Hej,
Bifogar en ritning där måtten är påhittade.

På tomt A vill man bygga hus A - mitt på tomtgränsen. Tomt X ägs av kommunen och dem godkänner bygget av hus A och därmed godkänner avvikelsen "4,5metersregeln från tomtgränsen"

Det befintliga gamla hus B vill av flera olika anledningar att hus A förflyttades något bort från hus B, och funderar då på om kommunen agerat rätt enligt de avståndsbestämmelser som finns? Då syftar jag inte på om kommunen handlat moraliskt korrekt utan rent juridiskt.

**uppdaterat texten** ..för att minska risken för missförstånd eller onödiga kommentarer.

mappa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Det bästa för hus B är att köpa hus A....att hus A skuggar hus Bs uteplats är knappast skäl nog.....

Nog skulle B kunna ha fog för att be A flytta in huset 1 m från tomtgränsen så B slipper ha nåt närmare än 4.5 m vilket brukar vara standard avståndet.

Annars blir det nog svårt att tvinga A att göra nåt om A håller sig inom detaljplanen.

Dock ska man aldrig underskatta värdet av en diskussion mellan A och B ibland finns det mer flexibilitet än man kan tänka sig.

/ATW

Om kommunen redan är med på noterna kan ju B på sin höjd få A att flytta sitt hus 1 meter. Är det värt det?

ArneTW skrev:
Nog skulle B kunna ha fog för att be A flytta in huset 1 m från tomtgränsen så B slipper ha nåt närmare än 4.5 m vilket brukar vara standard avståndet.

Annars blir det nog svårt att tvinga A att göra nåt om A håller sig inom detaljplanen.

Dock ska man aldrig underskatta värdet av en diskussion mellan A och B ibland finns det mer flexibilitet än man kan tänka sig.

/ATW
De bestämmelser som finns och som jag känner till är att A inte behöver rätta sig efter detaljplanens "4,5 metersregel" så länge tomtägaren X ger sitt godkännande av husplaceringen. Men jag undrar om det finns andra regler i just detta fall att väga in.

Intressant ärende!
Är det husväggen som räknas eller takutskjutet?
Får taket hänga ut över tomtgräns?

Hus B borde ju lätt kunna säga till om att det är olämpligt, då detta borde vara olämpligt enligt detaljplanen. Men om detaljplanen säger att A får bygga på tomtgränsen(vilket inte är troligt) så blir det svårt.

Om detaljplanen har normala skrivningar om avstånd, så borde inte en så stor avvikelse överhuvudtaget kunna godkännas. Det bör falla vid ett överklagande.

Den kommunala marken ser ju ut som en väg eller möjligen gång/cykelbana? I så fall är även tomt B berörd, och skall inkluderas i grannehörandet. Annars är bygglovet ogiltigt. Det är möjligt att det gäller även om marken skulle vara annat än en väg, fast det vet jag inte.

Eftersom det är mindre än 4,5 m till B så borde väl B tillfrågas eller gäller detta bara fastigheter som direkt gränsar till den byggande?

Workingclasshero skrev:
Intressant ärende!
Är det husväggen som räknas eller takutskjutet?
Får taket hänga ut över tomtgräns?
t.ex.balkong eller tak får inte hänga ut över tomtgräns.

mlkjhr skrev:
Eftersom det är mindre än 4,5 m till B så borde väl B tillfrågas eller gäller detta bara fastigheter som direkt gränsar till den byggande?
Ja, den frågan vill jag också ha svar på. Men jag har svårt att tro att hus B inte har någon att säga till om, utan troligtvis så måste hus A flytta sig en meter bort från Tomt 2.

hempularen skrev:
Om detaljplanen har normala skrivningar om avstånd, så borde inte en så stor avvikelse överhuvudtaget kunna godkännas. Det bör falla vid ett överklagande.

Den kommunala marken ser ju ut som en väg eller möjligen gång/cykelbana? I så fall är även tomt B berörd, och skall inkluderas i grannehörandet. Annars är bygglovet ogiltigt. Det är möjligt att det gäller även om marken skulle vara annat än en väg, fast det vet jag inte.
Jag tror det saknas info i detaljplanen(från 1962) om avstånd mellan hus o tomtgränser. Men om kommunen äger tomt X och accepterar hus A´s placering så är det lika med att godkänna avvikelsen. Dock så kan hus B bestrida detta och tvinga bort hus A 1meter bort för att få bradsäkerhetsavståndet 4,5meter från tomt B.

Kommunala marken tomt x är faktiskt ingen gångväg, utan bara gräs o några träd. Jag misstänker enligt en ritning att det ligger vatten/avloppsrör i marken. Jag hänger inte med vad du menar med att Tomt B skulle inkluderas i grannhörandet om det skulle ev. vara en cykelväg eller ej?

Att nämnas är att det pågår att grannhörande, där alla berörda grannar kommer ge sin syn på saken, dock vill jag privat såklart göra så mkt undersökningar som möjligt för att ha mer kött på benen. Därav denna tråd :)

Det jag menade med väg och grannehörande. Är att jag vet att om bara en väg går mellan två tomter så räknas de på andra sidan vägen som grannar, oavsett om vägen skulle vara 4 eller 20m bred.

Om det finns en normal tomt mellan så är man inte grannar. När det är en sådan här smal "tomt" mellan så vet jag inte vad som gäller, om man räknas som grannar.

Kommunen får inte bevilja ett bygglov som strider mot detaljplanen, de får bara göra det om det gäller en mindre avvikelse, det finns prejudikat/praxis för vad som räknas som mindre avvikelese. Jag tror inte att man kan bygga mot tomtgränsen inom ramen för mindre avvikelse. Dvs. i så fall får inte kommunen bevilja lovet oavsett vad grannarna tycker.

Om planen inte tar upp avstånd till gräns, så har jag för mig att då gäller 4,5m. OM planen ex. hade tillåtit 1m så kanske en utdragning till 0m skulle vara en mindre avvikelse.

Jag har missat nämna något av vikt och det är att ärendet handlar om att stadsbyggnadsnämnden/kontoret(?) vill ändra detaljplanen för tomten A(för att byggaren skall få kunna bygga ett flerfamiljshus och för att kommunen har byggfeber). Jämför man nuvarande detaljplan med den föreslagna så är det stora förändringar. Idag får man ej bebygga tomten med bostäder, inte bygga på marken alls mer än på den lilla yta som det idag står ett hus på, ej bygga högre en 2 vån. Och alla dessa punkter vill man nu ändra på, samt flytta huset till tomtgränsen X.
Kommunen kan ju göra som de vill i detta läge, vad vi grannar säger ger inget veto. Ja visst kan vi grannar sen överklaga ett ev. beslut....men det är en annan femma. Lite offtopic i tråden men ändå av vikt.

4.5-metersregeln gäller en-tvåfamiljshus dvs villor/parhus etc. D.P för tomt A kommer vara för flerfamiljshus, PBL gör stor skillnad på villor och flerfamiljshus.
Dock borde fastighetsägaren ha intresse om att inte påverka omgivningen negativt. Detta föranleder risk för år av överklagan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.