Hej.
Ska försöka formulera mig kort och enkelt.
Jag och min tjej har skickat in ett helt korrekt ifyllt förhandsbesked till våran kommun.
I dokumenten vill jag och min flickvän stycka av en tomt hos min svärfar på han gård. Tomten ligger bredvid tjejens farmor och farfars hus , på en gammal igen vuxen fotbollsplan.
Tanken var från början att bygga på gården men då längre bort och att vi då måste åka genom hela gården och in på en gammal kohage.
Tjejens farmor och farfar samt hennes föräldrar som äger denna gård gav förslaget att bygg istället här på fotbollsplanen. Perfekt tyckte vi, men tydligen inte kommunen... :/
Kommunen påstår att med detta hus kommer bli alldeles för många hus i området.
Nu min fråga.
Kan jag prata med kommunen om sånt här eller är det ett tvärt nej direkt?
På papprena jag skickade in sa jag aldrig att detta är en familjegård som är tänkt att gå vidare. Till oss, samt tjejens bror som ska ärva farmor och farfars hus när dem tackar för sig.
Tror ni vi har minsta chans att kunna ändra detta beslut? Kanske om alla inblandade parter, dvs svärfar och farfar deltar i något möte? snälla ge mig tips och råd? sjklart kan jag överklaga men den processen drar jag mig tyvärr för...
snälla, hjälp oss!

Har ni fått ett formellt beslut från kommunen eller bara ett muntligt svar?

Är detta utanför detaljplan, vilket jag iofs skulle tro?

Klart du skall prata med kommunen. De måste motivera sitt avslag.

Om det är utanför detaljplan kan det vara så att man gärna ser en detaljplan när det börjar bli många hus.

Själv tycker jag dock ... Det är er mark.

Har du redan fått ett formellt avslag så kommer kommunen inte ändra sig. Då får du överklaga. Du förlorar ju inget på att överklaga och det är enkelt gjort.

Du vinner ingenting på att berätta att dte är en familjegård. Man tar ändå hänsyn till att nån annan kan köpa huset.

Vad står det i beslutet?

Det måste hänvisas till någon översiktsplan eller dyl?

Generations boende...
Jag bor i Sigtuna kommun och där finns en buller zon från Arlanda som sträcker sig långt ut på landsbygden , LFV säger i stort sett Nej till allt inom bullerzonen men då söker man på generationsboende och då går det vägen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.