Hej!

Jag har lämnat in ansökan om förhandsbesked för några månader sen och det ska upp i byggnadsnämnden 25 nov. Jag har dock haft en bra kontakt med min handläggare på kommunen o han säger att han ser positivt på mitt ärende men att det är nämnden som i slutändan bestämmer. Nu har jag dragit igång med tomten ändå pga. att jag måste ha den i ordning innan kylan kommer. Fick dock lite ångest nu efter att ha slitit väldigt mkt. med tomten. Tänk om jag får avslag :( nån som har nån erfarenhet av min situation. Att handläggaren är väldigt positiv, kollat upp allt såsom buller, avloppsfrågan, väg osv. men att man ändå får avslag från nämnden.

Mvh Johan

Om handläggaren är positiv till ditt förhandsbesked behöver du förmodligen inte oroa dig. Tänk dock på att ett förhandsbesked inte ger dig rätten att börja, du måste ha bygglov först.

W
Det är nog mycket troligt att du får ditt förhandsbesked men det kan som sagt gå andra vägen i nämnden. Det gjorde det för mig tex. Plan & Bygg rekomenderade nämnden att lämna bygglov men nämnden sade ändå nej (vilket är rätt ovanligt) så det var bara att driva frågan vidare och till slut vann jag ändå men det tog lång tid.

Vi började också på vår tomt för att veta vilket hus som fick plats. Nu har kommunen åsikter om att arbete gjorts.
Var försiktig med vad du gör så inte vite uppstår.

Har suttit 10år i Miljö och Byggnadsnämnden i vår kommun, numera ordförande. Det är väldigt ovanligt att nämnden ger avslag om förvaltningen är positiv.

Tjejen från miljökontoret kom åtminstone ut och tittade, hennes företrädare vägrade. Hon godkände tomten och jag har ett mejl där hon säger att det vore bra om vi avslutade dispensansökan så hon kunde avsluta ärendet.
När jag bad om kartor för att kunna rita in husets placering, kunde kommunen inte lämna ut några på grund av rättsskydd eller något liknande. Fick köpa kartor från Metria för 3500,-. Värdelösa kartor jag kunde plockat ut från Eniro själv. Till bygglovsansökan fick vi kartor av kommunen till en kostnad av 900,-.

tack för ditt intresse o svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.