Jag förstår inte riktigt gången här. Du skriver "PÅ mötet kommer frågan upp igen ". Jag antar att det då handlar om samrådsmötet ( eller vad det nu kallas med nya PBL)? Det är ju först när samrådet är klart som lovet faktiskt är klart och man kan börja bygga. Och det kan bli väldigt dyrt att påbörja bygget innan samrådet är avklarat.

Utasja skrev:
Höjdskillnaden är ca 6 m och som jag fattat det så tog dom en punkt ute i kärret (obs kärrmark 50 m innan öppet vatten)och en punkt där huset troligtvis kommer närmast sjön och mätte sträckan med sitt instrument.
Faktum är att dagen innan gick jag genom hela kärret och upp till tomten med en vanlig GPS, sträckan var då 110-115m. Skillnaden blev 22 meter, de sa att en vanlig GPS kan mäta så fel?
Sjön är kan regleras men ingen rör regleringen. Med andra ord en helt vanlig liten småländsk sjö.

Vem bär ansvaret för mätning när det handlar om strandskyddet. Om kommunen var osäkra, borde de inte kontrollmätt innan förhandsbesked och bygglov?
Vad det gäller tomten och det bärlager som lagts, så hade kommunen inte kunnat staka ut huset, som de ville göra, utan att detta hade varit gjort. Dom vill nämligen staka ut huset också, vill väl tjäna ytterligare pengar.
Hittills har bygglov mm kostat oss 43 000,- och nu vill de ta tillbaka bygglovet. Man baxnar ju.

Tack för omtanken förresten.
En handhållen GPS är inte att lita på. Visst, den kan ha en precision på 2-3m, men den kan oxå diffa på 50m med lite otur.

Om jag vore du så skulle jag ta reda på vad som är medelnivån på sjön, möh. Ta dit en herre med en nrtk gps och be honom staka ut den höjden så att du vet vart du ska mäta ifrån. Sen tar du ett måttband och mäter från stak-käppen till huset. Det är ditt avstånd från vattnet.

Opponerar dom sig mot det så går det att göra ett skriftligt anförande på tillvägagångssättet som dom måste ta ett beslut på att förkasta eller godkänna. Då har man nåt att gå på.

Med andra ord är det inte fågelvägen utan befintligt avstånd om man inte
har vingar?
Vad som dessutom är så tokigt är att man kan inte gå runt hela sjön, beroende på
t ex annan tomtmark eller in o utflöden, dikningar mm.
Nedanför vår tomt sträcker sig ett kärr som vid högvatten inte går att passera. Kärret
sträcker sig ca 50 m ut innan öppet vatten kommer.
Från tomten till kärrkanten är en höjd på ca 6-8 m, så brant att man får vara verkligen
försiktig för att ta sig ner utan att bryta armar o ben.
Inte precis något vandringsstråk, men om man vill gå så känner man inte att man
tränger sig på huset på höjden. Det är skog emellan.

Utasja skrev:
Med andra ord är det inte fågelvägen utan befintligt avstånd om man inte
har vingar?
Vad som dessutom är så tokigt är att man kan inte gå runt hela sjön, beroende på
t ex annan tomtmark eller in o utflöden, dikningar mm.
Nedanför vår tomt sträcker sig ett kärr som vid högvatten inte går att passera. Kärret
sträcker sig ca 50 m ut innan öppet vatten kommer.
Från tomten till kärrkanten är en höjd på ca 6-8 m, så brant att man får vara verkligen
försiktig för att ta sig ner utan att bryta armar o ben.
Inte precis något vandringsstråk, men om man vill gå så känner man inte att man
tränger sig på huset på höjden. Det är skog emellan.
Det står inte i lagen att det ska vara mått i plan eller om det ska vara gångvägen.

Så det går att argumentera för det man behöver använda.

Ricken skrev:
Det står inte i lagen att det ska vara mått i plan eller om det ska vara gångvägen.

Så det går att argumentera för det man behöver använda.
Jo, det får man väl ändå påstå att det gör, eller åtminstone ska man nog vara väldigt välvillig om man tolkar det som gångväg....

"14 § Strandskyddet omfattar land- och vattenområdet intill 100 meter från strandlinjen vid normalt medelvattenstånd."

Vissa typer av hinder får du dessutom gå runt när du mäter. Vad är inte självklart, vårt fall gäller ju tex inte dig; vi har ett hus framför. Då får vi räkna gångvägen och då har vi plötsligt 300 meter till sjön istället för ca 90 meter som det är fågelvägen uppmätt på karta. (mätte upp detta i samband med nya fastighetstaxeringen som ju mäter sjöläge, sjönära etc)

Tänker att ett stup kanske gör att andra regler gäller som kan upphäva strandskyddet: ett husbygge kanske gör att det byggs en trappa som ÖKAR allmänhetens tillgång till stranden, eller så gör bergskanten att huset inte syns från stranden fast avståndet är kortare.

Tack för alla svar och funderingar. Hör gärna mer, men ska kolla
det som skrivits.
Jag har sökt överallt på nätet om vem som ansvarar för att avståndet mäts till sjön, innan
förhandsbesked eller bygglov ges, men kan inte hitta några svar.
Det borde väl vara kommunens eftersom det är de som ska se till att strandskyddslagen gäller.
Nu har de mätt efter förhandsbesked och bygglov, trots att jag vid minst 3 tillfällen har bett dom
komma ut och titta på tomten samt mäta, sedan april 2011. Det är så länge vi har hållt på innan
vi fick bygglovet i augusti i år.

@ peter.holm, be hempularen flytta Utasja:s tråd om du vill ha din tråd själv

@Utasja mycket surt det som har hänt, dock ansvarar du för uppgifter bet bygglov, kommunen har inget ansvar för att kontrollmäta inför bygglov. Din bästa chans är att be om en sittning med berörda parter, tex med handläggaren, dess chef samt den som utfäste förhandsbeskedet. där står 115m till öppet vatten ej till strandlinje. kanske kan du få b.l-handläggaren att ompröva utlåtandet då det är "feltolkat" dvs 115 m var till öppet vatten ej till stranden. Kan personen som gjorde utfästelsen att ge sitt medhåll, då kanske tjänstemannen kan erkänna feltolkningen utan prestigeförlust. Givetvis en höftskjutning men kanske värt att prova.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.