Hej,
jag fick för knappt 10 år sedan bygglov och strandskyddsdispens för en sjöstuga på ca 20 kvm samt en brygga. I bygglovet står det att bygget ska påbörjas inom två år och slutföras inom fem år. Nåväl - sjöstugan byggdes på omkring två år och allt är frid och fröjd och den är till stor glädje för oss.Så småningom i samband med en tillbyggnad av min villa börjar jag sätta mig in mer i det där med bygglov och inser att jag kanske skulle ha anmält att jag var färdig med sjöstugan. Det hela börjar växa till något som gör mig rätt bekymrad. En del av mitt bekymmer är att sjöstugan avviker från bygglovet. Inte något dramatiskt men en halvmeter på höjden och två decimeter på bredden. Bryggan som ingick i lovet avviker betydligt mer ca 4 meter längre än lovet - annars hade den inte gått att använda. I lovet står inget om att jag ska anmäla att jag är klar. Inte heller i den rätt utförliga infofoldern om bygglov. I lovet står att jag inte behöver bygganmäla. Ingen kontrollplan eller ansvarig omnäms.

Vad tycker ni jag bör jag göra? Kan man "i god tro" leva utan slutbeviset? Vad kan hända?

Efter 10 år är "svartbygget" preskiberat. Då kan inte kommunen agera mot avvikelser.
Enligt tidigare PBL var inte slutbeviset lika obligatoriskt. Dock skall det vara osagt bet strandskyddet, jag vet ej hur avvikelser hanteras bet det.
Någon annan kanske kan svara.

C
Har det inte hänt nåt visavi grannar eller dyligt skulle jag inte göra nånting...uppenbarligen har ingen känt sig störd av dina åtgärder...

Avvakta preskiberingen....

Kan med viss sorg konstatera att jag inte har så bra kontakt med mina "strandgrannar". Men de har i alla fall inte klagat på stugan. I ett försök till objektivitet så tycker jag att stugan inte stör någon där den ligger. Från sjöstugan ser man inget annat hus. Så om någon klagar på stugan så känns det mer som grundat i avundsjuka. Tar man in att det egentligen bara är avvikelserna som man skulle kunna klaga på så blir det ändå mindre skäl.

Som efter 10 år får inte kommunen begära rivning, oavsett hur mycket du brutit mot bygglovet.

MEN jag har för mig att det finns ett undantag för brott mot strandskyddet, där har jag läst att i princip allt som svartbyggts sedan strandskyddet infördes kan råka ut för rivningsföreläggande.

Nu fanns det ju dispens från strandskyddet i det här fallet, så då är frågan om det kan ogiltigförklaras bara för att man inte tagit ut slutbevis i rätt tid (vet ej).

Det finns ingen preskription bet strandskydd. Hur ser dispensen ut? Är den tydligt beskriven map byggnadens area (BYA) etc. Annar shar du inget att vara orolig för (efter 10 år) :)

Dispensen är rätt otydlig kring byggnadens yta vilket känns bra :)

Lutar mot att jag intalar mig själv att det är lugnt och inväntar tioårsdagen...
Men vad är byggahus-forumets råd om åtgärd då? Kontakta kommunen så att man då får ett slutbevis och huset blir "officiellt"?
Vad kan förbättras av det? Minskat trassel vid försäljning? Försäkring av byggnad?

Ett svartbygge är och för blir ett svartbygge i evinnerlig tid det råder det ingen tvekan om, men det är helt riktigt att efter 10 år så kan ingen göra något åt det. Med ett svartbygge på sin fastighet så kan det bli uppenbara problem med att få nya bygglov oavsett vad det gäller om inte svartbygget har åtgärdats, det kanske kan få bygglov i efterhand men då gäller nog dagens krav, strandskydd höjder på hus och längden på bryggan.

Saken är att du troligen inte kan få slutbevis längre då bygglovet upphörde 5 år efter ansökan. Jag tror därför att det bästa är att vänta ut 10 åringen.
Lycka till :)

Villa vista skrev:
Saken är att du troligen inte kan få slutbevis längre då bygglovet upphörde 5 år efter ansökan. Jag tror därför att det bästa är att vänta ut 10 åringen.
Lycka till :)
Det har troligtvis inte med saken att göra. Det där med slutbevis fanns inte tidigare och det är inget problem med det att du inget har för 10 år sedan hade det tydligen en helt annan innebörd. Mitt hus byggt 2007 var slutbesiktning men den som byggde fick gå ifrån huset. När jag då köpte huset av husföretaget så fanns inget slutbevis på grund av att det saknades uppgifter om några få saker. Jag ringde då till stadsbyggnadskontoret och frågade ( 2008 ) vad det skulle innebära, ingenting fick jag till svar. Döm om min förvåning när det i slutet på sommaren 2013 dimper ner ett nyss påskrivet slutbevis om att allt är godkänt.

C
Beträffande försäkringen händer ingenting..... Du tar med det på försäkringen som vanligt..... MEN den dagen det brinner ned,förhoppningsvis händer det aldrig,får du inte sannolikt inte bygglov o kan inte bygga nåt nytt hus...du får pengar istället...eller kanske bygga nån annanstans på din tomt

Redigerat:
cecar33 skrev:
Ett svartbygge är och för blir ett svartbygge i evinnerlig tid det råder det ingen tvekan om, Med ett svartbygge på sin fastighet så kan det bli uppenbara problem med att få nya bygglov
Men om inte kommunen/byggnadsnämnden vet om att man har ett svartbygge på tomten så kan det ju inte hindra framtida nya bygglov :)

Så, som alla andra också säger, så tycker jag också att du inte ska säga något och bara vänta ut 10-årsdagen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.