har blivit klassat som sammanhållen bebyggelse! Detta för att ifrån min fastighet till detaljplanelagt omr. Så är det inte mer än 9 meter cirka. Jag angränsar alltså inte till detaljplanen, det finns en kort sträcka mellan som tillhör en annan fastighet. Men det konstiga är! Att precis intill min fastighet finns en annan som
Pontanellen: Hej Stort tack för boken! Den gav lite olika sätt att beräkna byggnadshöjden vid ojämn mark men inget om vad byggnadstekniska skäl skulle kunna vara tyvärr (vad jag hittade). Jag skall prata med en kille på kommunen i morgon, vi får se vad han säger...Mvh Pontus
Gylleneknorren: Det där liknar något vi var med om. Kontakta bygglovshandläggaren för svar på dina frågor. Be gärna om skriftliga svar så att du har det svart på vitt. Man vill så gärna lita på folk. Men kontrollera detta.
haavard: Nu börjar du ha rätt. :D (Du hade inte helt fel från början heller, men jag utgick från att bygget var för stort för att det kunne göras utan en KA.) Du behöver ingen KA, men du måste ha en kontrollplan. Kontrollplanen skall du därför upprätta själv. (Som byggherre, inte KA.) Men tillbaks till ursprungsfrågan: Om du känner dig osäker kan det vara bra att betala någon för att
nata_e: [citat] som jag och Claesk skrev uppe: möte var före igår. och deras svar var dem visst inte att papper kommit in. men redan i vår vi fick OK på alla pappret
Lillmalen: Byt tak först, sedan en vägg åt gången....
fredda: Kanske TS fick påtryckningar om att ta bort den där bilden i inlägg #40.
Anna_H: Det skulle ju gå att prata med grannen och fråga ansikte mot ansikte hur han tänker sig att du ska bygga för att inte försämra hans utsikt. Dina argument är ju att huset står på samma ställe, att det från grannens vinkel är marginellt större, samt att det är finare än "rucklet" som står där idag. Du skulle också kunna lova att inte plantera en 15 meter hög gran- eller tujahäck
Göran.W: Förstår inte varför man ska jaga grannen som fått bygglov. Huset står där och det är inget att göra åt nu. Läget förändras knappast för att man anmäller ett lite förråd. Känns lite som dra ner det på sandlåde nivå och vilja ge igen. Går grannen ner på samma nivå har du snart en 5 meter hög thujahäck i tomtgränsen som skuggar hela tomten. Huset är tillbyggt släpp det
jimata: Jag skulle tro att svartbyggen inte direkt prioriteras och därför kan det ta väldigt lång tid.
Fredrik Jacobsson: Vad blev det för garageport? Letar själv EI30 godkänd garageport men det är mycket svårt att hitta!
Norrc: [citat] Tack så så mycket för alla svar! Kan nämna att det inte är en br utan friköpt. Ska ringa och kolla med kommunen, och höra med närmsta grannen. Dessutom kan jag säga(kanske inte har någon betydelse) att den säkert inte kommer att användas mer än någon gång i månaden. Efter det jag hört mig för bör det vara fritt fram, men vill såklart dubbelkolla det! edit: stavfel ,
souba: Väcker lite liv i tråden. Nån som gjort avdrag på en ekonomibyggnad? Hur länge kan man ha innestående moms isf? Har inga stora planer på att bli en aktiv jordbrukare men kanske man kan nyttja systemet för att få ett billigt lån under en tid? :-)
bittle: Haha, nya tider hoppas vi på med äppel- och plommonplaner ;)
hempularen: [citat] Tjaaa.. För en del år sedan hade jag en liten diskussion med skattemyndigheten, jag påtalade att JO nyligen hade kritiserat taxeringsnämnderna i just den typ av ärende som jag hade. Då säger tjänstemannen "ja den dj...a JO han tycker så dj...la mycket". Jag fick rätt i länsrätten senare, efter 3 år, jag citerade tjänstemannen i mitt överklagande.
noone70: [citat] Den är säkert fortfarande ute på remiss.
F.A.S: Ja, jag missuppfattade frågan inser jag nu själv. Taget ur Boverkets regler; Med våning avses ett utrymme i en byggnad som åt sidorna avgränsas av byggnadens ytterväggar, uppåt av ett tak eller bjälklag och nedåt av ett golv. Om inget annat anges i planen är inredning av vind tillåten. En vind ska anses vara en våning endast om 1. ett bostadsrum eller en arbetslokal kan inredas i
hempularen: Men ett bygglov gäller ju för byggstart inom två år, och du har haft tomten i "ett par år". Hur går det ihop?
Villan32: Ja du inte anser jag att en iphone app är ett sant mätvärde, men en hint om var det ligger;) Tydligen är det fler som undrar vad är nu detta. Så vi får se vad som sker, börjar med att lägga infolapp i brevlådan och sen avvakta.
DIY_freak: [citat] Vad är det för krav på max installerad effekt som du tänker på? Är det inte bara max installerad eleffekt som det finns krav på?
Anna1984: Jag är också ute efter kontrollansvarig i Stockholmsområdet. Eftersom jag ska bygga på Ekerö tänkte jag titta efter någon lokal kontrollansvarig. Gick in på Boverkets hemsida och fick fram bl.a följande personer: Peter Linnros Gustav Ågermo Göran Felix Andersson Tomas Eriksson Någon som har erfarenheter av ovanstående personer?
hempularen: Jag tror att det kan vara bra att kontakta sotaren innan ni påbörja bygget för att förhöra er om bestämmelser. En jag känner råkade ut för att trots beviljat bygglov enl. konstens alla regler så vägrade sotaren godkänna en kakelugngsinstallation, pga. för dålig bärighet i bjälklaget. Det är ju sådant man förutsätter att bygglovsmyndigheten tittar på. Sotaren ställde kravet
Fotografen: Du måste lämna in ritningar och hållfasthetsberäkningar på din takkonstruktion för att visa att den inte brakar ihop med lite snö på.
hempularen: Om granntomten har en direkt anslutning till allmän väg, som alltså inte är beroende av servitut från någon annan. Då tror jag att du borde kunna få servitutet avskaffat, kolla med lantmäteriet. Fast det kostar nog en hel del att få bort det.
Villa vista: Fribärande gäller enbart takstol i sektionen, samt upprepning på exakt lika stolar rent ritningsmässigt. Valmat tak borde inte vara något problem bet fribärande, det får ju valvverkan dvs det låser sig självt dock skall tilläggas jag är ej takstolskonstruktör. Eftersom det är fackverkstakstolar, är ca 8 meters spännvidd inga problem bet fribärande. Jag skulle inte tro att