Dags att skicka in "Begäran om utfärdande av slutbesked". Det ska bifogas intyg på de villkor som begärts i bygglovet.
Räcker det med utseendet av en kontrollplan där jag i tabellform skriver in villkoren och signerar eller ska det vara intyg med ritning osv?

Har du inte fått en kontrollplan av kommunen som du kan fylla i ? Det fick jag när jag sökte bygglov.
Enligt byggnadsinspektören skall min kontrollplan endast kompletteras med CE märknings dokument för takstolar.

Jo, jag har fått kontrollpunkter som ska utgöra kontrollplan för ärendet. Denna gissar jag kan göras i tabellform?
Vidare står det att följande handlingar ska lämnas in:
Intyg från byggherren att vägg mot granne utförts i brandteknisk klass lägst EI30.
Det är just denna sista jag undrar över, är det bara ett dokument där jag intygar eller ska det vara ritning eller beskrivning på väggen? Bägge varianterna går givetvis att lösa men frågar de inte efter ritning så känns det onödigt ju.

Det räcker att du intygar. Men om det så brinner och det upptäcks att du har fuskat är du färdig...

Om du har anlitat firma för bygget. Kräv in att de lämnar in egenkontroll ang brandväggen. Kan vara bra som underlag till kontrollplanen.

haavard skrev:
Det räcker att du intygar. Men om det så brinner och det upptäcks att du har fuskat är du färdig...
Ok, ja det är jag på det klara med är bara trött på att leka arkitekt (och byggare...).

Villa vista skrev:
Om du har anlitat firma för bygget. Kräv in att de lämnar in egenkontroll ang brandväggen. Kan vara bra som underlag till kontrollplanen.
Nej, ingen firma som har byggt.

Din KA bör upplysa dig om vad som behövs om du inte själv har koll på det.

Bara en mindre tillbyggnad så jag har inte behövt KA.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.