3 319 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Tekniskt samråd?
Hej Byggahus-forum! Jag har fått kallelse till tekniskt samråd enligt nya plan- och bygglagen. Ett förfarande som inte riktigt satt sig, enligt den kontrollansvarige. Det handlar om en sportstuga som levereras i paket och som spikas ihop på egen hand. Nu undar jag om det finns något jounummer eller telefonsupport att ringa, om det dyker upp något hinder, under pågående tekniskt samråd? Till exempel att dimensioneringsberäkningar fattas. Eller att det fattas uppgift på spikar eller konstruktionsklass på virke. Grovlek på betong eller annan uppgift som fattas. Och som snabbt behöver besvaras för att inte fördröja startbeskedet. Finns det andra tips om tekniska samråd? Och kan man beställa start- och slutbesked vid det tekniska samrådet,eller måste man vänta på kallelse till nästa besked? Byggnadskontoret har nämligen slopat telefontider, så det gäller att boka nästa besked under pågående möte. Och finns det något mera man behöver tänka på vid tekniska samrådet? Mvh; PerOF
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
Om det är en färdig byggsats så kan jag inte tänka mig att det blir några problem med kosntruktionsdetaljer.
Saker som kan komma som en överraskning (iallafall enl. gamla PBL), är tillgänglighet, alltså handikappanpassning. Där bör du vara påläst. Och miljöaspekter, du kan behöva redovisa hur många lastbilsleveranser som kommer att ske. Och du kan behöva redovisa hur hanteringen av byggsopor skall gå till (källsortering osv).
Jag tror att man kan åka på att redovisa en arbetsmiljöplan, har du en totalentreprenör pekar du bara på den. men det där bör din kontrollansvarige veta om du behöver göra något.
Om de nu är svåra att få kontakt med så kanske du skall se till att beställa utsättning eller lägeskontroll på mötet (dock inte alltid nödvändigt att kommunens mätgubbar gör det).
Saker som kan komma som en överraskning (iallafall enl. gamla PBL), är tillgänglighet, alltså handikappanpassning. Där bör du vara påläst. Och miljöaspekter, du kan behöva redovisa hur många lastbilsleveranser som kommer att ske. Och du kan behöva redovisa hur hanteringen av byggsopor skall gå till (källsortering osv).
Jag tror att man kan åka på att redovisa en arbetsmiljöplan, har du en totalentreprenör pekar du bara på den. men det där bör din kontrollansvarige veta om du behöver göra något.
Om de nu är svåra att få kontakt med så kanske du skall se till att beställa utsättning eller lägeskontroll på mötet (dock inte alltid nödvändigt att kommunens mätgubbar gör det).
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
Fast han väl rätt i att enl. nya lagen har de väl skärpt en hel del punkter. Fler saker som skall kontrolleras av kontrollansvarige, inte bara med egenkontroller. Det är väl möjligt att ambitionsnivån att följa den nya lagen inte riktigt blivit lika överallt ännu,
Det är väl 2 år sen lagen ändrades. KA borde väl ha varit på några samråd under den tiden så denne kan ge råd om vilka handlingar som ska vara inlämnade. Om inte handläggaren har begärt in handlingar, vilket oxå borde vara gjort.
Klicka här för att svara